افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف

با وجود اینکه تاکنون 130 هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است اما همچنان نیمی از 900 هزار چاه موجود در کشور غیرمجاز هستند. همچنین بر اساس هدفگذاری صورت گرفته، قرار است تا پایان سال آینده معادل 6 میلیارد مترمکعب از حجم برداشت آب از منابع زیرزمینی با انسداد بخشی از چاه‌های غیرمجاز کاسته شود.
به گزارش «ایران»، سخنگوی صنعت آب در جمع خبرنگاران گفت: میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی که از اول مهرماه امسال آغاز شده تاکنون خوب بوده به طوری که میزان آن به ۳.۵ میلی‌متر رسیده است. در واقع این حجم از بارش نسبت به دوره بلندمدت با ۲۶ درصد رشد مواجه بوده است. از همین رو میزان پرشدگی سدها در حال حاضر با حجم 22.8 میلیارد مترمکعب حدود 46 درصد است. فیروز قاسم‌زاده تأکید کرد: با هدف تشویق مشترکان پرمصرف به سمت کاهش مصرف و خوش‌مصرف شدن آنها، امسال تعرفه آب پرمصرف‌ها به صورت پلکانی افزایش خواهد داشت. اگرچه همه ساله در این حوزه تغییر تعرفه صورت می‌گیرد اما تاکنون نرخ تعرفه برای کم‌مصرف‌ها تغییری نداشته است.
قاسم‌زاده گفت: سالانه با حدود 5 میلیارد مترمکعب کسری مخازن زیرزمینی آب کشور مواجه هستیم، به‌گونه‌ای که به طور متوسط در 30 سال اخیر، 40 سانتی‌متر در سال تراز آب آبخوان‌های کشور کاهش داشته و در برخی نقاط کشور حتی تا 2 متر هم افت تراز تجربه کرده‌ایم. همچنین برای مدیریت مصرف آب، مقرر شده کاهش 6 میلیارد مترمکعب از برداشت آب زیرزمینی در بخش کشاورزی داشته باشیم.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳