سلامت

استمرار کاهش اهدای خون تهرانی‌ها

مدیرکل انتقال خون استان تهران با هشدار نسبت به استمرار روند کاهش اهدای خون در پایتخت گفت: روزانه ۱۵۰۰ واحد خونی در مراکز درمانی توزیع می‌کنیم اما میزان خون اهدایی روزانه، ۱۲۰۰ واحد است. دکتر سید منتظر شبر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه روند کاهش اهدای خون در پایتخت ادامه‌ دارد، اظهار کرد:مهر ماه نیز مزید بر علت شده و مراجعه مردم برای اهدای خون را تحت‌ تأثیر قرار داده است. با توجه به وضعیت مراجعه برای اهدای خون، از مردم می‌خواهم که برای اهدای خون به پایگاه‌های خون مراجعه‌ کنند. وی با بیان اینکه میزان توزیع خون در مراکز درمانی نسبت به اهدای خون بیشتر است، توضیح داد: در حال حاضر، توزیع واحدهای خون نسبت به اهدای خون بیشتر است؛ به نحوی که برآوردها بیانگر این است میزان توزیع واحدهای خون در مراکز درمانی نسبت به اهدای خون به صورت روزانه ۳۰۰ واحد بیشتر است. روزانه، ۱۲۰۰ واحد خون در پایگاه‌های اهدای خون استان گرفته می‌شود این در حالی است که ۱۵۰۰ واحد خون در مراکز درمانی توزیع می‌کنیم.
 مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به ضرورت مراجعه برای اهدای خون گفت: مراجعه برای اهدای خون یک امر ضروری است و مردم نباید تصور کنند که اهدای خون یک امر فوق‌ برنامه است. تمام افرادی که می‌توانند خون اهدا کنند در نظر داشته باشند که ممکن است در هر لحظه خود یا یک نفر از اعضای خانواده آنها ممکن است به خون نیاز داشته‌ باشد. اگر شرایط کنونی اهدای خون ادامه‌دار باشد ذخایر خونی تحت تأثیر قرارمی‌گیرد. وی تأکید کرد: نکته مهم و اساسی این است که خون برای عمل‌های جراحی ضروری است و هیچ جایگزینی ندارد.

 

تحویل واکسن ایرانی آنفلوانزا به گروه‌های پرخطر

 رئیس سازمان غذا و دارو با رد شایعه کمبود واکسن آنفلوانزا و تأمین آن از طریق واردات گفت: شرکت تولید کننده واکسن آنفلوانزا در ایران تاکنون ۱۹۵ هزار دوز واکسن به معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای تزریق رایگان به گروه‌های پرخطر تحویل داده است.
به گزارش ایرنا، سیدحیدر محمدی گفت: قرار است ۲۰۰ هزار دوز دیگر نیز برای توزیع در داروخانه‌ها در اختیار شرکت‌های پخش دارو قرار گیرد. منتظریم این شرکت واکسن‌های تولیدی را زودتر تحویل دهد تا در اختیار مردم قرار دهیم؛ شرکت تولید‌کننده واکسن آنفلوانزا در ایران تاکنون ۱۹۵ هزار دوز واکسن تحویل معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای تزریق رایگان به گروه‌های پرخطر، داده است.
محمدی در خصوص واردات واکسن آنفلوانزا نیز بیان کرد: تاکنون در مجموع حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز مجوز واردات واکسن داده شده که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز آن وارد کشور شده و در داروخانه‌ها در دسترس مردم قرار دارد.
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: طبق رصدی که انجام شده در حال حاضر واکسن آنفلوانزا هم در شرکت‌های پخش دارو و هم داروخانه‌ها موجود است. ۲۵۰ هزار دوز نیز واکسن خارجی برای تزریق به گروه‌های پرخطر تحویل معاونت بهداشت وزارت بهداشت شده است.
وی یادآور شد: مردم می‌توانند از طریق سامانه تی‌تک به آدرس ttac.ir یا آدرس mobile.ttac.ir در قسمت داروهای کمبود جست‌و‌جو کرده و نزدیک‌ترین داروخانه به محل جست‌و‌جو که واکسن آنفلوانزا دارد را انتخاب و واکسن تهیه کنند.
کادر بهداشت و درمان، افراد بالای ۶۵ سال، کودکان ۶ ماه تا پنج سال، بیماران دیابتی، قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند و زنان باردار در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا قرار دارند.

 

ایران مستعد فراگیری تب دنگی است

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون کشور ما مستعد است تا بیماری تب دنگی در آن فراگیر شود.
به گزارش مهر، قباد مرادی درباره وضعیت تب دنگی در کشور اظهار داشت: موارد تب دنگی در کشور ما افزایش پیدا کرده و از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۲، 75 مورد بوده و از پایان سال گذشته میزان مبتلایان که همه آن وارده بوده، افزایش یافته است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال (۱۴۰۳) تاکنون تعداد مبتلایان تب دنگی به ۲۲۶ مورد رسیده و بسیاری از مبتلایان وارده از کشورهای مختلف از جمله امارات، پاکستان، عمان و… بوده است.
وی اذعان دارد:علت اشاره و نگرانی نسبت به کشورهای همسایه به این دلیل است که آنها آلوده به تب دنگی هستند و تاکنون ۷۶ مبتلا انتقال محلی دارند یعنی کشور ما اکنون کاملاً مستعد است که این بیماری در آن فراگیر و به دیگر افراد نیز منتقل شود.
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وضعیت بیماری تب دنگی در برخی از شهرها همچون چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان اشاره و خاطرنشان کرد: تا‌کنون در شهر چابهار بیش از ۹۰ مورد بیماری ثبت شده است.
وی گفت: موارد تب دنگی در استان‌های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده و ممکن است بخشی از موارد وارده باشد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۱ مهر ۱۴۰۳