معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی

قیمت مرغ و تخم مرغ کاهش می یابد

امین محمودی
خبرنگار

 آمارها نشان می‌دهد که جوجه‌ریزی مرغداران در سال جاری ماهانه به طور متوسط 130 تا 152 میلیون قطعه بوده و در مهرماه سال جاری نیز این میزان به 141 میلیون قطعه خواهد رسید تا بازار مرغ با هیچ کمبودی روبه‌رو نباشد. از طرف دیگر علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل برای افزایش تولید و حمایت از تولیدکنندگان، قرار است دوباره صادرات مرغ از سر گرفته شود. در بازار تخم مرغ نیز با افزایش قابل توجه صادرات این محصول، تولیدکنندگان رغبت زیادی به افزایش تولید داخل دارند ضمن اینکه قرار است از نیمه دوم سال جاری و سردتر شدن هوا میزان تولید با افزایش محسوسی روبه‌رو شده تا قیمت این کالای پروتئینی در بازار داخل افت قیمت را به
خود ببیند.

 اولویت افزایش تولید
برای تأمین نیاز داخل
محمدابراهیم حسن‌نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:  باتوجه ‌به اینکه در نیمه نخست سال تقاضا پایین بود، قیمت‌ها تا حدودی کاهشی بود اما در نیمه دوم سال با افزایش تقاضا، قیمت‌ها تا حدودی بالا آمده است. امسال برنامه‌ریزی شده تا پایان سال یک میلیون و هزار و 350 تن تخم‌مرغ در کشور تولید شود که نیاز کامل کشور را برطرف می‌کند. معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزود:  برای مصرف ماهانه ۱۱۵ تا ۱۱۸ هزار تن تولید تخم‌مرغ در کشور برنامه‌ریزی شده و تاکنون ۵۵ هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای دیگر صادر شده است. وی درباره وضعیت تولید مرغ بیان داشت: در اوایل مهر به دلیل بالا رفتن تقاضا برای مرغ قیمت‌ها تا حدودی افزایش ‌یافته اما برنامه‌ریزی برای تأمین ۲۶۵ هزار تن مرغ در ماه است که نیاز کامل کشور را تأمین خواهد کرد و قیمت متعادل‌تر خواهد شد. حسن‌نژاد در پاسخ به این پرسش که سال گذشته صادرات مرغ وجود داشت آیا امسال هم به کشورهای دیگر صادرات می‌کنیم، گفت: تاکنون ۲۲ هزار تن صادر شده و برای ادامه صادرات هم برنامه‌ریزی شده است.
 
پیگیری تعیین قیمت جدید
در ستاد تنظیم بازار
 محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن نیز بیان داشت: تیراژ تولید تخم مرغ امسال همچون سال گذشته بوده و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تولید جلوتر از برنامه‌ها انجام شده است.
وی افزود: تخم مرغ جزو کالاهای اساسی بوده و نرخ آن افزایش نیافته است و این احتمال وجود داشت صنعت دچار زیان شده و همچون ۴ سال قبل از کشوری صادرکننده به واردکننده این محصول اساسی تبدیل شویم.
وی ادامه داد: با وجود انتظاراتی که از کمک‌های دولتی وجود داشت، در نهایت اتحادیه خرید حمایتی را با بهای تمام شده واقعی آغاز کرد تا افت قیمت تخم‌مرغ در بازار منجر به حذف گله‌ها نشود.
این مسئول صنفی اظهار کرد: از خرداد تا شهریور ۲۲ هزار تن تخم مرغ به صورت گردشی و خرید حمایتی انجام شد. مرادی با تأکید بر تضمین بقای صنعت تخم مرغ تصریح کرد: مطالبات تمام تولیدکنندگان پرداخت و هزینه خرید حمایتی با قیمت ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان (نرخ مصوب) تسویه شد. این مقام صنفی درباره تغییر احتمالی قیمت این محصول پروتئینی اضافه کرد: آنالیز قیمتی انجام و بهای تمام شده احصا شده و وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد؛ اما قرار شد نرخ در ستاد تنظیم بازار و با رایزنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نهایی و اعلام شود. مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن عنوان کرد: صادرات تخم مرغ براساس تعهدات به کشورهای هدف بدون توقف در حال انجام است و به تمام کشورهای همسایه به اضافه ۳ کشور آفریقایی تخم مرغ ایرانی صادر می‌شود. همچنین  از ابتدای سال تاکنون ۷۷ هزار تن محصول تخم‌مرغ از کشور صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۱۳۵ هزار تن برسد.

 

بــــرش

صادرات مرغ از سر گرفته می‌شود

برآوردها حاکی از آن است که صادرات مجدد مرغ از سر گرفته شود، هرچند بنابر برنامه ماهانه ۱۰ هزارتن مرغ در نیمه دوم سال باید به بازارهای هدف صادر شود، در غیر این صورت با مازاد تولید روبه‌رو می‌شویم. نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران گفت: اگر ماهانه ۱۰ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر شود، رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری خواهیم داشت.
صدرالدین عظیمی اظهار  داشت: پتانسیل تولید سالانه ۳ تا ۳.۵ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد. نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه پتانسیل تولید سالانه ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد، افزود: با استفاده حداکثری از ظرفیت واحدهای مرغداری امکان تولید تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه نیاز کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن است و مابقی هم ظرفیت صادراتی است که ارزآوری آن رقم قابل توجهی است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۸ مهر ۱۴۰۳