باکاهش مصرف و افزایش جوجه‌ریزی محقق شد

سقوط آزاد قیمت مرغ

زینب صفری
خبرنگار

 
طی یک ماه اخیر که قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها به بیش از 95 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده بود. این در حالی است که با توجه به قیمت مصوب این کالای پروتئینی باید 83 تا 86 هزار تومان به فروش می‌رسید. از طرف دیگر میانگین جوجه‌ریزی کشور در نیمه نخست سال جاری به 140 میلیون قطعه رسیده است، به همین دلیل کشورمان با مازاد تولید مرغ روبه‌رو است و بخشی از این محصول نیز به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است.
 
شفاف‌سازی روند تولید، قیمت و صادرات مرغ
برای بررسی بیشتر موضوع، خبرنگار «ایران» در گفت‌وگو با علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، از آخرین وضعیت بازار مرغ جویا شد. وی گفت: برای تأمین نیاز کامل بازار، مرغداران در شهریورماه اقدام به 131 میلیون قطعه جوجه‌ریزی کردند که این مهم در ماه جاری به بیش از 142 میلیون قطعه رسیده است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: با توجه به ورود فصل سرما انتظار می‌رود تولید مرغ در سراسر کشور با افزایش محسوسی نسبت به نیمه نخست سال روبه‌رو باشد. وی درباره مشکلات مرغداران نیز عنوان کرد: قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران مانند سال گذشته نیست چون هزینه‌های انرژی، کارگری و حمل‌ونقل افزایش پیدا کرده است.
ابراهیمی درخصوص قیمت واقعی مرغ نیز افزود: تا قبل از فرآیند کشتار مرغ در کشتارگاه‌ها قیمت آن 65 هزار تومان تمام شده که این مرغ باید 90 هزار تومان در بازار عرضه شود. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درخصوص صادرات مرغ نیز بیان داشت: تا پایان شهریورماه حدود 20 هزار تن مرغ صادر شده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد سیاست‌های صادراتی در قبال افزایش و مازاد تولید سیاست درستی است که توسط دولت و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ طی روزهای ابتدایی نیمه دوم سال افزایش مصرف مرغ بود ولی طبیعتاً با پایان تعطیلات تابستانی و کاهش مسافرت‌ها، مصرف مرغ در کشور کاسته شده و همین امر به کاهش قیمت مرغ منجر شده است. ابراهیمی گفت: هم اکنون هر کیلوگرم مرغ در مبادی میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های بزرگ به 85 هزار تومان رسیده است که کاهش محسوسی نسبت به تابستان سال جاری داشته است. البته این نرخ ممکن است در خرده‌فروشی‌ها قدری بالاتر باشد. وی افزود: از طرف دیگر شاهد آن بودیم که میزان واردات نهاده‌های دامی در شش ماهه نخست سال جاری صعودی بوده که همین امر سبب شده مرغداران در تأمین نهاده‌های دامی مشکلی نداشته باشند. البته دولت و تشکل‌ها اجازه نمی‌دهند در تأمین بازار ذرت، جوجه و سویا مشکلی به وجود آید. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اظهار کرد: به نظر می‌رسد با کاهش مصرف و افزایش تولید مرغ به تبع پیش‌بینی ماهانه 150 میلیون قطعه جوجه‌ریزی، 10 تا 15 هزار تن گوشت مرغ به دیگر کشورها صادر شود.
 
کمبودی در عرضه نداریم
از طرف دیگر اما حبیب اسدالله‌نژاد نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، گفت: شرایط بازار نشان می‌دهد که تولید و مصرف همخوانی دارد که براین اساس مشکلی در عرضه نداریم. به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو مرغ برای مصرف کننده ۹۰ هزار تومان بوده که به معنای گرانی نیست، بلکه قیمت واقعی مرغ است. حال اگر در مقطعی قیمت مرغ به دلیل تولید مازاد پایین‌تر از این عدد بوده، دلیلی نمی‌شود که در شرایط کنونی گرانفروشی صورت می‌گیرد. اسدالله‌نژاد ادامه داد: سیاستگذاری جوجه‌ریزی ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه با هدف صادرات اشتباه بوده است چراکه به دلیل انباشت تولید و مازاد محصول، زیان برای مرغداران ایجاد می‌کند و از آنجا که بیش ازس ۸۰ درصد نهاده وارداتی است، صادرات مرغ به معنای پرداخت یارانه به کشورهای اطراف است.
 
ضرورت توازن تولید و تقاضا
نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی با بیان اینکه جوجه‌ریزی ماهانه ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه جوابگوی نیاز بازار را می‌دهد، افزود: سیاست افزایش تولید برای محصولی همچون مرغ که ۸۵ درصد نهاده‌ها با یارانه وارد می‌شود به نظر بنده سیاست غلطی است که اجرا می‌شود، براین اساس تولید در حد نیاز کشور باید مدیریت شود و همواره دولت باید از سیاستگذاری و قیمت‌گذاری دستوری اجتناب کند. او ادامه داد: براساس آمار سرانه مصرف مرغ به ازای هر نفر ۳۰ تا ۳۲ کیلو است که براین اساس سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن مرغ مورد نیاز است، درحالی که پتانسیل تولید بیش از ۳ میلیون تن است. اما به دلیل وارداتی بودن ۸۵ درصد نهاده و نبود بازار مصرف، دولت باید برنامه‌ریزی تولید را به میزان نیاز کشور داشته باشد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳