بایدن هنوز احمق نشده است

علی ادیب‌نیا
کارشناس رسانه و  روابط بین‌الملل

 استراتژی توطئه‌آمیز رژیم صهیونی خصوصاً شخص نتانیاهو و لابی افراطی حامی او در واشنگتن این بوده است تا به هر نحوی شده ایالات متحده را درگیر جنگ مسلحانه مستقیم با ایران کنند.
این روش مذبوحانه در یک سال گذشته بویژه پس از عملیات حیرت انگیز طوفان الاقصی در هفت اکتبر ۲۰۲۳ تشدید شده است.
اگرچه رئیس‌جمهور ایالات متحده در یک سال گذشته از هرگونه پشتیبانی سیاسی بین‌المللی از سیاست‌های خشونت‌آمیز رژیم کوتاهی نکرده و بدون در نظر گرفتن منافع ملی و امنیت ملی امریکایی‌ها با سوء‌استفاده از حق نامشروع وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد چندین بار مانع از آتش‌بس در غزه شده است و حتی از محکوم شدن رژیم جلوگیری کرده است. و اگرچه یک روز ارسال تجهیزات کشتار جمعی به اسرائیل را متوقف نکرده است اما تا کنون در سیاستی قابل تأمل از درگیر شدن نظامی با ایران اجتناب کرده است.
قابل تصور است این سیاست امریکا تا حدی متأثر از فرا رسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری در ماه آینده میلادی باشد که تنش آفرینی و یا دامن زدن به تنش‌ها در غرب آسیا هرگز به نفع دموکرات‌ها نیست اما این، تمام علت عدم ورود امریکا به درگیر شدن با یک قدرت نظامی مثل جمهوری اسلامی ایران نیست.
جو بایدن پیر که آخرین ساعات حضور در کاخ سفید و شاید جهان سیاست را می‌گذراند، مراقب است که بی‌دلیل و به جهت سیاست‌های جنگ طلبانه جریان راست افراطی حاکم بر تل آویو، تابوت تفنگداران امریکایی مستقر در خاورمیانه و خلیج فارس روانه واشنگتن نشود. دلیل محرز دوم آن است که دموکرات‌ها کاملاً متوجه شده‌اند و اطمینان خاطر پیدا کرده‌اند که جهت‌گیری سیاست جنگ طلبانه نتانیاهو و شعله ور ساختن جنگ با ایران فعلاً همراستا با سیاست‌های تاکتیکی و تبلیغاتی و جاه‌طلبانه ترامپ و ستاد انتخاباتی اوست. پس برای آنها سودی ندارد که از هیتلر حاکم بر تل آویو حمایت کنند و با ایران وارد جنگ شوند مضاف بر این، بعید نیست بایدن در این تصور باشد که جامعه و اتباع اسرائیلی خودشان به دلیل همراهی با نتانیاهوی جنگ‌طلب باید تقاص پس دهند و برای همیشه از زندگی با آرامش و امنیت در سرزمین‌های اشغالی خداحافظی کنند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳