رأی اعتماد شکننده مجلس فرانسه به کابینه میشل بارنیه

ترک بر دیوارهای الیزه

امیر فرشباف  
خبرنگار


دولت بارنیه بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان توانست رأی اعتماد مجلس را به دست آورد تا اکثر رسانه‌های داخلی فرانسه و نشریات بین‌المللی از تعبیر «جان به در بردن از عدم اعتماد» برای کابینه او استفاده کنند. به گزارش فرانس 24، دولت اقلیت فرانسه از رأی عدم اعتماد جان سالم به در برد؛ زیرا جریان راست رادیکال از طرح عدم اعتماد چپ‌ها حمایت نکرد.
طبق این گزارش، در جریان رأی‌گیری روز سه‌شنبه، طرح رأی عدم اعتماد با هدف سرنگونی دولت نوپای میشل بارنیه، نخست‌وزیر فرانسه، پس از اینکه حزب راستگرای «اجتماع ملی» از حمایت از این طرح خودداری کرد، با شکست مواجه شد. این طرح توسط ائتلاف چپگرای «جبهه مردمی جدید» ارائه شد که اکثریت نسبی کرسی‌ها را در دور دوم انتخابات زودهنگام مجلس به دست آورد.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ماه گذشته پس از انتخابات زودهنگام که منجر به تشکیل پارلمانی بدون اکثریت مطلق شد، بارنیه را برای پست نخست‌وزیری انتخاب کرد. این گزارش می‌افزاید: طرح عدم اعتماد، دور از ذهن بود، چراکه منوط به عدم حمایت حزب راست رادیکال «اجتماع ملی»(RN) بود؛ حرکتی که قانونگذاران این حزب نشان داده بودند تمایلی به همراهی با چپ‌ها ندارند.
روز سه‌شنبه، 197 قانونگذار از 577 عضو مجلس به این طرح عدم اعتماد رأی مثبت دادند که بسیار کمتر از 289 رأی مورد نیاز بود. این طرح همان طور که اشاره شد توسط ائتلاف چپگرای جبهه مردمی جدید (NFP) ارائه شد و اولیویه فور، رهبر حزب سوسیالیست نیز از آن دفاع کرد. فور با لحنی طعنه‌آمیز گفته بود: «اکنون فرانسوی‌ها می‌دانند که چه کسی در اکثریت و چه کسی در اپوزیسیون است.»
این گزارش می‌افزاید: اکنون همه نگاه‌ها به اولین پیشنهاد بودجه بارنیه معطوف خواهد شد که قرار است فردا رونمایی شود و احتمالاً شامل افزایش مالیات و کاهش هزینه‌ها به میزان 60 میلیارد یورو (65.9 میلیارد دلار) برای کاهش کسری بودجه است. این موضوع باعث شده تا رسانه‌ها از تصمیمات مالی بارنیه با عنوان آزمون دشوار یاد کنند.
پس از اینکه بارنیه طرح سیاسی دولت خود را در هفته گذشته ارائه کرد، مارین لوپن، از رهبران جریان راست رادیکال گفت که می‌خواهد فرصتی به نخست‌وزیر بدهد. اما او خطوط قرمزی را تعیین کرد، از جمله اینکه هرگونه افزایش مالیات با افزایش قدرت هزینه برای طبقات پایین و متوسط ​​جبران شود.

از بن‌بست سیاسی تا امتناع سازش
چالش‌های پیش روی کابینه جدید، به نحو کم‌سابقه‌ای انسجام سیاسی فرانسه را تهدید می‌کند. از تصمیم مکرون برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام تا رأی اعتماد شکننده روز گذشته به کابینه بارنیه، همگی موجب شده تا تحلیلگران اوضاع سیاسی فرانسه را به بن‌بستی تشبیه کنند که راه برون‌رفتی برای آن متصور نیست.
به لحاظ سیاست داخلی، دولت بارنیه از حمایت متزلزلی در پارلمان برخوردار است که تقریباً به طور مساوی بین سه جریان راست رادیکال، راست میانه و چپ تقسیم شده است و برای تصویب طرح‌ها نمی‌تواند بدون جلب حمایت این احزاب اقدام کند.
رویداد روز گذشته، اتفاقی تناقض‌آلود بود که نشان‌دهنده اوضاع نابسامان سیاسی در فرانسه است، چرا که مکرون اساساً برای جلوگیری از گسترش نفوذ جریان راست رادیکال، پارلمان را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار کرد؛ ولی اکنون برای تشکیل دولت مجبور به جلب حمایت حزب راست افراطی «اجتماع ملی» شده است! رویدادی که خشم احزاب چپ را برانگیخت. به گزارش دویچه وله، ائتلاف چپگرای «جبهه مردمی جدید» که اکثریت نسبی کرسی‌های مجلس ملی فرانسه را در انتخابات اخیر کسب کرد، هنوز از اینکه مکرون، نخست‌وزیر را از جناح چپ انتخاب نکرد، عصبانی است.
این گزارش می‌افزاید: یافتن سازش سیاسی کاری دشوار است، زیرا هیچ‌یک از بلوک‌ها اکثریت مطلق را به دست نمی‌آورند. بارنیه از جمهوری‌خواهان راستگرای سنتی، توسط مکرون در تلاش برای ایجاد ثبات پس از نتایج انتخابات منصوب شد. کابینه او عمدتاً از اعضای حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواه و میانه‌روهای نزدیک به مکرون تشکیل شده است.
 
چالش‌های خارجی الیزه‌نشینان
به لحاظ سیاست خارجی نیز دولت بارنیه با چالش‌های بنیادی متعددی روبه‌روست؛ از جنگ اوکراین گرفته تا تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه و توسعه نفوذ راستگرایان رادیکال در اتحادیه اروپا و رقابت‌های نظامی با همسایگان.
دولت میشل بارنیه در حالی زمام اداره امور در فرانسه را در دست می‌گیرد که رژیم اسرائیل آماده تهاجم زمینی به کشوری می‌شود که فرانسوی‌ها به طور سنتی آن را حوزه نفوذ خود می‌دانند و از سوی دیگر، اراده و توان مقابله جدی با جنگ‌طلبی نتانیاهو را هم ندارند.
در جبهه شرق اروپا نیز درحالی دولت‌های لیبرال میانه اروپایی مانند فرانسه و انگلیس به دنبال تشدید و تقویت نظامی اوکراین هستند که با روی کار آمدن دولت‌های راستگرا در اروپا و احتمال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا، این جنگ با تسلیم بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه و شکست جبهه نیابتی غربی، به پایان خود نزدیک می‌شود.
این چالش‌ها در حالی روبه‌روی دولت جدید قرار دارد که پاریس با رقیب سنتی خود، برلین نیز رقابت‌های استراتژیکی را پشت سر می‌گذارد که می‌توان آنها را نوعی جنگ سرد پنهان دانست. به‌تازگی فرانسه و ایتالیا یک موشک جدید را با هدف دور کردن کشورهای اروپایی از آلمان آزمایش کردند. به گزارش پالیتیکو، پدافند هوایی از زمان جنگ روسیه و اوکراین به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اروپا تبدیل شده است. در اوایل سال‌جاری، یونان و لهستان خواستار ایجاد سپر دفاع هوایی اروپا شدند؛ ایده‌ای که توسط رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون درلاین، حمایت شد. ایده نیروی دفاع  اروپایی مشترک، طرحی عمدتاً فرانسوی است که با توجه به ظهور دولت‌های راستگرای رادیکال و احتمال ریاست جمهوری ترامپ و خروج احتمالی امریکا از ناتو مطرح شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج - ۱۹ مهر ۱۴۰۳