«ایران» از همکاری شورای شهر و فراجا در حوزه حمل و نقل عمومی گزارش می‌دهد

جابه‌جایی روزانه بیش از ۲۰ میلیون نفر در تهران

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 
روز گذشته  به مناسبت هفته فراجا، شورای اسلامی شهر تهران میزبان رئیس پلیس راهور فراجا بود. از آنجایی که یکی از مشکلات اصلی پایتخت موضوع ترافیک است، در جلسه دیروز به صورت ویژه به این موضوع پرداخته شد.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه ایجاد مؤسسات هوشمند کنترل ترافیک در حل مشکل ترافیک مؤثر هستند، در دویست و هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در موضوع اصلاح رفتار رانندگی افراد هم نیازمند کنترل جدی بهتر و بیشتر هستیم.
سردار سیدتیمور حسینی  با بیان اینکه روزانه  بیش از ۲۰ میلیون نفر در شهر جابه‌جا می‌شوند، اضافه کرد: ترافیک به عنوان یکی از چالش‌های اساسی مدیریت شهری و پلیس راهور مطرح است.  این مسأله بویژه در نیمه دوم سال با افزایش معضلاتی مانند آلودگی هوا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشیم که اجرای دقیق مقررات و انضباط ترافیکی بدون فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب ممکن نیست، هرگونه تخلف از قوانین و مقررات ترافیکی باید با مجازات‌های قانونی مناسب مواجه شود. اگر نتوانیم تخلفات را به درستی کنترل و مجازات کنیم، امکان اصلاح رفتارهای نادرست در رانندگی فراهم نخواهد شد.
 
نصب دوربین رادارگان
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه توضیح داد: با همکاری شهرداری تهران دو نمونه از دوربین‌های نسل جدید رادارگان خریداری شده که نیاز به کاربر نداشته و بدون دخالت انسان می‌تواند تا ۱۲ نوع تخلف را ثبت کند. در این رابطه مؤسسات خدمات هوشمند ترافیک نیز بزودی ایجاد می‌شوند. البته با توجه به مصوبه‌ای که در حال اخذ از ستاد کل نیروهای مسلح هستیم بخش اعظمی از مباحث عملیاتی ترافیک برون سپاری می‌شود. مؤسساتی با عنوان خدمات هوشمند ترافیکی تأسیس خواهند شد که بدون نیاز به تماس چهره‌به‌چهره، مسئولیت کنترل تخلفات را به عهده می‌گیرند.
 
رانندگان رتبه‌بندی می‌شوند
سردار حسینی با اشاره به پیشنهاد طرح رتبه‌بندی رانندگان به دولت، بیان کرد: در این طرح رانندگانی که رتبه‌های یک و ۲ و سه دریافت می‌کنند، از تسهیلات در انواع بیمه و خدمات عمومی بهره‌مند و از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد. این امتیازات می‌تواند شامل تخفیف در پرداخت جرایم، تسهیلات بیمه‌ای و دیگر امکانات ویژه باشد.

وسایل حمل و نقل عمومی کافی نیست
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز  با اشاره  به وضعیت آلودگی هوای پایتخت، بیان کرد: وسایل حمل و نقل عمومی کافی نیست و مردم با ازدحام مواجه هستند.
مهدی چمران در جلسه شورا با بیان اینکه باید تمام نهادهایی که در بحث آلودگی هوا دخیل هستند را جمع کنیم و یکبار دیگر مسئولیت‌هایشان را به آنها یادآوری کنیم، افزود:  با وجود کاهش مصرف سوخت و افزایش کیفیت آن، تهران به دلیل شرایط جوی و عدم وزش باد به شهری آلوده تبدیل شده است. مهم‌ترین موضوع خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه تردد در شهر است، تاکسی‌های برقی جدید هم که هنوز با مشکل پرداخت مبلغ روبه‌رو
هستند.
او اضافه کرد: شهرداری باید تلاش خود را انجام دهد و اتوبوس‌های برقی را نیز وارد کند. وزارت نفت هم باید برای تاکسی برقی کمک کند. در غیر این صورت کسی نمی‌تواند تاکسی برقی بخرد و اگر هم خریداری پیدا شود، توان پرداخت مبلغ آن را ندارد.

 

برش

لزوم ساماندهی رفتارهای نا‌هنجار موتورسواران توسط پلیس
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه شورای شهر تهران گفت: حدود ۷ سال است که مبادله داده‌های تخلفات جرایم رانندگی بین شهرداری تهران و پلیس راهور دچار اختلال شده و ایراداتی بر این کار گرفته شده اما تا به این لحظه هنوز این موارد حل نشده‌اند و تقاضای من این است که جلسه فوری بین نمایندگان شهرداری و پلیس راهور برگزار شود تا این مسأله ختم بخیر شود. تشکری هاشمی با بیان اینکه ما به زحمات پلیس راهور واقف هستیم، افزود: اما آنچه که چهره شهر را نازیبا کرده و ما را در منظر شهروندان و میهمانان تهران شرمنده کرده، رفتارهای ناهنجار برخی از موتورسیکلت‌سواران است و این موضوع منجر به تحقیر فرهنگ جامعه ما شده است، متأسفانه شاهد رفتارهای بدوی و دور از فرهنگ هستیم. در سایر کشورها موتورسواران همه قانونمند هستند، در یک خط حرکت می‌کنند و کلاه ایمنی بر سر دارند اما متأسفانه در تهران امنیت جانی در پیاده‌رو‌ها و خیابان‌های شهر نداریم و باید نسخه موتورسیکلت‌سواران متخلف را بپیچیم. تقاضای من این است که رئیس پلیس راهور فراجا اهتمام ویژه‌ای در این حوزه داشته باشد.