اقتصاد انرژی، نیازمند اصلاح بنیادین

گزارش خبری- عنوان کردن مسائلی همچون انرژی ارزان، آدرس غلط دادن است و باید اقتصاد انرژی را در کشور اصلاح کنیم. اگر می‌خواهیم شدت مصرف انرژی‌مان کاهش یابد، باید در همه مسائل به سمت برقی شدن حرکت کنیم.
 به گزارش«ایران»، عباس علی‌آبادی وزیر نیرو، روز گذشته با بیان این مطلب در کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران گفت: ایران کشوری است که در منابع اولیه انرژی اعم از تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر وضعیت خوبی دارد. وی افزود: گرچه درآمد نفتی ما سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است، اما مصرف انرژی ما نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است که نکته مهمی است و باید در سیاست‌های اقتصاد انرژی بازنگری و اصلاح بنیادین کنیم. در واقع متهم اصلی در این زمینه اشتباه و اشکال در اقتصاد انرژی است؛ به همین دلیل است که صرفه‌جویی نمی‌کنیم و هزینه‌کرد‌ها باز نمی‌گردد. وی یادآور شد: در حوزه خودرو تلاش زیادی برای برقی شدن کردیم اما نتوانستیم، اعلام می‌کنم هر شرکتی بتواند خودروی برقی بسازد برق آن را تأمین خواهیم کرد. حتی اگر ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در کشور داشته باشیم مصرف برق آن به میزان ۲۰۰ مگاوات خواهد شد، این در حالی است که بیش از ۹۳ هزار مگاوات نیروگاه در کشور داریم.
 
 ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مراحل ساخت
علی‌آبادی، میزان تولید گازوئیل را حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: همچنین ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌شود. وی، میزان تولید گاز را ۷۳۰ میلیون مترمکعب در روز دانست و ادامه داد: ۵۵ میلیون لیتر هم مازوت تولید می‌شود. با این حال از ناترازی انرژی در کشور رنج می‌بریم. این عضو کابینه دولت چهاردهم بر رفتن به سمت سهمیه‌بندی عادلانه انرژی تأکید کرد. وی خاطرنشان کرد: تعرفه‌ها باید برای پرمصرف‌ها افزایش یابد و کسانی که بیشتر از الگو مصرف دارند از سایر بازارها باید تأمین کنند. وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه احداث ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در برنامه دارد، بر این اساس از سرمایه‌گذاران برای احداث این میزان نیروگاه استقبال می‌کنیم؛ هر مجموعه‌ای تمایل به احداث دارد، وزارت نیرو کمک خواهد کرد و تسهیلات هم می‌دهیم.
 
 ۱۰۱ میلیارد دلار هدررفت منابع
عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این همایش عنوان کرد: حدود ۱۰۱ میلیارد دلار هدررفت منابع در انرژی داریم، بنابراین توجه به بهینه‌سازی در طول زنجیره تولید تا مصرف حائز اهمیت است. امسال حدود ۱۸ هزار مگاوات ناترازی در حوزه برق داشته‌ایم، در حوزه بنزین نیز حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز طی مقاطعی از سال واردات داشته‌ایم. از همین رو بهینه‌سازی باید در اولویت سیاست کشور قرار گیرد.
مالک شریعتی نیاسر افزود: عدم توجه به تنوع‌بخشی سبد انرژی، رشد فزاینده مصرف، محدودیت در افزایش ظرفیت و... از جمله علل ناترازی در بخش‌های مختلف انرژی است. بهترین راهکار برای رفع این ناترازی‌ها استفاده مداوم از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی و دولتی است.
 
الزام بهینه‌سازی
 آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این کنفرانس تصریح کرد: مفهوم بهره‌وری فراتر از این است که فقط به فکر صرفه‌جویی باشیم، بلکه موارد مهم دیگری را باید در نظر بگیریم. از سوی دیگر نمی‌توانیم به علت اینکه کمبود برق داریم صنعت را متوقف کنیم. بنابراین بهترین مسیر برای جلوگیری از این فرآیند، بهینه‌سازی مصرف انرژی است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۴ مهر ۱۴۰۳