دیگه‌چه‌خبر؟

ترامپ؛ از دعوت به مذاکره
تا دعوت به حمله!
 خبر اول اینکه، رئیس‌ جمهور سابق امریکا در لفاظی‌های ضد ایرانی خود با ادعای اینکه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «بزرگترین خطری است که ما داریم»، گفت: رژیم صهیونیستی «باید اول تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد».
ترامپ که در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴ این کشور نامزد حزب جمهوری‌خواه است، روز جمعه طی یک رویداد انتخاباتی در کارولینای شمالی درباره اینکه «جو بایدن» رئیس ‌جمهور کنونی امریکا گفته است که از حمله رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، گفت: «ولی این همان چیزی است که شما می‌خواهید به آن حمله کنید، درست است؟»
به گزارش ایسنا، ترامپ با بیان اینکه به نظرش بایدن «اشتباه کرده است» در ادامه ادعاها و اظهارات ضدایرانی‌اش گفت: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «بزرگترین خطری است که ما داریم».
این درحالیست که «دونالد ترامپ» تقریباً هفته گذشته طی یک نشست خبری در نیویورک مدعی شده بود که آماده مذاکره با ایران در مورد نسخه جدید توافق هسته‌ای مهمی است که در زمان ریاست جمهوری‌اش آن را کنار گذاشت. او در پاسخ به این سؤال که آیا با ایران معامله خواهد کرد، گفت: «مطمئناً این کار را انجام خواهم داد. ما باید به توافق برسیم، زیرا عواقب آن غیرممکن است. ما باید معامله کنیم.»
اما حالا رئیس ‌جمهور سابق امریکا در واکنش به پاسخ بایدن افزود: «پاسخ رئیس‌ جمهور امریکا باید این می‌بود که اول تأسیسات هسته‌ای را بزنیم و بعد به فکر بقیه‌اش باشیم.»

وال‌استریت‌ژورنال:
ایران حالا راحت‌تر می‌تواند به زیرساخت‌های اسرائیل حمله کند
 دست آخر اینکه،  روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به عملیات «وعده صادق۲» نوشت: موشک‌های ایرانی پدافند هوایی را درهم شکست و ایران در صورت حمله مجدد راحت‌تر می‌تواند زیرساخت‌های اسرائیل را هدف قرار دهد.
این روزنامه امریکایی نوشت: موشک‌های ایران که در هفته گذشته پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند، توانستند در یک‌سری نقاط، پدافند هوایی آن را درهم بشکنند؛ این بدان معناست که «هرگونه حمله جدید ایران علیه اسرائیل، در صورتی که زیرساخت‌های غیرنظامی یا مناطق مسکونی پرجمعیت را هدف قرار دهد، می‌تواند عواقب بسیار جدی‌تری داشته باشد. این یک ملاحظه بسیار مهم است، زیرا اسرائیل در حال بررسی واکنش نظامی خود است و تهران تهدید کرده که اگر اسرائیل در روزهای آینده به خاک ایران حمله کند، به نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های نفت اسرائیل حمله خواهد کرد.
وال‌استریت‌ژورنال در ادامه آورده است: «اولریش کاون» رئیس تحقیقات کنترل تسلیحات در «مؤسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی» در هامبورگ آلمان با اشاره به نوع موشک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در حمله روز سه‌شنبه خود علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی استفاده کرد، گفت: هرچه موشک سریع‌تر باشد، رهگیری آن سخت‌تر است. این، یک قانون فیزیک ساده است. او ادامه داد: به‌طور حتم دفاع در برابر موشک‌های بالستیک سخت‌تر است و بویژه اگر تعداد زیادی از آنها روی یک هدف خاص وارد شوند، دفاع بسیار سخت‌تر خواهد بود، زیرا در این صورت شما توانایی غلبه بر دفاع ضدموشکی را خواهید داشت. این، دقیقاً همان چیزی است که در اسرائیل اتفاق افتاد.
روزنامه‌وال‌استریت ژورنال با اشاره به اینکه مقامات ایران تهدید کرده‌اند که در صورت پاسخ رژیم صهیونیستی، به زیرساخت‌های آن حمله خواهد کرد، نوشت: آسیب رساندن به یک پایگاه هوایی محصور شده و مستحکم در وسط بیابان پیچیده‌تر از ضربه زدن به سایت‌های زیرساختی در مناطق پرجمعیت است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳