درباره فیلم پسافاجعه‌ای و پرفروش «تندبادها»

هجوم بدفرجام به کانون طوفان

مشخصات فیلم عنوان: Twisters (تندبادها) کارگردان: لی ایزاک چونگ فیلمنامه‌نویس‌ها: مارک ال اسمیت و جوزف کازینسکی بازیگران: دیزی ادگار جونز، گلن پاول، آنتونی راموس، برندون پریا، مائورا تیمی، ساشا لین، هری هادن پاتون، دریل مک‌کورمک و نیک دودانی مدیر فیلمبرداری: دن میندل تدوینگر: تریلین. ا. شروپ شایر موسیقی متن: بنجامین وال فیش تهیه‌کنندگان: فرانک مارشال و پاتریک کرالی هزینه تولید: 155 میلیون دلار میزان فروش: 590 میلیون دلار

 وصال روحانی
روزنامه نگار

 

"TWISTERS" «تندبادها»یا «چرخنده‌ها» عنوان فیلم تازه و پرشور و پسافاجعه‌ای است که لی ایزاگ چونگ براساس سناریویی از مارک ال اسمیت و جوزف کازینسکی ساخته و پیرامون وقوع طوفان مهلکی است که به سمت ایالت اوکلاهمای امریکا می‌آید و چنان قوی است که می‌تواند آنجا را به ویرانه‌ای بزرگ تبدیل کند. «Twisters» نه تنها مسیر حرکت این تندباد را تعقیب و خطرات در راه را ترسیم می‌کند بلکه از برخورد چند گروه تحقیقاتی و عملیاتی مختلف که ایده‌های متفاوتی درباره این طوفان و روش‌های برخورد با آن دارند، می‌گوید و همین مسأله سبب می‌شود بر استرس‌ها و اضطراب‌های موجود در این قصه افزوده شود و به تبع آن، تماشاگران تا واپسین لحظات با فیلم همراه و همسفر شوند. «تندبادها» البته یک فیلم کاملاً جدید و سوژه‌ای تازه مطرح شده نیست و به نوعی دنباله‌ای بر فیلم «Twister» به حساب می‌آید که سوژه‌ای مشابه داشت و در سال 1996 به نمایش درآمد. نسخه جدید که به سبب پیشرفت‌های تکنولوژیک طی این مدت طبعاً جلوه‌های بصری بسیار بهتری دارد و از بازی هنرپیشه‌های نه‌چندان مطرحی همچون دیزی ادگار جونز، گلن پاول و آنتونی راموس در نقش‌های اصلی بهره می‌گیرد، اولین مرتبه نمایش‌اش را در روز 21 تیرماه امسال در سینمای لستر اسکوئر شهر لندن تجربه کرد و از اوایل مردادماه در سطح جهان اکران عمومی شد و تا این لحظه 590 میلیون دلار فروش داشته که اگرچه در قیاس با رقم نجومی (155 میلیون دلاری) ساخت فیلم رقم فوق‌العاده‌ای به حساب نمی‌آید اما به هیچ روی مبین ناکامی سازندگان فیلم و شکست تجاری آن نیز محسوب نمی‌شود. این فیلم البته در سایه کسب این ارقام یکی از پنج فیلم پرفروش جهان در هفته‌های اخیر بوده است.

رودررو با تندباد بنیان‌برافکن
«تندبادها» همان طور که پیش‌تر آمد، متمرکز بر زندگی و فعالیت چند گروه تعقیب‌کننده طوفان‌های شدید و مردان و زنانی است که در این زمینه پژوهش کرده‌اند. فیلم جدید لی ایزاک چونگ بخصوص روی کاراکتر موسوم به کیت کارتر (با بازی دیزی ادگار جونز) متمرکز است که یکی از زنان عضو این گروه‌ است. کارتر با سایر اعضای این گروه که ژاوی، آدی، پراوین و جب نام دارند، پس از نزدیک شدن یک تندباد بنیان‌برافکن به اوکلاهما به استقبال آن می‌روند، با این امید که با تزریق حجم عظیمی از مایع منقبض کننده به کانون طوفان، اثرگذاری آن را کمتر کنند و به تبع آن از ویرانی‌های حاصله بکاهند. آنها می‌دانند هر میزان تأثیرگذاری بیشتر بر این طوفان داشته باشند، می‌توانند در مراودات و رویدادهای بعدی بودجه بیشتری را در راه دفع خطرات این تندبادها بگیرند. با وجود این قضایا به این سادگی‌ها هم نیست و ماده تزریق شده به میزانی نمی‌رسد که طوفان را از تپش شدید بازدارد و مقابل چشم‌های ژاوی که از منطقه برخورد دوری گزیده، ادی، پراوین و جب بر اثر شدت طوفان و قدرت ضربه‌زنی مرگبار آن جان می‌بازند و فقط کیت است که با خوش‌اقبالی فراوان از این ورطه هولناک جان سالم به در می‌برد و زنده می‌ماند و این‌چنین است که برنامه آنها به شکل خیره‌کننده‌ای نافرجام می‌ماند.

همکاری مجدد دو بازمانده پس از پنج سال
سازندگان فیلم بعد از ترسیم این بخش فاجعه‌آسا، بینندگان را به پنج سال بعد منتقل می‌کنند و دو فرد باقی مانده از گروه تحقیقاتی و عملیاتی مورد بحث را در شرایطی به تصویر می‌کشند که در نهادها و کارگروه‌های دیگری مستقر شده و سوداهای تازه‌ای در سر دارند و به این ترتیب می‌بینیم که کیت در ارگان تحقیقاتی جدیدی در نیویورک مستقر شده و ژاوی هم به کمپانی «تورنادو رادار» انتقال یافته اما با پیشنهاد یک فرصت شغلی تازه از سوی این کمپانی به کیت و قبول آن توسط این زن شجاع، کیت و ژاوی دوباره همکار و در طرح تازه‌ای برای تقابل با طوفان‌های عظیم و غیرقابل کنترل با یکدیگر همسو می‌شوند. اینکه فرجام این چالش تازه و بسیار سخت برای آنها چیست، البته جاذبه نخست برای بینندگان فیلم است اما باید متذکر شد که «تندبادها»ی جدید توانسته است با فراتر رفتن از مقوله مرز بین مرگ و زندگی، هیجان ناب را به عنوان عامل نخست جذب بینندگان به کار گیرد و آنها را به این نتیجه برساند که در مأموریت‌هایی اینقدر بزرگ و سخت حتی مرگ‌های بسیار محتمل و گریزناپذیر هم به گونه‌ای یک پیروزی بزرگ برای افراد حاضر در این ماجراجویی‌های خطیر به شمار می‌آید.
 اثری هنری ویژه پرده‌های بزرگ
قهرمان‌سازی‌هایی از این دست سبب شده که نه فقط مردم عادی در غرب به وجد آیند و به سالن‌های محل پخش این فیلم هجوم ببرند بلکه اکثر منتقدان هم بر مضمون و فراز و فرودهای قصه مهر تأیید بزنند. در این راستا، سایت پیشرو «روتن توماتوز» با رجوع به آرای 360 منتقد فیلم در امریکای شمالی و اروپای غربی، بیلان 75 درصد مثبت را به این اثر سینمایی داده و متذکر شده که جلوه‌های ویژه میدانی
(Special Effects) پرشکوه «تندبادها» هر میزان هیجان را که تماشاگران می‌خواهد، به آنها ارزانی می‌دارد. «متا کری‌تیک» دیگر سایت مهم ارزشگذاری روی آثار جدید سینمایی از حداکثر نمره 100 امتیازی بالاتر از 67 را به این فیلم نداده ولی «Post Trak» از حداکثر پنج ستاره‌ای که برای هر فیلم سینمایی متصور است، 5/4 ستاره را به این فیلم ارزانی داشته است. رابی کلین، منتقد سینمایی روزنامه دیلی تلگراف از این هم فراتر رفته و نمره 5 را به «تندبادها» اختصاص داده و متذکر شده که نسخه تازه این فیلم حادثه‌ای و اکشن از نسخه اولیه که 28 سال پیش‌تر عرضه شد، بسیار بهتر و کامل‌تر است. دیوید ارلیش، نویسنده شناخته شده سایت سینمایی ایندی وایر هم آورده است: «بحث‌ها در مورد نسخه جدید «تندبادها» فراوان و متنوع است اما به هر شکل ممکن که به این فیلم نگاه کنیم، می‌بینیم سند محکم تازه‌ای در مورد لزوم دیدن فیلم‌های پرهزینه در سالن‌های سینما و تجربه کردن آن روی پرده‌های بسیار بزرگ (به جای دیدن کم‌اثر آن روی صفحه تلویزیون) به دست آمده است. واقعاً حیف است که این صحنه‌های خیره‌کننده با عظمتی دیده نشود که سزاوار آن است و تصویربرداران و کادرهای فنی، آن را برای تماشاگران میسر ساخته و به آنها هدیه داده‌اند.»

 

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳