اخبار

توجه ویژه دولت به دانش بنیان‌های صنعت فضایی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نگاه دولت به صنعت فضایی یک نگاه جدی، راهبردی و اقتصادی است و توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان برای نقش‌آفرینی مؤثر بیش‌ از پیش در این صنعت دارد.
حسن سالاریه افزود: به همین منظور باید با ایجاد مسیرهای شکل‌گیری هسته‌های نخبگانی در دانشگاه، دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان را از نظر تأمین نیروی انسانی زبده رفع کرد. وی تأکید کرد: امروزه نگاه به صنعت فضایی یک نگاه جدی و راهبردی است و این صنعت یک صنعت راهبردی برای توسعه کشورها قلمداد می‌شود. فضا در آینده زندگی بشر به‌عنوان یک ابزار راهگشا برای رفع مشکلات اقلیمی و تأمین منابع خواهد بود. زمانی می‌توان به‌ همه اهداف ترسیم شده برای رشد صنعت فضایی دست‌ یافت که ظرفیت‌ها در کنار هم قرار بگیرند و مهمترین ظرفیت نیروی انسانی متخصص است.

نوبل پزشکی ۲۰۲۴
در دست کاشفان میکرو RNA
ویکتور آمبروس و گری رووکون به دلیل کشف
microRNA و نقش کلیدی آن در تنظیم ژن‌ها، جایزه نوبل پزشکی 2024 را دریافت کردند.
این دانشمندان، برای نخستین بار نشان دادند که چگونه این مولکول‌های کوچک RNA می‌توانند نقش کلیدی در تنظیم ژن‌ها پس از رونویسی داشته باشند. تحقیقات آنان ثابت کرد که microRNA‌ها می‌توانند پیام‌های ژنتیکی را مسدود و از تولید پروتئین‌های ناخواسته جلوگیری کنند. این دستاورد‌ پیشگامانه، به توسعه روش‌های جدید درمانی برای بیماری‌های ژنتیکی کمک می‌کند و تحولاتی در روش‌های درمانی آینده را نوید می‌دهد.

بومی‌سازی داروهای وارداتی
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تمرکز بر بومی‌سازی فناوری و تولید داروهای نوین، در حال تولید نوعی «قرص‌های لیوفیلیزه» با استفاده از پلتفرمی نوآورانه هستند که تا پیش از این تنها در چند کشور خاص تولید می‌شد. به گزارش مهر، حمیدرضا متصدی‌زاده سرخ‌بیدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این پلتفرم در بازار جهانی حدود ۲۰ محصول دارد و ما با هدف بومی‌سازی دو محصول وارداتی موجود در کشور، از خروج ارز جلوگیری کرده و به خودکفایی رسیدیم. وی اظهار کرد: این فرم از دارو در کمتر از سه ثانیه در دهان حل شده و سرعت جذب بالایی دارد. همچنین به‌طور گسترده برای خشک کردن و بهبود پایداری انواع محصولات دارویی استفاده می‌شود.

ارائه آدرس دقیق مشاغل
با نرم‌افزار ایرانی
نرم‌افزار جدیدی از سوی فناوران در حوزه نقشه اطلاعات مکانی شهری توسعه داده شده که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا مسیر رسیدن به محل دقیق خود را در آن نشانه‌گذاری کنند. به گزارش ایسنا، امیرمحمد گلکانی، مدیرمسئول این شرکت گفت: ما علاوه بر آن‌که نقشه و مسیریاب را به تولید رساندیم، اطلاعات شهری نسبتاً کاملی را تهیه کردیم که صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند در بسترآن، مکان کسب و کار خود را به ثبت برسانند.

ساخت روبات فیزیوتراپ ایرانی
با همت و تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات روباتیک دانشگاه فردوسی مشهد، نخستین روبات فیزیوتراپ بومی ایران طراحی و ساخته شد. به گزارش مهر، علیرضا اکبرزاده توتونچی، عضوهیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ضرورت فناوری‌های نوین در حوزه سلامت با افزایش جمعیت سالمندان در کشور، گفت: روبات هگزا با قابلیت‌های فراوان و هزینه‌ای به مراتب کمتر از نمونه‌های خارجی، می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد کم‌توان و سالمند ایفا کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳