مراسم رونمایی از نوزدهمین کتاب فدراسیون کشتی

40 روایت از پهلوان‌باشی

فدراسیون کشتی در ادامه برنامه‌های فرهنگی‌اش، این‌بار کتابی که در آن روایت 40 قهرمان نامی کشتی آمده را در مراسمی ویژه رونمایی کرد. فدراسیون کشتی که در چند سال اخیر رو به انتشار کتاب‌های متفاوتی آورده، حالا نوزدهمین کتاب را به روایت قهرمانان بزرگ و نامی کشتی اختصاص داده است. قبل از این هم کتاب‌های زیادی منتشر شده بود که اکثر آنها به زندگی شهدای کشتی‌گیر اختصاص داشت. یک کتاب هم درباره منصور برزگر نوشته شد و حالا این‌بار روایتی از قهرمانان با عنوان پهلوان‌باشی نوشته محسن شاه‌رضایی رونمایی شد.
در این مراسم، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همراه جمعی از قهرمانان بنام کشتی حضور داشتند. نوزدهمین کتاب چاپ شده فدراسیون کشتی درباره خاطرات و سرگذشت قهرمانان و بزرگان کشتی به نگارش درآمده و ظاهراً این‌بار هم علیرضا دبیر برخلاف سایر فدراسیون‌ها که کار فرهنگی را در چند شعار خلاصه کرده‌اند، حرکت می‌کند. او با انتشار کتاب از قهرمانان کشتی سعی دارد تا نسل آینده کشتی را با این بزرگان آشنا کند؛ کشتی‌گیرانی که در دفاع از میهن مدال قهرمانی گرفتند.

صالحی‌امیری: کشتی ثبت ملی شود
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است کشتی فرهنگ و هویت ایرانی‌ها است و ریشه در جغرافیای این سرزمین دارد و باید کشتی ثبت ملی شود. سیدرضا صالحی امیری در مراسم رونمایی از کتاب پهلوان‌باشی گفت: «مدت‌ها بود به دنبال قدردانی از علیرضا دبیر و قهرمانان کشتی بودم که در پاریس و توکیو و ادوار تاریخی المپیک آبروی ورزش ایران بوده و هستند. به رغم اینکه ۵ سال در ورزش حضور داشتم امروز بعد از ۲ سال برگشتم و با صحنه عجیبی روبه‌رو شدم. تحول بزرگی در فدراسیون ایجاد شده و دبیر این زیرساخت‌ها را برای یک قرن ساخته است. من در این نشست صمیمی که از کتاب قهرمانان و پیشکسوتان کشتی رونمایی شد، تأکید کردم که کشتی فراتر از یک رشته قهرمانی است. کشتی فرهنگ و هویت ماست و ریشه در جغرافیای این سرزمین دارد. ابتدا باید کشتی را ثبت ملی کنیم زیرا ریشه‌های فرهنگی و تاریخی ما کشتی است. باورم این است با این مجموعه و زیرساخت‌ها آینده درخشان و نویدبخشی در انتظار ورزش ایران به‌خصوص کشتی است.» صالحی‌امیری همچنین گفت: «سه نکته برای من جلب توجه کرد. بارها من اینجا آمده بودم اما ظرفیت‌های کم‌نظیر جدیدی توسط دبیر ایجاد شد و در بیشتر کشورها چنین مجموعه ورزشی نداریم و بی‌نظیر است. ندیدم کشتی اندیشکده و سالن سینما برای ورزشکاران داشته باشد و اولین‌بار است شاهد یک موزه در سطح تراز ملی هستیم. دبیر نیازی به این جایگاه نداشت زیرا قهرمان ملی ماست و می‌توانست یک گوشه بنشیند و جایگاه خود را داشته باشد اما او فراتر از یک مدال‌آور ظاهر شد.»

 

ویزای کشتی‌ برای آلبانی رسید
بعد از مدتی سردرگمی درباره صادر شدن یا نشدن ویزای کشتی‌گیران در نهایت علیرضا دبیر خبر از صدور ویزای کشتی‌گیران داد. مسابقات کشتی آزاد و فرنگی امیدهای جهان از 29 مهر شروع می‌شود و بلافاصله بعد از آن‌هم مسابقات کشتی اوزان غیرالمپیکی برگزار می‌شود که حالا با صدور ویزای کشتی‌گیران، تیم با ترکیب کامل راهی تیرانا می‌شود. علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در خصوص اعزام تیم به مسابقات جهانی آلبانی گفت: «مشکل حل شده و تیم فردا پرواز دارد. ما این را به گوش‌شکسته‌ها نیز گفتیم. امیدوارم مشکل کنسلی پروازها پیش نیاید. دعا کنید که غزه و حزب‌الله از نبرد با رژیم صهیونیست پیروز بیرون بیایند.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳