برگزاری دومین جشنواره ملی عود‌نوازی در هاله‌ای از ابهام

ندا سیجانی
خبرنگار

کمتر از 5 ماه به آغاز دومین جشنواره ملی عود‌نوازی قشم باقی مانده است. این در حالی است که تا به امروز خبری در خصوص فراخوان این جشنواره یا معرفی دبیران آن، رسانه‌ای نشده و برگزاری این رویداد ملی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
نکته قابل‌توجه اینکه سال گذشته عادل پیغامی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم اظهار داشت:«این رویداد در سال آینده در ابعاد وسیع‌تر، کامل‌تر و در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد» اما تا به امروز نه دبیرخانه این جشنواره فعالیت خود را آغاز کرده و نه دبیری برای انتخاب گروه‌های موسیقی بویژه در بخش بین‌الملل معرفی شده است.
راز موفقیت یک جشنواره در تداوم آن رویداد است
علی ثابت‌نیا، رئیس دور نخست جشنواره عود‌نوازی قشم در گفت‌و‌گو با «ایران» در این‌باره اظهار داشت:«سال گذشته و پس از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره، مدیرعامل منطقه آزاد قشم درخواست کرد دبیرخانه جشنواره از فردای این مراسم فعالیت خود را شروع کند و تأکید داشت دور دوم این جشنواره با نگاه بین‌المللی برگزار شود و حتی امورات ویژه جشنواره و همچنین پشتیبانی آن تا 6 ماه بعد از اختتامیه ادامه داشت که تمرکزمان بیشتر روی این مسائل بود. نکته قابل‌توجه اینکه، برگزاری یک جشنواره در سطح قابل قبول بویژه افزودن بخش بین‌الملل و انتخاب هنرمندان و نیروهایی که قرار است در این دبیرخانه فعالیت داشته باشند، نیازمند زمان بیشتری است. اخیراً تماسی از سوی سازمان منطقه آزاد قشم داشتم و دوستان علاقه‌مند بودند تیم اجرایی سال قبل همچنان کار خود را ادامه دهند، منتهی تاکنون جلسه‌ای در این زمینه تشکیل نشده تا ظرایف و دقایق کار و نقاط ضعف و قوت دوره قبل بررسی شود.
به گفته ثابت نیا، راز موفقیت یک جشنواره در تداوم آن رویداد است؛ خصوصاً در تداوم مدیریتی، به شرط آنکه تیم مدیریتی کارنامه قابل قبولی در این‌باره داشته باشند. به عنوان مثال دلیل موفقیت جشنواره ملی موسیقی جوان، تداوم حضور دبیر برای چندین سال متوالی است و این امر موجب شد این جشنواره قوام پیدا کند و به یک ساختار منسجم و مشخصی دست یابد. لذا امیدوارم جشنواره ملی عودنوازی قشم که به زعم کارشناسان و اصحاب رسانه در دور اول قابل قبول بوده، به دورهای بعدی هم برسد و یک فرهنگ‌سازی در کشور شکل بگیرد، خصوصاً برای منطقه حاشیه خلیج‌فارس.

تأکید بر تشکیل بخش بین‌الملل جشنواره عود‌نوازی
او تصریح کرد: همان‌طورکه قبل‌تر اشاره شد، طی تماس تلفنی که با دوستان عزیز در منطقه آزاد قشم داشتیم، انتظارات سازمان توجه به بخش بین‌المللی بوده و ظاهراً کارهایی هم در این زمینه انجام گرفته است؛ مانند رویداد گردهمایی عودنوازان منطقه آزاد قشم که چندی پیش برگزار شد، اما موضوعی که همچنان برای ما نامعلوم است اینکه آیا دور دوم این جشنواره به همان شکل و شیوه‌ای که در ذهن ماست برگزار خواهد شد یا به تناسب خواسته‌های مدیران منطقه آزاد قشم تغییر شکل می‌دهد؟!
البته شخص بنده خدمت دوستان عرض کردم با شرایط مالی سال گذشته آمادگی ادامه همکاری ندارم اما اگر شرایطی فراهم و نقطه ضعف‌های سال گذشته مرتفع شود، همکاری خواهم داشت. در این جشنواره، جمعی که هنرمندان گرد هم آمدند، جمع خیلی خوبی بود که معمولاً در کشور ما چنین جشنواره‌های تخصصی با آن کیفیت و در آن فضای خاص کمتر اتفاق می‌افتد بنابراین اگر شرایط مناسب باشد و بتوانیم از عهده خواسته‌های طبیعی هنرمندان برآییم حتماً همکاری خواهم داشت. لازم به ذکر است برای بررسی اقدامات برگزاری دور دوم این جشنواره تلاش بسیاری شد تا گفت‌و‌گویی با مسئولان برگزارکننده در قشم حاصل شود، اما متأسفانه پاسخگو نبودند.  نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم در راستای ایجاد زمینه فعالیت‌های هنری در حوزه عودنوازی و ارتقای سطح فرهنگی مرتبط با موسیقی منطقه با توجه به فرهنگ موسیقایی خلیج‌فارس و رواج ساز عود (بربت) در زندگی اقوام ساکن در سواحل جنوبی ایران، در دو بخش دستگاهی و نواحی، در مقیاس ملی (سراسر کشور) به صورت رقابتی و در دو مرحله برگزار شد.
در این دوره، بر اساس انتخاب داوران؛ حسین بهروزی‌نیا، احمد بیت‌سیاح، نوشین پاسدار، محمد پیری، سید فؤادالدین توحیدی، حمید حاصلی، علی رادمهر، نجمه صغیر، شهرام غلامی، محمد فیروزی، مرتضی کریمی‌ و مجید ناظم‌پور، ۳۶ هنرمند به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در نهایت در تاریخ‌های ۱۶ و ۱۷ اسفندماه سال گذشته تالار آیینه جزیره قشم به رقابت پرداختند و برگزیدگان آن معرفی شدند.