2 کشته در حمله سنگین حزب الله به شمال سرزمین های اشغالی

ضربه دردناک مقاومت

شهردار کریات شمونا از شهرک نشینان خواست فوراً شهر را ترک کنند

با تداوم عملیات موشکی حزب‌الله، بازگشت ساکنان منطقه شمالی که هدف نتانیاهو از آغاز جنگ با لبنان اعلام شد، نه‌تنها میسر نشده که در نتیجه تشدید ناامنی در شمال سرزمین‌های اشغالی و کشته شدن تعدادی صهیونیست، لزوم گریختن از منطقه خطر برای مقامات رژیم و ساکنان باقی‌مانده نیز محرز شده است. روز گذشته حزب‌الله لبنان با تشدید حملات موشکی خود، چند عملیات‌ گسترده و خسارت‌باری را در سرزمین‌های اشغالی به انجام رساند. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، 20 فروند موشک از لبنان به سمت کریات شمونا شلیک شد. آنها تأیید کردند که 4 سایت مستقیماً مورد اصابت قرار گرفته و در نتیجه دو نفر کشته و چند نفر نیز به طور جدی مجروح شده‌اند. اسرائیل هیوم نوشت، دفاع هوایی گنبد آهنین در آخرین حمله موشکی به کریات شمونا کار نکرده است. همزمان با این تحولات، مقاومت اسلامی لبنان منطقه صفد در شمال اراضی اشغالی را موشکباران کرد. رادیو ارتش رژیم اسرائیل با اشاره به حمله موشکی تلافی‌جویانه حزب‌الله به صفد، این حمله را شدیدترین حمله موشکی مقاومت لبنان به صفد از ابتدای جنگ دانست. رادیو ارتش اسرائیل به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که شهر صفد واقع در شمال شرق فلسطین اشغالی، شاهد شدیدترین حمله موشکی از ابتدای جنگ بوده است. طبق این گزارش، تصاویر مخابره شده از این شهر نشان می‌دهد که برخی از ساختمان‌ها در این شهر خسارت زیادی دیده و برخی نیز دچار حریق شده‌اند. در پی حملات مستمر شدید چند روزه به این منطقه، شهرداری کریات شمونا روز گذشته از دو هزار نفری که هنوز در شهر هستند خواست تا فوراً آنجا را ترک کنند. بعد از این حملات، دود شدید در کریات شمونا دیده شده است. طبق اعلام برخی منابع محلی، حداقل 8 خانه در آتش سوختند و 5 تیم اطفای حریق هم به محل آتش‌سوزی‌ها اعزام شدند. منابع امنیتی نیز از ساکنان شهر خواستند تا در پناهگاه بمانند و همچنین هشدارهایی را درباره شروع دوباره موشکباران شدید به ساکنین دادند.
همچنین رسانه‌های اسرائیلی از اصابت موشک به منطقه «کریات عطا» در شمال حیفا خبر دادند که صدای انفجار در شمال این شهر شنیده شد و منجر به زخمی شدن شهرک‌نشینان شد. شبکه 12 اسرائیل نیز اعلام کرد، در آخرین حمله موشکی که حیفا را هدف قرار داد، 6 نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است. در اثر این حملات، برق در الکریوت قطع شد. همزمان با عملیات در حیفا، آژیرهای خطر در قیصریه، حدره، حیفا و الکریوت و همچنین در میسکاو‌ام و کفار گیلادی در جلیل به صدا درآمد.  روز گذشته یدیعوت آحارونوت در تشریح شرایط موجود جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی نوشت، حملات موشکی حزب‌الله بر عمق اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) تشدید شده و تأثیر این حملات رو به افزایش است.
زیر ساخت‌ها زیر تیغ موشک‌ها
علاوه بر ‌آن، حزب‌الله لبنان طرح هدفگذاری زیرساخت‌های حیاتی رژیم اشغالگر را اجرایی کرده و بر همین اساس روز گذشته سکوی استخراج گاز در میدان گازی لویاتان را هدف قرار داده است. در همین رابطه وبگاه واللا مدعی رهگیری موشک شلیک شده به سوی این سکو در جنوب حیفا شد. علاوه بر آن، بزرگ‌ترین حمله موشکی حزب‌الله لبنان به حیفا که روز سه‌شنبه صورت گرفت، ‌پروژه احداث خط لوله صادرات گاز اسرائیل در خلیج حیفا را تا دست‌کم شش ماه دیگر متوقف کرد، چرا که به دنبال این اتفاق، واحد انرژی نئومد متعلق به گروه نفت و گاز اسرائیلی دلک به بورس تل‌آویو اطلاع داد، شرکت امریکایی شورون که میدان گازی لویاتان را اداره می‌کند، به دنبال تشدید جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان، کار احداث خط لوله دریایی را به ‌عنوان بخشی از پروژه خط لوله سوم به حالت تعلیق درآورده است. در همین حال، بر اساس آنچه رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، یک بالگرد اسرائیلی در شهر بیت جن در سوریه در نزدیکی کوه هرمون در مرز با لبنان سقوط کرد.
کانال ۱۲ عبری نیز گزارش داد،«شموئل بوخاریس» مشاور «بتسلئیل اسموتریچ»، مشاور ارشد وزیر دارایی اسرائیل در جریان درگیری در مرز با لبنان مجروح شد. طبق ادعای این گزارش، او در وضعیت پایداری قرار دارد. مشاور اسموتریچ سمت فرمانده گروهان در تیپ ذخیره الکسندرونی را بر عهده دارد.

وضعیت نبرد زمینی
المیادین در رابطه با وضعیت جبهه زمینی گزارش داد، حزب‌الله از ساعات اولیه بامداد چندین تلاش برای نفوذ نیروهای اشغالگر به چندین نقطه در جنوب لبنان را با درگیری و هدف قرار دادن آنها با مواد منفجره و موشک و همزمان با هدف قرار دادن مراکز نظامی اسرائیل خنثی کرده است. در تازه‌ترین رویارویی، در حالی که نیروهای اشغالگر اسرائیل از چند نقطه سعی در پیشروی به سمت میس الجبل داشتند، رزمندگان مقاومت، آنها را با تسلیحات موشکی و گلوله‌های توپ هدف قرار دادند. این منبع لبنانی در ادامه از تداوم درگیری‌ها با ارتش صهیونیستی خبر داد. مقاومت لبنان همچنین یگان نیروی پیاده رژیم صهیونیستی را که قصد نفوذ به منطقه لبونه را داشتند با یک موشک‌انداز بزرگ هدف قرار داد که منجر به کشته شدن چند نفر از آنها شد. روز گذشته اتاق عملیات مقاومت با تأکید بر اینکه ارتش اشغالگر هنوز موفق به ورود به روستاهای لبنان نشده اعلام کرد، تلفات نظامیان اسرائیل از 35 کشته و 200 مجروح در میان افسران و سربازان زبده اشغالگر فراتر رفته است. یک منبع امنیتی لبنانی نیز طی گفت‌و‌گو با روزنامه «شرق الأوسط» تأکید کرد، ارتش اسرائیل اقداماتی شبیه به «مانور» در مناطق مختلف مرز انجام می‌دهد، اما نیروهای آن از حصار مرزی عبور نکرده و با هیچ‌کس درگیر نشده‌اند. این منبع پیش‌بینی کرد‌، تحرکات اسرائیلی‌ها به منظور سنجش وضعیت در طرف لبنانی و تحریک مبارزان حزب‌الله برای اقدام و نشان دادن مواضع‌شان و همچنین بررسی میزان آمادگی آنها باشد. خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیلی اعلام کرد، تاکنون گزارشی از درگیری با نیروهای حزب‌الله دریافت نشده است. روز گذشته حزب‌الله اعلام کرد، از آغاز عملیات در 7 اکتبر سال گذشته، ۳‌هزار و ۱۹۴ عملیات علیه مواضع و اهداف رژیم صهیونیستی اجرایی کرده که منجر به تخلیه‌ ۱۰۰ شهرک صهیونیستی و آوارگی بیش‌از ۳۰۰ هزار صهیونیست شده است.

هدهد حزب‌الله دست پر از اراضی اشغالی بازگشت
جنبش حزب‌الله لبنان تصاویری منتشر کرده است که نشان می‌دهد پهپاد شناسایی این جنبش به نام «هدهد» بدون آنکه توسط رادارهای ارتش اسرائیل شناسایی و رهگیری شود، توانسته از پایگاه‌ها و مقرهای مهم نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه «حیفا» و «الکرمل» تصویربرداری کند و به سلامت به آشیانه خود در لبنان بازگردد.

 

عملیات استشهادی در مجاورت تل‌آویو
روز گذشته طی یک عملیات ضد صهیونیستی، یک فلسطینی با سلاح سرد به چند شهرک‌نشین در منطقه الخضیره در شمال تل‌آویو حمله کرد. طبق اعلام منابع عبری، در پی این حمله، ۲ صهیونیست کشته و 7 نفر زخمی شدند که حال شماری از مجروحان وخیم است. پیش‌تر و در روز چهارشنبه، گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس در پیامی به رژیم صهیونیستی درباره تشدید عملیات‌های شهادت‌طلبانه در فلسطین اشغالی هشدار داده بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و پنج - ۱۹ مهر ۱۴۰۳