استان بوشهر 3 هزار و 800 نابینا و کم بینا دارد

رنج نابینایان در سرزمین آفتاب

بوشهر – نابینایی و کم بینایی معضلی فراگیر در کل کشور است اما در شهرها و روستاهای دور از مرکز به‌دلیل کمبود امکانات، این معلولیت رنج بیشتری را به افراد مبتلا تحمیل می‌کند. از مجموع ۲۹ هزار و ۸۰۰ نفر معلول در استان بوشهر سه هزار و ۸۰۰ نفر نابینا و کم بینا هستند.
به گفته رئیس انجمن نابینایان استان بوشهر هرچند هنوز مشکلاتی در مناسب‌سازی فیزیکی محیط برای نابینایان وجود دارد اما آنچه این گروه از معلولان را آزرده کرده نگاه برخی از افراد جامعه است که هنوز درک درست و صحیحی نسبت به این قشر ندارند و نیاز به مناسب‌سازی فکری دارند.
ابراهیم صداقت افزود: در سه دهه اخیر شمار نابینایان با سواد در مقاطع تحصیلی کارشناسی به بالا در استان بوشهر زیاد شده اما تعداد فراوانی از آنان بیکار هستند این درحالی است که قانون اختصاص سه درصد سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی در این استان عملیاتی نشده است.
وی ادامه داد: بسیاری از نابینایان به‌دلیل نداشتن شغل و مشکلات اقتصادی امکان ازدواج ندارند که این امر بر مشکلات آنان افزوده است.
رئیس انجمن نابینایان استان بوشهر با اشاره به اینکه مشکلات نابینایان در شهرستان‌ها بیشتر از مرکز استان است تصریح می‌کند: علت بیشتر نابینایی مادرزادی ناشی از ژنتیک یا ارثی است اما شرایط آب و هوایی این استان نیز بر مشکلات چشمی تأثیر‌گذار است که باید فرهنگ استفاده از عینک دودی در جامعه نهادینه شود. صداقت یادآور می‌شود: تلاش‌های خوبی برای مناسب‌سازی محیط انجام شده است اما مناسب‌سازی فکری و تغییر باورهای غلط در مورد معلولان پیش نیاز هر تصمیم و اتفاقی برای این قشر است. معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر نیز گفت: هم اینک به هر نفر نابینا ۱۰ تا ۳۰ میلیون ریال مستمری پرداخت می‌شود و معلولان شدید که نیاز به نگهداری داشته باشند نیز ماهانه ۳۰‌میلیون ریال حق پرستاری دریافت می‌کنند.
محمد کرمی یادآور شد: همچنین معلولانی که امکان کار ندارند نیز 5 تا ۲۵ میلیون ریال هزینه معیشت دریافت می‌کنند.
کرمی ادامه داد: تجهیزات توانبخشی شامل انواع عصاهای سفید، ساعت گویا، ماشین تحریر بریل (نوع ایرانی)، دستگاه ضبط و پخش دیجیتال و شطرنج رایگان در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر تصریح کرد: هرچند در زمینه فضا‌سازی محیط در بوستان‌ها و اماکن عمومی برای حضور معلولان در سالیان اخیر اقداماتی انجام شده است اما هنوز کمبودهایی برای حضور مستقل این افراد وجود دارد که نیازمند عزم همگانی برای برون رفت از وضعیت موجود است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۴ مهر ۱۴۰۳