اخبار پلیس

رئیس پلیس پایتخت:
25 درصد جرایم کشور در تهران رخ می‌دهد
 فرمانده انتظامی تهران بزرگ از 17 هزار مأموریت روزانه پلیس در تهران خبر داد و گفت: در پایتخت هر ۲ ثانیه یک‌بار زنگ تلفن ۱۱۰ به صدا درمی‌آید.
سردار عباسعلی محمدیان یکشنبه شب با حضور در شبکه خبر
با بیان اینکه روزانه ۳ هزار پرونده قضایی در تهران تشکیل می‌شود، اظهار کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جرایم کشور در تهران رخ می‌دهد که نزاع و درگیری در رتبه نخست و سرقت و موادمخدر در رتبه‌های بعدی قرار دارد و این در حالی است که روزانه پنج میلیون نفر جمعیت شناور در پایتخت داریم. این اعداد و ارقام و حجم عملیات پلیس با ۸۰ کلانتری است که اکنون ایجاد ۴۰ کلانتری دیگر تصویب شده و قرار است هفت کلانتری در این هفته افتتاح شود و ۱۷ کلانتری نیز در حال ساخت است و این کلانتری‌ها به امنیت بیشتر شهروندان کمک می‌کند.
 
گروه‌های پرخطر پایتخت
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: بخشی از گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال به‌دلیل نبود اشتغال و تحصیل نکردن از گروه‌های پرخطر در پایتخت به شمار می‌روند، این گروه خطرات خود را دارند و از این‌رو جامعه و خانواده باید به آنها توجه ویژه کنند که به سمت تحصیل و اشتغال بروند تا سرگرمی داشته باشند، زیرا ممکن است به‌صورت گروهی یا فردی نزاع و درگیری داشته و حتی جذب باندهای سرقت و شرارت شوند. وجود سلاح سرد نزد یک جوان می‌تواند به یکباره باعث از دست دادن کنترل شده و تحت‌تأثیر احساسات خود از سلاح سرد استفاده کند. خانواده‌ها باید از این نظر کنترل بیشتری روی فرزندان خود داشته باشند.
وی افزود: آنچه که مردم را آزار می‌دهد، موضوع سرقت است، زیرا با هر سرقت همه اعضای خانواده احساس ناامنی می‌کنند؛ البته این روزها فضای مجازی باعث شده که اگر برای شخصیت خاصی سرقتی رخ دهد، فضای مجازی از این موضوع مطلع می‌شود و بخش اعظمی از مردم احساس ناامنی می‌کنند. البته ما کاهش تماس ۱۱۰ را در حوزه سرقت داشتیم، به طوری که میزان تماس مردم با این تلفن در حوزه سرقت ۹ درصد کاهش داشته و این موضوع نشان می‌دهد که کاهش سرقت هم وجود دارد.
 
ساماندهی کودکان کار
سردار محمدیان درباره وضعیت ساماندهی کودکان کار در تهران نیز گفت: در حوزه کودکان کار به عنوان همیار نقش اصلی را داریم و انجام وظیفه می‌کنیم و در این مدت ۳۳۰۰ نفر از کودکان کار در تهران جمع‌آوری شدند.
 ۸۲ درصد کودکان کار اتباع بیگانه بودند و به دلیل اقامت غیرمجاز با خانواده‌ها طرد شدند؛ اما ۸۰ درصد از ۱۸ درصد مابقی که ایرانی بودند هم نیاز به پول نداشتند و پلیس به عنوان عضو اصلی به همراه بهزیستی و شهرداری به جمع‌آوری این کودکان کار کمک کرد و برای ساماندهی بهتر شهروندان باید به این افراد کمک نکنند.
 
جولان پزشکان قلابی در فضای مجازی
رئیس پلیس فتای پایتخت از هشدار و برخورد جدی پلیس با شیادانی خبر داد که در حوزه سلامت در فضای مجازی فعالیت دارند.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی در این‌باره گفت: امروزه بسیاری از افراد غیرمتخصص به دلیل ناآگاهی مردم، به حوزه سلامت ورود می‌کنند. به عنوان مثال افرادی که ماساژور هستند، وارد حوزه‌های فیزیوتراپی می‌شوند، یعنی خود را در فضای مجازی به‌عنوان دکتر فیزیوتراپ معرفی می‌کنند و با تبلیغات زیاد، افراد را فریب می‌دهند.
 متأسفانه شاهد هستیم عده‌ای از سلبریتی‌ها نیز به ابزار تبلیغات این افراد تبدیل شده‌اند و به دلایل مختلف، برای این افراد تبلیغ می‌کنند. به همین دلیل به همه فعالان مجازی هشدار می‌دهم که به حوزه‌هایی که به سلامت افراد ارتباط دارد، وارد نشوند و بدانند که در این رابطه پلیس جدی برخورد می‌کند.
سردار گودرزی افزود: چندی قبل فردی خود را متخصص مغز و اعصاب جا زده و ادعا کرده بود که برای درمان بیماری‌ها از طب سوزنی می‌تواند استفاده کند. در سال‌جاری شاهد بودیم که عده‌ای پزشک قلابی، در فضای مجازی، خود را جراح زیبایی معرفی کرده و چندین عمل زیبایی نیز انجام داده‌اند.
 به عنوان مثال در یکی از پرونده‌ها یک خانم برای جراحی افتادگی پلک، از طریق فضای مجازی با یک پزشک قلابی آشنا شده و عمل خود را به او سپرده بود اما در حال حاضر دچار مشکلات چشمی شده و چشم‌های این خانم، حتی در شب‌ها برای خواب نیز، بسته نمی‌شود. با شکایت شاکی، متهم دستگیر و صفحه مجازی وی نیز مسدود شده است.
وی افزود: در راستای برخورد با این افراد، ۵۰ صفحه مجازی مسدود شد که دنبال‌کنندگان آنها بیش از ۵ میلیون نفر بودند. همچنین تعدادی از این افراد نیز دستگیر شدند.
 
کشف بیش از 440 تن موادمخدر در یک‌سال
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا از کشف ۴۴۰ تن موادمخدر از سال گذشته تاکنون خبر داد.
سردار ایرج کاکاوند گفت: ایران در موضوع مبارزه با موادمخدر پرچمدار است و دنیا به واسطه اقدامات مقابله‌ای خاص ما در این حوزه به ما بدهکار است. اقدامات ایران بویژه پلیس در بحث مبارزه در مرزها و چه داخل کشور در امر شناسایی با عناصر اصلی و افرادی است که اقدام به ورود موادمخدر به کشور می‌کنند که بیشتر این اقدامات مسلحانه است. از هفته ناجای سال گذشته تاکنون بالغ بر ۴۴۰ تن انواع موادمخدر در کشور کشف شده که عمده این کشفیات در مرزها بوده است.
 
کاهش مرگ‌و‌میر موتورسواران در تهران
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران از کاهش ۲۶ درصدی تصادفات فوتی موتورسواران پایتخت خبر داد.
سرهنگ فیروز کشیر با اشاره به طرح ۱۰ پلیس گفت: طرح ۱۰ پلیس راهور پایتخت که برخورد ویژه با موتورسواران بود از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و خوشبختانه بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح موفقیت‌آمیز بوده و در این مدت ۲۶ درصد شاهد کاهش فوتی موتورسواران پایتخت بوده‌ایم.
وی افزود: این ۲۶ درصد، یعنی ۳۸ نفر کمتر در تصادفات کشته شدند یعنی ۳۸ خانواده امسال داغدار جوانان خود نشدند. از عمده دلایلی که باعث شد پلیس راهور تهران بزرگ طرح ۱۰ را اجرایی کند، افزایش ۱۰ درصدی آلایندگی موتورسیکلت و سهم ۴۶ درصدی در تصادفات فوتی شهر تهران بود.
 پس از کاهش آمار جانباختگان، اولویت بعدی پلیس راهور تهران بزرگ، استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران است. ما امیدواریم استفاده از کلاه ایمنی نیز همانند کمربند ایمنی نهادینه شود.