اخبار

سفر وزیر امور خارجه به امان و قاهره
سید عباس عراقچی راهی اردن و سپس مصر می‌شود. امان و قاهره در حالی جدیدترین مقاصد سفر وزیر امور خارجه برای رایزنی پیرامون کاهش بحران منطقه است که ایران هنوز رابطه رسمی خود با این دو کشور را از سر نگرفته است. وزیر امور خارجه همچنین آخر هفته به ترکیه سفر خواهد کرد. وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: وزرای خارجه آذربایجان، ایران، روسیه و ارمنستان در چهارچوب پلتفرم قفقاز جنوبی روز جمعه به استانبول خواهند ‌آمد.
 
در پی تحریم‌ اخیر اتحادیه اروپا رقم خورد
احضار سفیر مجارستان به وزارت
امور خارجه ایران
به دنبال اقدام اتحادیه اروپا در اعلام تحریم‌های جدید علیه کشورمان، سفیر مجارستان در تهران در جایگاه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا از سوی معاون سیاسی وزیر امور خارجه احضار شد.
در این نشست ضمن اعلام مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا، تأکید شد، توسل به شیوه‌های غیرقانونی و قهرآمیز همچون تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و راه به جایی نخواهد برد. در این جلسه همچنین تأکید شد، همکاری‌های دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها قانونی و در جهت حراست از منافع و امنیت ملی ایران است و موضوعی نیست که اجازه داده شود طرف‌های ثالث در آن دخالت کنند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خطاب به طرف اروپایی خاطرنشان ساخت: اقدام اتحادیه اروپا در تحریم شرکت‌های هواپیمایی مسافربری کشورمان نقض صریح موازین و مقررات حقوق بین‌الملل بویژه حقوق و آزادی‌های بنیادین بشری بوده و در تناقض با ادعاهای حقوق بشری اروپا است. در پایان این جلسه به نماینده اتحادیه اروپا توصیه شد، کشورهای عضو اتحادیه در دام محافل ضد ایرانی بویژه رژیم آپارتاید صهیونیستی نیفتند و منافع و روابط دیرینه خود با ایران را فدای اغراض دشمنان روابط ایران و اروپا نکنند. سفیر مجارستان ضمن استماع نکات مطرح شده، اعلام کرد که مراتب را به مقامات اتحادیه اروپا منعکس خواهد کرد.

رئیس نهاد ریاست‌جمهوری مطرح کرد
گزینش‌ها در دولت روزآمد خواهد شد
محمدجعفر قائم‌پناه در نشست خبری با محوریت موضوع گزینش، اظهار کرد: این روزها شاید بیش از روزی هزار یا گاهی حدود ۵۰۰ پیامک از قشرهای مختلف دریافت می‌کنیم که چرا ما گزینش نشده‌ایم. آنان جوانان کشور هستند و تحصیل کردند اما گزینش نشدند. مسئول اداره امور گزینش کشور با تأکید بر اینکه در مصاحبه گزینش‌ها، نگرش سلیقه‌ای، مخالف سیاست‌های کلی مورد نظر رهبری انقلاب است، اظهار کرد: دولت آقای پزشکیان درصدد این است هم مشکل آموزش و پرورش را در این زمینه حل کند و هم تجدیدنظر جدی در زمینه گزینش داشته باشد. این به معنای اینکه خدای نکرده ما از افراد ضدانقلاب کسانی را استخدام کنیم، نیست بلکه از همین مردم خوب و جوانان تحصیلکرده کشور خود استفاده می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، رئیس نهاد ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید نگاه ویژه به کسانی داشته باشیم که باور دینی غیر از اکثریت جامعه دارند. بویژه برادران اهل سنت و اهل حق؛ آنان باید بر اساس باورهای دینی خودشان مورد گزینش قرار بگیرند. مسئول اداره امور گزینش کشور اظهار کرد: ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور گزینش روزآمد خواهد شد و سلیقه‌های شخصی را از آن دور خواهیم کرد.
وی گفت: از هسته‌های گزینش تقاضا دارم نگاه مثبت‌تری به جذب جوانان این مرز و بوم داشته و از هرگونه سلیقه شخصی دور باشند، شرح صدر داشته باشند، نگاه برای جذب بیشتر از دفع باشد. به‌خصوص که رهبر انقلاب می‌گویند در آموزش و پرورش باید نیروهای باهوش‌تر، تواناتر و عالم‌تر جذب شوند.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: جوانان شایسته، کاربلد، نخبه و دانشمند باید در بدنه دولت به کار گرفته شوند تا دولت توانمندتر باشد.
قائم‌پناه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره انتشار آمار میزان افراد ردشده در جریان گزینش طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: بر انتقاد نسبت به گذشته خیلی موافق نیستم. نگاه‌مان را به سمت آینده بگیریم و به وفاق فکر کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳