ساخت خط آهن کرمان-سیرجان بعد از 8 سال شتاب می‌گیرد

سرمایه‌گذاری خصوصی 500 4 میلیاردی درتوسعه راه‌آهن

 سهیلا یادگاری
خبرنگار

خط آهن کرمان-سیرجان به طول 170 کیلومتر که دو بندر مهم تجاری رجایی و چابهار را بهم متصل می‌کند، با هزینه 7 هزار و 200 میلیارد تومان و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود. قرارداد احداث این خط آهن روز گذشته بین راه‌آهن جمهوری اسلامی و گل گهر سیرجان به عنوان سرمایه‌گذار امضا شد. 65 درصد از هزینه ساخت بر عهده بخش خصوصی و 35 درصد بر عهده دولت است. این قرارداد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های ریلی کشور است. میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

320 کیلومتر کاهش مسیر ریلی
تفاهمنامه ساخت خط آهن کرمان-سیرجان سال 95 امضا شد اما به اجرا نرسید. جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان گفت: راهبرد دولت چهاردهم اتصال معادن و مراکز بار به ریل و یا دو خطه کردن مسیرهای فعلی است و در این زمینه مذاکراتی با بخش خصوصی و شرکت‌های بهره بردار از مسیرهای ریلی در حال انجام است.ذاکری افزود: دو خطه کردن مسیر سنگان - بافق با پیش‌بینی عبور ۲۰ میلیون تن بار در دستور کار است و مذاکرات برای اجرای این پروژه با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است.مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: با احداث خط ریلی کرمان-سیرجان، 320 کیلومتر از مسیر حمل بار در کشور کاهش می‌یابد و پیش‌بینی شده سالانه 9.5 میلیون تن بار از این خط انتقال داده شود. بر اساس این گزارش، مصرف سوخت حمل‌و‌نقل ریلی حدود 80 درصد کمتر از حمل‌و‌نقل جاده‌ای است و سال 1401، از محل حمل‌و‌نقل ریلی، 1.3 میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است.به گفته ذاکری با اجرای خط ریلی کرمان- سیرجان، نه تنها حجم بار کل شبکه ریلی افزایش یابد بلکه درآمدزایی بیشتری نیز حاصل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خطوط صنعتی اشاره و بیان داشت: به شرکت‌های بخش خصوصی فراخوان داده شده است و از زمانی که تقاضا و مستندات سرمایه‌گذاران به دست راه‌آهن برسد، ظرف حداکثر ۳ ماه به سرمایه‌گذاران پاسخ داده خواهد شد. همچنین برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری، مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته‌ایم. ذاکری با تأکید بر اینکه از پروژه کرمان-سیرجان به‌عنوان الگویی برای سایر پروژه‌های ریلی و دوخطه کردن سایر مسیرهای ریلی استفاده خواهد شد، تصریح کرد: می‌توانیم با توسعه خطوط صنعتی و همچنین کاهش هزینه حمل بار، تأثیری بر کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی داشته باشیم. بر اساس این گزارش، پروژه ریلی کرمان-سیرجان با طول ۱۶۹ کیلومتر که دارای ۲ کیلومتر پل و ۳ کیلومتر تونل (۶ دستگاه) اولین پروژه زیرساخت حوزه ریلی است که با این حجم توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود و در حال حاضر با پیشرفت ۶۲.۲۳ درصدی در حال انجام است.

 راه‌اندازی دوباره قطار اکو
 مدیرعامل راه‌آهن همچنین در حاشیه جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان در جمع خبرنگاران گفت: پس از زلزله اخیر در ترکیه مسیر ریلی وان به آنکارا دچار مشکلاتی شد اما هفته آینده نمایندگان راه‌آهن ایران در ترکیه در این باره جلسه‌ای با همتایان خود در ترکیه خواهند داشت.همچنین پیش‌بینی‌ها این است که در مرحله اول قطار تبریز - وان و تهران - وان را برقرار کنیم.ذاکری افزود: پس از آن که راه‌آهن ترکیه آمادگی سیر قطار از مسیر وان به استانبول و آنکارا را داشته باشد، قطارهای مسافری هم از ایران در این مسیر دوباره فعال می‌شوند. البته در این روند راه‌اندازی قطار اکو هم انجام می‌شود و در خصوص قطار بین‌المللی اولین گام
فعالسازی مسیر ترکیه بود.
گام‌های مثبت
 درخط آهن  شلمچه - بصره
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین توافقات با عراق برای راه‌آهن شلمچه- بصره پس از سفر رئیس‌جمهور به این کشور اظهار داشت: پس از سفر رئیس‌جمهور به عراق، بحث تأمین نقدینگی و تأمین مالی و تخصیص انجام شد و الان با دو موضوع برای این پروژه مواجه هستیم که طرف عراقی آن را پیگیری می‌کند.
اولین موضوع صدور مجوز برای انهدام مواد منفجره است که در مین روبی‌ها کشف شدند و‌ موضوع دوم هم معرفی شرکت بازرسی محیط زیست عراق است که مین‌روبی‌های انجام شده را تأیید کند.وی با بیان اینکه راه‌آهن عراق گام‌های مثبتی برای اجرای این پروژه برداشته‌است، ادامه داد: تملک اراضی داخل بصره از سوی راه‌آهن عراق انجام شده و پیمانکار ایرانی در منطقه مستقر و این اقدامات در حال
انجام است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳