روایت خانم‌گل فوتبال ایران از تلاش دختران ایرانی برای رسیدن به قله‌های افتخار

تحقق آرزو در مستطیل سبز

مرجان قندی
خبرنگار


سال‌هاست دختران و زنان ایران بسیار پررنگ‌تر از قبل وارد عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، سیاست، اقتصاد و فرهنگ وهنر شده‌اند. هر کدام از آنها با درخشش در عرصه فعالیت‌شان می‌کوشند تا تحولات بزرگی از خود بر جا بگذارند.
 روز جهانی دختر فرصتی است برای قدردانی از تلاش‌های دخترانی که می‌کوشند نام زنان ایرانی را در جهان پرآوازه کنند. این روز نشان از تلاش جهانی برای حمایت از حقوق دختران و توجه به چالش‌هایی است که آنها در مسیر فعالیت‌شان با آن مواجه هستند. مثلاً تا همین یک دهه قبل‌تر کمتر کسی در ایران نامی از موفقیت دختران فوتبالیست به گوشش می‌خورد. اما امروز دختران ایرانی در این رشته ورزشی آنقدر پیشرفت کرده‌اند که حتی در برخی موارد رکوردهایی را که سال‌ها دست فوتبالیست‌های مرد بود، می‌شکنند و خودشان رکورددار می‌شوند. زهرا قنبری یکی از ستاره‌های تراز اول فوتبال زنان ایران در چند سال اخیر به شمار می‌رود. او چندی قبل در یک چالش شرکت کرد و رکورد تمام فوتبالیست‌های زن و مرد ایرانی را شکست و از ۱۰ ضربه از نقطه کرنر، ۶ گل به ثمر رساند. این دختر که مهاجم باشگاه فوتبال خاتون بم است، سال گذشته عنوان «خانم گلی» لیگ فوتبال زنان را نیز از آن خود کرد. 33 سال دارد اما مرز پختگی را در این رشته ورزشی رد کرده و بشدت به دنبال افتخارآفرینی برای کشورش است. این روزها او در دیدارهای مرحله دوم مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال زنان آسیا در تایلند حضور دارد و به عنوان مهاجم در تیم فوتبال زنان خاتون بم می‌خواهد این بار خانم گلی آسیا را به کلکسیون افتخارات دختران ایرانی اضافه کند.

از بازی در کوچه تا عنوان «خانم گلی»
قنبری هم مثل خیلی از ستاره‌های ایران و جهان، فوتبال را از زمین‌های خاکی محله‌شان شروع کرد. اما وی این که همیشه خیلی‌ها برایشان جالب است که یک دختر چطور آن‌قدر به فوتبال علاقه‌مند شده که بازی‌اش از خیلی از پسرها بهتر است، این‌گونه روایت می‌کند: «از کودکی خیلی به فوتبال علاقه داشتم و از 10 سالگی با دو برادرم در کوچه‌های منطقه 18 در جنوب تهران فوتبال بازی می‌کردم. از همان موقع عاشق بازی‌‌های رونالدو و انگیزه‌اش در تمرینات بودم. خیلی خوش‌شانس بودم که یک خانواده مشوق داشتم. پدر و مادر و خواهر و برادرهایم در همه این سال‌ها همیشه مشوقم بودند و کمکم کردند تا به اینجا برسم. بعد از بازی در زمین‌های خاکی محله از طریق مدارس در مسابقات استانی و کشوری شرکت کردم بعد هم حضور در لیگ برتر را تجربه کردم و در آخر موفق شدم عضوی از تیم ملی باشم. در تمام آن سال‌ها علی دایی، کریم باقری و... جزو الگوهای فوتبالی من شدند و این روزها بازی مهدی طارمی را دوست دارم و همیشه سعی می‌کنم از آنها یاد بگیرم تا پیشرفت کنم و درجا نزنم.»

دنیای دختران پرهیاهو است
به اعتقاد این دختر فوتبالیست، دنیای دختران امروزی برخلاف تصور خیلی‌ها که آن را لطیف و آرام می‌پندارند، سخت و پر هیاهو است. آنها در هر کجای این دنیا که باشند، زندگی‌شان پر فراز و نشیب است. آنها مسیر را با همه سختی‌هایش می‌گذرانند و معمولاً در انتهای آن با اتفاق‌های خوب و لذت‌بخش همراه می‌شوند. او می‌گوید: «شرایط دختران در کشور مثل قبل نیست و الان خیلی از مراکز هستند که آکادمی مدرسه فوتبال دایر کرده‌اند تا دختران علاقه‌مند را در مسیر درست هدایت کنند. مربی‌هایی هستند که خیلی خوب استعدادها را شناسایی می‌کنند. این روزها تعداد دخترانی که فوتبال را انتخاب می‌کنند و پا در این مسیر می‌گذارند، کم نیستند و ما در آینده شاهد حضور آنها در این عرصه خواهیم بود. آنها هم مثل خیلی از ما در این رشته پیشرفت می‌کنند و به مراحل بالاتر می‌رسند. من به دخترانی که واقعاً فوتبال را دوست دارند و می‌خواهند در این مسیر قدم بگذارند اول از همه باید بگویم که مسیر سختی را پیش رو دارند چون شرایط ما با فوتبال مردان خیلی متفاوت است و بالا و پایین بیشتری دارد، اما اگر تصمیم‌شان برای ورود به این رشته جدی است هیچ وقت نباید کم بیاورند و ناامید شوند. البته که در همه کارها و رشته‌های ورزشی سختی وجود دارد اما اگر می‌خواهند در فوتبال بازیکن موفقی باشند باید خیلی قوی باشند و هر موقع که خسته شدند باید یادشان بیاید آنها هستند که باید از پس شرایط بربیایند و تلاش کنند تا به آن چیزی که می‌خواهند برسند، چون برای ما دختران نشد وجود ندارد. قطعاً هر دختری به هدف و رؤیاهایی که دارد با پشتکار و اراده می‌رسد. امیدوارم دختران فوتبالیست آنقدر حرفه‌ای شوند که ما یک مدعی سرسخت برای همه باشیم. دوست دارم فوتبال ما خیلی پیشرفت کند و کشورهای دیگر تیم ملی فوتبال دختران ایران را یک تیم قدرتمند بشناسند. امیدوارم آن روز نزدیک باشد و فوتبال دختران آنقدر رشد کند که همه از ما حساب ببرند!»
اولین بانوی لژیونر ایران حتی آرزوهایش هم رنگ و بوی فوتبالی دارد. می‌گوید: «خداروشکر تا اینجای زندگی‌ام به بیشتر آرزوهایم رسیده‌ام اما بازهم آرزوهایی دارم، اگر روزی تیم ملی دختران ایران در جام جهانی و المپیک حضور پیدا کند و تیم باشگاهی‌ام قهرمان آسیا شود، کلکسیون آرزوهایم تکمیل می‌شود.»
به گفته قنبری، مشکلات در فوتبال زنان در حال حاضر نسبت به قبل کمتر شده اما باز هم مشکلاتی وجود دارد. او می‌‌گوید: «لیگ فوتبال بانوان نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده و هر سال این روند رو به رشد است اما بازهم نیاز به برنامه‌ریزی‌های بهتر برای بانوان در این رشته ورزشی احساس می‌شود. مهم‌ترین فاکتور که همه ما سال‌هاست به آن اشاره می‌کنیم، توجه بیشتر رسانه‌ها و دیده شدن مسابقات زنان است. به هر حال اگر لیگ‌های زنان در همه رشته‌ها تحت پوشش رسانه‌ای هدفمند و دقیق باشند، باعث خواهد شد بسیاری از حامیان مالی به سمت حمایت از ورزش زنان مشتاق شوند و قاعدتاً این امر منجر به بالا رفتن کیفیت خواهد شد. در لیگ فوتبال هم گام اول برای رفتن به سمت پیشرفت همین موضوع است. در مجموع باید بگویم که ما در فوتبال زنان نیاز به رسانه‌ای شدن بیشتر و بهتر بازی‌هایمان داریم. همه ما دختران فوتبالیست امید داریم که پدر و مادر، دوستانمان و همه دختران هوادار فوتبال بتوانند به استادیوم بیایند و بازی‌های ما را از نزدیک ببینند، مطمئناً این اتفاق قوت قلبی برای ما خواهد شد و اتفاق‌های درخشانی در پی خواهد داشت.»
آرزویی برای همه دختران فوتبالی
خانم گل لیگ برتر با اشاره به اینکه وقتی تماشاچی در ورزشگاه باشد، جو مسابقات خیلی متفاوت‌تر و قشنگ‌تر می‌شود، می‌گوید: «یادم می‌آید اولین بار 9 سالم بود که برای تماشای بازی ایران و عراق همراه پدرم به ورزشگاه رفتم و تشویق ما و برد تیم ایران در آن بازی خیلی برایم حس خوب و خاطره‌انگیزی داشت. در کشور ما خیلی کم پیش می‌آید که برای تماشای بازی تعداد زیادی هوادار خانم بیایند اما در کشورهای دیگر این تجربه را داشتم که سالن ورزشگاه پر از هواداران دختر بود. برای ما خیلی لذت‌بخش بود و روی کیفیت بازی‌مان نیز تأثیر می‌گذاشت. امیدوارم روزی همه دختران فوتبالدوست بازی تیم مورد علاقه‌شان را از نزدیک ببینند و تشویق‌شان کنند.»

«خانم گل» ماندن کار سختی است
رکورد زدن بزرگترین افتخاری است که یک ورزشکار در دوران حرفه‌ای خود به آن دست پیدا می‌کند. حتی در یک نظرسنجی از بزرگترین ورزشکاران تاریخ این نتیجه به دست آمد که ارزش زدن یک رکورد جدید برای یک ورزشکار بسیار بالاتر از کسب مدال طلا در المپیک یا مسابقات جهانی است. قنبری که دو فصل است عنوان خانم گل لیگ‌ برتر را دارد در این باره می‌‌گوید: «عنوان خانم گلی خیلی حس خوبی است اما کنارش سختی‌هایی وجود دارد چون باید بتوانم از این عنوان دفاع کنم. باید روز به روز فوتبالیست بهتری باشم و روز به روز تلاشم را بیشتر کنم تا انگیزه‌ام بیشتر شود تا بتوانم این عنوان را نگه دارم. از این رو می‌گویم که نگه داشتن این عنوان از وقتی که بخواهید آن را به دست بیاورید، بسیار سخت‌تر است.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۱ مهر ۱۴۰۳