کاهش 1.2 درصدی نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده

اشتغال بانوان دانش‌آموخته به 2 میلیون نفر رسید

ایلیا پیرولی  
خبرنگار


بررسی وضعیت بازار کار در تابستان امسال نشان می‌دهد که سهم بیکاری زنان تحصیلکرده در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.2 درصد کاهش و سهم اشتغال این زنان رشد 1.4 درصدی داشته است. این در حالی تعداد زنان فارغ التحصیل در تابستان با این میزان رشد به حدود دو میلیون نفر رسیده است.
طبق این گزارش، مجموع نرخ بیکاری جمعیت تحصیلکرده‌ها در تابستان امسال 0.4 درصد کاهش یافته است که سهم بیکاری زنان تحصیلکرده در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.2 درصد کاهش یافته است. یعنی هفت هزار و 643 نفر از زنان از جرعه بیکاران خارج شده‌اند. در این میان تعداد زنان دانش آموخته دانشگاهی نیز از مجموع 4 میلیون نفر شاغل زن، به یک میلیون و 950 هزار نفر رسیده است.
نکته قابل توجه اینکه، کاهش نرخ بیکاری زنان شاغل تحصیلکرده بیش از مردان تحصیلکرده بوده است، سهم نرخ بیکاری اشتغال مردان تحصیلکرده نیز کاهش 0.1 درصدی معادل 116 نفر داشته است.
سهم جمعیت بیکاران فارغ التحصیل از کل بیکاران کشور در تابستان امسال 42.8 درصد بوده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 43.9 درصد بوده کاهش 1.1 درصدی را نشان می‌دهد، سهم زنان 66.3 درصد از جمعیت بیکاران فارغ التحصیل و سهم مردان به نسبت از زنان کمتر و حدود 30.5 درصد است.

تحقق رشد 1.4 درصدی
براساس تحلیل بازار کار در تابستان امسال، سهم جمعیت شاغلان فارغ التحصیل دانشگاهی امسال حدود 27.2 درصد بوده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند رشد 0.4 درصدی را تجربه کرده است در این میان سهم اشتغال زنان تحصیلکرده نیز رشد 1.4 درصد از کل جمعیت شاغلان کشور را داشته است که نشانگر اشتغال زنان تحصیلکرده است.

کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی و شهری
بررسی بیکاری جمعیت 15 ساله و بیش‌تر فارغ التحصیلان آموزش عالی در نقاط شهری و روستایی نیز روند نزولی داشته است در نقاط شهری حدود 0.4 درصد و در نقاط روستایی 0.1 درصد کاهش را تجربه کرده است. سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیلان در نقاط شهری 46.9 درصد و در نقاط روستایی 28.1 درصد است در مقابل سهم اشتغال فارغ التحصیلان در شهرها و روستاها به ترتیب 32.6 و 9.1 درصد است.

کاهش سهم اشتغال ناقص
تحلیل شاخص‌های بازار کار گویای این است که در تابستان امسال اشتغال زنان در مجموع حدود 0.2 درصد شامل جمعیت 111 هزار و 940 نفری افزایش داشته است و در مقابل سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت 15 ساله و بیش‌تر در زنان نشان می‌دهد که در تابستان 1403، 0.1 درصد کاهش پیدا کرده است که این امر به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) بوده است.

میزان مشارکت در بخش‌های اقتصادی
سهم زنان از اشتغال کشور بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان 1403، بخش خدمات با 52.1 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 33.3 درصد و کشاورزی با 14.5 درصد قرار دارند.
بیشترین سهم اشتغال زنان نیز در بخش خدمات با 62.2 درصد به ثبت رسیده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 58.6 درصد بوده است رشد 3.6 درصدی را به نمایش گذاشته است.
ضمن اینکه سهم اشتغال زنان در بخش خدمات بیش از مردان است و مردان سهم 52.1 درصدی دارند. همچنین طبق گزارش مرکز آمار از بازار کار، سهم زنان به ترتیب در بخش صنعت و کشاورزی 25.1 و 12.7 درصد است.

 

برش

شفاف سازی قابل تأمل
آمارهای مربوط به نرخ اشتغال نشان می‌دهد که سهم زنان در اشتغال کشور روند بهبودی را طی می‌کند که این امر به خاطر افزایش سطح تحصیلات، رشد توانمندی‌های زنان در مشاغل مختلف و ارتقای مهارت است که منجر به کاهش نرخ بیکاری و افزایش آمار اشتغال در این بخش شده است. زنان بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل را می‌شود که سهم آنان از کل جمعیت 15 ساله‌های کشور حدود 32 میلیون و 672 نفری است که از این تعداد، چهار میلیون زن شاغل و 676 هزار نفر زن بیکار در کشور داریم که در نهایت جمعیت غیر فعال زنان حدود 27 میلیون و 899 هزار نفر است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۱ مهر ۱۴۰۳