پیشنهادی که برای اصلاح مصوبه کنکور مطرح شد

احتمال حذف پایه دهم از امتحانات نهایی تا شناور کردن منابع درسی

چندی پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اعتراضات داوطلبان کنکور سراسری مبنی بر تأثیر قطعی معدل در کنکور اعلام کرد، قرار نیست تأثیر قطعی معدل در کنکور لغو شود بلکه ممکن است تنها اصلاحاتی در این مصوبه صورت گیرد. در همین راستا عبدالوحید فیاضی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر لزوم پیگیری سریع لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور، اظهار کرد: باید هر چه زودتر مشخص شود که لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور شدنی است یا خیر و اگر این کار شدنی است، چرا پیگیری و اجرا نمی‌شود. نماینده مردم محمودآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون به یکباره نمی‌توانند تأثیر قطعی معدل در کنکور را لغو کنند و باید این موضوع به طور کلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و برای آن تصمیم‌گیری دقیق‌تر شود. زمانی که این قانون وضع شد، همه بر این مسأله واقف بودند که آموزش و پرورش هنوز به برابری آموزشی به حد مطلوب نرسیده است و بر این اساس، این امکان وجود ندارد که بخواهیم اعمال مطلق و قطعی معدل را در کنکور داشته باشیم.بر همین اساس پیگیر اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اصلاحات تأثیر قطعی معدل در کنکور شدیم. جلال موسوی معاون تعلیم و تربیت رسمی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره پیگیری‌های صورت گرفته از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قطعاً برای هر مصوبه‌ای یک پشتیبان علمی و کارشناسی نیاز است. برای این مصوبه یک سری هدف‌ها در نظر گرفته شده که موجب تصویب شدن مصوبه مذکور بود. این اهداف از جمله کیفیت آموزش، عدالت آموزشی، کاهش استرس و سنجش مناسب مبتنی بر توانایی دانش‌آموزان است. هدف‌های ما هم تغییر پیدا نکرده است پس باید برای رسیدن به آن اهداف تلاش شود.

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

هیچ سیاستی دائمی نیست
موسوی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود بیان کرد: اما در کنار اجرای آن یک سری چالش هم مطرح شده؛ به عنوان مثال تعداد سال‌هایی که محتوای آن در کنکور مطرح باشد (پایه دهم، یازدهم و دوازدهم) زیاد است و این موجب چالش داوطلبان در فرآیند کنکور شده است. اما این نکته حائز اهمیت است که هیچ سیاستی دائمی نیست و امکان دارد در یک بازه زمانی برخی از مصوبات به خاطر اثر‌گذاری بیشتر دستخوش اصلاح شوند.
معاون تعلیم و تربیت رسمی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به طور قطع شورای عالی انقلاب فرهنگی این اعتقاد را ندارد سیاستی که تدوین کرده یک سیاست قطعی است و باید همان اجرا شود. مانند سهمیه‌های کنکورکه یک زمانی اعمال شده و شاید آن زمان نیاز بوده اما اکنون باید تغییر کند.
اصلاحات روند برگزاری
امتحان نهایی
وی درباره اصلاحاتی که ممکن است در مصوبه باشد توضیح داد: رویکردی که وجود دارد این است که پایه دهم حذف شود و همچنین تنها برخی از درس‌های پایه یازدهم در آزمون امتحان نهایی باشد. این رویکرد قبلاً هم بوده است اما اکنون با توجه به شرایط در حال تقویت شدن است. به طور کلی هر رویکردی مزایای خود را دارد و باید ببینیم که کدام بهتر است. یک پیشنهاد تکمیلی هم در این زمینه وجود دارد که مثلاً اگر پایه دهم در سال‌های امتحان نهایی حذف شود، عناوین آن باید در کنکور هم حذف شود.
موسوی در توضیح علت حذف پایه دهم گفت: پایه دهم نگاه تربیتی دارد، دانش‌آموزی که از متوسطه اول به مقطع متوسطه دوم آمده شاید هنوز با فضای جدید آشنا نشده باشد. ضمن اینکه پایه دهم فضای علمی صرف ندارد و با این شرایط پایه دهم هم در امتحانات نهایی و هم در کنکور نباید باشد. وقتی می‌خواهیم یک پایه‌ را طبق بررسی‌های انجام شده حذف کنیم پس باید محتویات آن هم از امتحان نهایی و هم کنکور حذف شود. البته شاید سازمان سنجش چالش‌هایی داشته باشد یعنی وقتی محتوا کم می‌شود طراحی سؤال سخت‌تر خواهد شد.
معاون تعلیم و تربیت رسمی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای پایه یازدهم گفت‌و‌گویی صورت گرفته تا همه درس‌های پایه یازدهم جزو امتحانات نهایی نباشد البته این مصوبه ما نبوده و جزو مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است. ما در مصوباتمان اینکه چه درس‌هایی باشد را ذکر نکرده‌ایم. ما فقط گفتیم که آزمون‌های نهایی در این سه سال تأثیر قطعی در کنکور داشته باشند.
موسوی خاطر نشان کرد: پیشنهادها و موضوعات مختلفی هم مطرح است مثلاً اینکه درس‌هایی که برای امتحان نهایی معین می‌شود شناور باشد تا با این روش دانش‌آموزان تمامی درس‌هایشان را بخوانند، سپس چندماه قبل از برگزاری آزمون نهایی ما منابع را اعلام خواهیم کرد که چه درس‌هایی منابع امتحانات نهایی هستند. این درس‌ها هر سال هم نباید ثابت باشند، یعنی امسال اگر سه درس انتخاب شد سال بعد درس‌های متفاوتی معرفی شوند. البته باز هم این مورد چالش‌های خاص خود را دارد چون وقتی ناگهانی اعلام می‌شود موجب ایجاد تنش میان دانش‌آموزان
خواهد.
وی خاطر نشان کرد: در گذشته تأثیر کنکور صددرصد بوده اما حالا که ما تأثیر آن را ۵۰ درصد کاهش دادیم دیگر نیازی نیست که هر سه مقطع آزمون نهایی داشته باشند و در کنکور هم
عنوان شوند.
وقتی تأثیر آن کم شده می‌توان حداقل یک سوم متون درسی را کم کرد و وقتی از یک طرح به آزمون نهایی روی آوردند از آن طرف حجم درس هم در کنکور کمتر شود.
معاون تعلیم و تربیت رسمی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که نتیجه این اصلاحات چه زمانی اعلام خواهد شد، بیان کرد: تلاش ما این است که بتوانیم زودتر به جمع‌بندی برسیم. پیش از اینها باید این اتفاق می‌افتاد زیرا دانش‌آموزان از مهرماه خودشان را برای سال بعد آماده می‌کنند. در این‌باره رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگی لازم را باهم انجام می‌دهند و بعد این پیشنهادها به صحن می‌رود و ان‌شاءالله تا یک یا دو جلسه آینده شورا این اصلاحات انجام می‌شود.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳