برگزیدگان نهاد حرفه‌ای ساخت‌وساز، شاخص‌های کیفی‌سازی را ارتقا می‌دهند

تعویق انتخابات نظام مهندسی با هدف شفافیت در جذب متخصصان

با ابلاغیه جدید وزارت راه و شهرسازی، زمان انتخابات نظام مهندسی ساختمان سوم تا نهم دی‌ماه تعیین شد

سهیلا یادگاری
خبرنگار


نظام مهندسی ساختمان شامل حدود 600 هزار نفر عضو مهندس در سراسر کشور و جزو بزرگ‌ترین نهادهای عمومی غیردولتی است که به‌واسطه نقش نظارتی در ساخت‌و‌ساز ساختمان بخصوص ساختمان‌های مسکونی، برخی از وظایف حاکمیتی را هم به‌عهده گرفته است و اهمیت این سازمان در کیفی‌سازی ساخت‌و‌ساز است. از این‌رو، مطابق قانون، اعضای هیأت‌مدیره نظام مهندسی، برای دوره‌های سه‌ساله انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب این اعضا برای دوره‌های بعدی هم مانعی ندارد.
اخیراً معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، درخواست تغییر زمان انتخابات نظام مهندسی ساختمان را به فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی ارائه داده بود و وزیر راه و شهرسازی نیز بر‌اساس آیین‌نامه انتخابات نظام مهندسی، با تعویق انتخابات موافقت کرده است. نام‌نویسی داوطلبان هیأت مدیره‌های نظام مهندسی 22 تا 25 خرداد آغاز شده بود و پس از اتمام زمان نام‌نویسی داوطلبان، فرآیند احراز شرایط آنها انجام می‌گرفت. با توجه به شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم در حادثه بالگرد و همچنین برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از مهندسان نتوانسته بودند برای انتخابات نظام مهندسی نام‌نویسی کنند و احراز صلاحیت نامزدها نیز در زمان خود انجام نگرفت و دستگاه‌ها در موعد مقرر نسبت به ارائه پاسخ استعلام صلاحیت‌ها اقدام نکردند.
 
افزایش 25 درصدی داوطلبان
اوایل مهرماه سال‌جاری داوود دانشگر، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان در نامه‌ای به مدیران راه و شهرسازی استان‌ها از تعویق زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها خبر داد. در این نامه آمده بود: پیرو ابلاغ نظام‌نامه انتخابات تمام الکترونیکی اعضای هیأت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها با عنایت به پیشنهاد سرپرست معاونت مسکن و ساختمان و موافقت مقام عالی وزارت، بدینوسیله به آگاهی می‌رساند مهلت زمانی ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات به مدت 6 روز از 7 تا 12 مهرماه 1403 و با استمرار همه تشریفات قانونی مربوطه تمدید و فرآیند برگزاری انتخابات وفق جدول زمانبندی انجام خواهد شد. بنا به مراتب، شایسته است به قید فوریت موضوع به نحو مقتضی به هیأت اجرایی انتخابات، داوطلبان احراز صلاحیت شده و اعضای سازمان استان اطلاع‌رسانی شود.
 بر‌اساس این گزارش، حدود 2800 نفر برای انتخابات نظام مهندسی ثبت‌نام کرده بودند، اما با تعویق انتخابات و مهلت دوباره جاماندگان، ۵۰۰ نفر جدید برای نام‌نویسی اقدام کردند و این اقدام منجر به افزایش حدود 25 درصدی تعداد داوطلبان شد.
 
شفاف‌سازی قابل‌تأمل
دلیل دیگری که باعث شده تا وزیر راه و شهرسازی با تعویق انتخابات نظام مهندسی موافقت کند، این است که پس از ثبت‌نام برای برگزاری انتخابات مهر، تعداد ثبت‌نامی‌ها ۵ درصد نسبت به دوره قبل کمتر شده بود؛ درحالی که با برگزاری آزمون‌های اخیر ورود به حرفه، تعداد اعضای نظام مهندسی ۱۰ درصد افزایش یافته و می‌توان با تأخیر در برگزاری انتخابات به آنها فرصت ثبت‌نام داد.
تغییر زمان برگزاری و ثبت‌نام مجدد، علاوه بر رفع نگرانی‌های دستگاه‌های نظارتی و مراجع مربوطه درخصوص برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف توانسته در راستای گسترش مشارکت مهندسان در ساختار بزرگ‌ترین نهاد حرفه‌ای و مهندسی کشور عمل کند. افزایش سطح مشارکت جامعه مهندسی، ایجاد فرصت‌های برابر برای برگزاری انتخابات پرشور و شفاف‌سازی در نحوه بررسی و رسیدگی به صلاحیت‌ها در راستای شعار وفاق ملی دولت چهاردهم از دلایلی است که متولیان برگزاری انتخابات، از دلایل تعویق برگزاری آن عنوان می‌کنند. با توجه به موارد مذکور، وزارت راه و شهرسازی از تعویق انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از مهر به دی‌ماه سال‌جاری خبر داد. بر این اساس، با ابلاغیه جدید وزارت راه و شهرسازی این زمان به سوم تا نهم دی‌ماه تغییر کرد. تحقق شعار دولت چهاردهم در وفاق ملی و ایجاد فرصت برای نام‌نویسی افرادی که نتوانسته بودند در خردادماه برای انتخابات نامزد شوند از دلایل اصلی تعویق این انتخابات عنوان شده است.

 

بــــرش

سابقه تغییر زمان انتخابات
تعویق یا تأخیر در برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان در دوره‌های قبل هم به دلایل مختلفی سابقه دارد. به‌عنوان مثال این انتخابات در سال 1400 در دولت سیزدهم و در سال 1397 در دولت دوازدهم هم با درخواست متولیان و موافقت وزیر راه و شهرسازی وقت با تأخیر برگزار شده بود. با توجه به وظایف قانونی که سازمان نظام مهندسی ساختمان برعهده دارد و رابطه مستقیم اقدامات این سازمان بر نحوه ساخت‌و‌ساز، فراهم شدن زمینه‌ای برای حضور افراد باصلاحیت و اجرای کار تخصصی و پرهیز از سیاسی‌کاری، عملکرد این سازمان را در اجرای وظایف قانونی خود ارتقا خواهد داد.