واکنش کاربران عرب‌زبان به خطبه رهبر معظم انقلاب:

طنین سربلندی مقاومت در خطبه نصر

آیین عبادی-سیاسی نماز جمعه 13 مهرماه در تهران در حالی میان هیاهوی رسانه‌ای این روزها و احتمال درگیری و جنگ برگزار شد که این‌بار جنبه سیاسی بودنش بیشتر از قبل نمود داشت و برای بسیاری از رسانه‌های دنیا بویژه رسانه‌های عرب‌زبان از اهمیت بالایی برخوردار و از همین جنبه هم بود که به یک اولویت خبری تبدیل شد. نمازی به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و در میان انبوه جمعیت نمازگزار و حضور چهره‌های مختلف دولتی و نظامی که هم مردم ایران را مخاطب قرار داده بود و هم مسلمانان جهان بویژه برخی حکام عرب را که در درگیری این روزهای جنگ نه‌تنها منفعل عمل کرده‌اند بلکه برای حفظ رفاقتشان با امریکا و اسرائیل خوش‌رقصی هم می‌کنند. به دنبال ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، پیشروهای رسانه‌ای دشمن بر آن شدند ایران را در مقام ضعف و خوف قرار دهند و این‌گونه القا کنند که رهبر ایران در مکانی نامشخص حضور دارند، جو‌سازی رسانه‌ای که البته به ثمر ننشست و اعلام حضور ایشان در نماز جمعه تهران و پیش از آن در دیدار با نخبگان، همه آنچه را که دشمن برای تضعیف مقاومت رشته بود، پنبه کرد. حضور و خطابه عربی رهبر معظم انقلاب، روی دیگری از مقاومت را برای مردم به تصویر کشید و ایستادگی برابر تهدیدات اسرائیل و هجمه‌های سیاسی غرب یکی از اهدافی بود که با حضور ایشان برای مردم بویژه اعراب به عینیت تبدیل شد. فضای مجازی رسانه‌های عرب در واکنش به این خطبه‌ها هم به میدانی برای ابراز احساسات کاربران عرب دنیا تبدیل شد تا نماز جمعه تهران را نمونه‌ای از مقاومت میدانی رهبر ایران توصیف کرده و هر کدام با تعبیری، از این حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت قدردانی کنند.

مقاومت ایران، پرتکرار شد
بازدید میلیونی ویدیوی بخشی از خطبه‌های رهبر معظم انقلاب به زبان عربی در بستر فضای مجازی شبکه الجزیره، فقط یکی از بازتاب‌های خطبه مهم رهبر انقلاب بود؛ الجزیره گزارش تصویری خود را از این خطبه‌ها با این عنوان از نقل قول رهبری برای مخاطبش به نمایش گذاشت؛ «آیت‌الله خامنه‌ای: عامل اصلی جنگ و ناامنی در منطقه اشغالگری اسرائیل است.»
توضیحی که برای مخاطبان این شبکه جذابیت داشت و واکنش‌های متفاوتی در راستای حمایت از جبهه مقاومت نشان دادند؛ بسیاری از کاربران این‌گونه نوشتند:خطبه‌های عربی آیت‌الله خامنه‌ای و فصاحت کلام ایشان مایه دلگرمی اعراب بود و حمایت ایشان از مظلومان غزه و تأکید بر حمایت و تقویت محور و جبهه مقاومت تیشه‌ای بود بر ریشه حاکمان عربی که خودفروخته هستند و کاربران آنها را خائن نامیدند که زیر پرچم امریکا و اسرائیل تحقیر می‎شوند.
کاربری از مراکش سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران را اثبات صداقت شیعیان در برابر حاکمان ننگین عرب دانست که با این خطبه دلگرم شدند. کاربر دیگری خطبه‌های آیت‌الله خامنه‌ای را بویژه به زبان عربی، رکوردی تاریخی توصیف کرد و نوشت: همه چیز با این خطبه‌ها مشخص است و ایران در رأس و مایه سربلندی مقاومت است. بجز کاربران در صفحه شبکه الجزیره، «علی فاهم» نویسنده عراقی، خطبه‌های نماز جمعه رهبر انقلاب را این‌گونه توصیف کرد: در نماز جمعه تهران چه اتفاقی افتاد؟ به ما که گفته بودند شیعه نماز جمعه نمی‌خواند، علمای شیعه یک خط قرآن و حدیث نمی‌دانند و از صهیونیست می‌ترسند، پس چه شد؟
در کنار واکنش‌های کاربران رسانه‌های عرب‌زبان، توجه رسانه‌های عربی نیز با توجه به تحولات اخیر در لبنان و فلسطین بیشتر از گذشته دیده شد. شبکه بین‌المللی اخبار الجزایر در گزارش خود از حق دفاع مشروع ایران که در خطابه رهبر انقلاب عنوان شد، نوشت: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران با اشاره به اینکه سیاست مستکبران و زورگویان بر اساس تفرقه‌افکنی و اختلاف بین مسلمانان است، افزودند:هر ملتی حق دارد از سرزمین و حاکمیت خود در برابر اشغالگران و غاصبان دفاع کند.»

 

برش

رسانه‌های عرب چه گفتند؟

شبکه العهد لبنان نیز به نقل از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت:کسانی که مردم فلسطین را کمک می‌کنند، وظیفه دینی خود را انجام می‌دهند و هیچ‌کس نمی‌تواند معترض شود که شما چرا از غزه دفاع می‌کنید. العهد اضافه کرد: امام خامنه‌ای فرمودند که دفاع شجاعانه مردم لبنان از مردم فلسطین مشروع و قانونی است و هیچ‌کس حق ندارد از دفاع حمایتی آنها از غزه انتقاد کند. المیادین نیز با بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی افزود که امروز ملت اسلام آگاه شده و می‌تواند بر نقشه‌های دشمنان مسلمانان فائق آید. الجزیره قطر نیز خط خبری خود را بر تأکید آیت‌الله خامنه‌ای بر اینکه مقاومت در منطقه با شهادت رهبران و مردانش عقب‌نشینی نمی‌کند تنظیم کرد و نوشت:رهبر ایران تأکید کردند:«دشمنان هرگز بر حماس و حزب‌الله پیروز نخواهند شد» و رژیم صهیونیستی که از امریکا و غرب کمک‌های گسترده دریافت کرده در مقابل چند هزار مجاهد و رزمنده شکست خورده است. تحلیلگران جهان عرب نیز در کنار رسانه‌های عرب‌زبان، حضور رهبر جمهوری اسلامی را در نماز جمعه تهران، بعد از ترورهای چند روز اخیر و تهدیدات مختلفی که بارها از سوی رژیم صهیونیستی اعلام شده است بیانگر قدرت و اعتماد‌به‌نفس جمهوری اسلامی ایران و اجزای محور مقاومتی دانستند که در میدان نبرد در حال مقابله با رژیم صهیونیستی هستند. «نهاد ابوغوش» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی ساکن رام‌الله نیز در یک گفت‌و‌گو با شبکه «المیادین» لبنان در تحلیل خطبه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه که به زبان عربی بیان شد، گفت: این خطبه آکنده از پیام‌های پرمحتوا و صریح بود. این سخنان نشان‌دهنده قدرت و اعتماد‌به‌نفس بود. این خطبه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران را به رخ کشید.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳