وزیر میراث فرهنگی از نظارت بر تصمیم‌های استانی خبر داد

تشدید نظارت ها بر محوطه های تاریخی کشور

زیست بوم/ چند روز پیش جامعه باستان شناسان در نامه‌ای به سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از او خواستند تا سیاست تفویض اختیار به استان‌ها را ادامه ندهد و آن را لغو کند. وزیر میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با «ایران» سیاست تفویض بخشی از اختیارات دستگاه‌ها به استان‌ها را سیاست رسمی دولت خواند و در پاسخ به دلنگرانی‌هایی که تصمیم گیری‌های استانی در حوزه میراث فرهنگی، بناها و محوطه‌های تاریخی و باستانی به وجود می‌آورد از تشکیل «هیأت بازرسی ویژه وزیر میراث فرهنگی» خبر داد.
یکی از مهم‌ترین دلنگرانی‌ها، تفویض اختیار تعیین حریم و عرصه آثار تاریخی و فرهنگی است، چون این دلنگرانی وجود دارد که تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی بویژه آنهایی که در بافت شهری قرار دارند و یا در محاصره زمین‌های کشاورزی و یا جاده‌سازی‌ها هستند، با مداخلاتی روبه‌رو شود. البته دو دیدگاه وجود دارد؛ متولیان میراث فرهنگی در برخی استان‌ها از این اقدام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دفاع می‌کنند و آن را در سرعت بخشیدن به روند تعیین عرصه و حریم مؤثر می‌دانند، اما شماری دیگر از معاونان و مدیران میراث فرهنگی در استان‌ها با تفویض کامل این اختیارات مخالف بوده و آن را خطر و تهدیدی جدی برای آثار تاریخی و فرهنگی دانسته‌ و بر این عقیده‌اند که تعیین حریم و عرصه میراث تاریخی از سوی ادارات کل استان‌ها ممکن است تحت تأثیر فشارهای دولتی و حتی مردمی قرار گیرد.
صالحی امیری می‌گوید: در همه دولت‌ها این مسأله پیگیری شده است و مصوبه‌هایی داریم که باید بخشی از اختیاراتی که دستگاه‌ها دارند منتقل شود.
او روی نظارت حداکثری ستاد(وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) تأکید می‌کند و می‌گوید: ما درحوزه میراث فرهنگی با حساسیت حداکثری برخورد می‌کنیم و هیچ مجوزی و هیچ اختیاری بدون نظارت ستاد میراث فرهنگی واگذار نخواهیم کرد اما روند مجوزها را در استان تسهیل خواهیم کرد. او به وجود یک شورا در استان به ریاست استاندارها اشاره می‌کند که می‌تواند مجوزهایی صادر کند و تأکید می‌کند مجوزهای خاص حتماً باید در تهران به تصویب برسد. او از تشدید روند نظارت‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: ان‌شاءالله بنا دارم در آینده نزدیک، مجموعه بازرسی ویژه وزیر را تقویت کنم و آنها را به استان‌ها و محوطه‌های تاریخی اعزام کنم و روزانه از استان‌ها گزارش داشته باشیم.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۸ مهر ۱۴۰۳