اسماعیل‌نژاد: توقع زیاد باشگاه چالشی دوست‌داشتنی است

قرعه آسان تیم ملی شوکه‌ام کرد

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار


 ستاره ایرانی والیبال، با درخشش در پلاس لیگا همه را متحیر کرد. اتفاقی که هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد. امین اسماعیل‌نژاد بعد از تجربه بازی در
سری A ایتالیا با سه بار MVP همه نگاه‌ها را متوجه خودش کرد.او با اینکه می‌داند توقع باشگاه را از خودش بالا برده، اما از این چالش استقبال می‌کند.

خودت فکر می‌کردی فصل را در پلاس لیگا طوفانی شروع کنی؟
دقیقاً، من امسال را خیلی خوب شروع کردم. البته خودم با انگیزه زیادی که داشتم، می‌دانستم اتفاق خوبی انتظارم را می‌کشد. همه چیز خوب است و دست به دست هم داده تا یکسال خوب را تجربه کنم. کادر فنی خوب و مربی حرفه‌ای که جزو با تجربه‌های لهستان است و برخورد حرفه‌ای با بازیکنان دارد. همه این مسائل باعث شد تا من نتیجه خوبی بگیرم و سه هفته ارزشمندترین بازیکن پلاس لیگا شوم.
بازتاب درخشش تو در پلاس لیگا چطور بود؟
من که می‌دانستم می‌درخشم، بعد از اینکه سه بارMVP شدم، لهستانی‌ها خیلی روی این خبر مانور دادند. اما این را هم می‌دانم از حالا به بعد توقع باشگاه و تیم از من بیشتر می‌شود. من قبلاً بازیکنی بودم که برای تجربه‌اندوزی به پلاس لیگا آمده بود اما حالا وضعیت فرق کرده و همه روی من جور دیگری حساب می‌کنند. این اتفاق مرا سوژه کرده و حتی برای خبرنگاران اینجا هم جالب است و مدام برای مصاحبه با من تماس می‌گیرند. البته من مشکلی ندارم و توقع زیاد باشگاه برایم چالشی دوست‌داشتنی ‌است تا تلاشم را بیشتر از قبل کنم.
بازی در پلاس لیگا سخت‌تر است یا لیگ سری A ایتالیا؟
من دیگر بازیکن 20 ساله و جوان نیستم، با تجربه از بازی در سریA  اینجا بازی می‌کنم. من سال قبل هم لژیونر بودم و در ایتالیا هم6 تا 7 بار MVP شدم. شاید بار اول ترس از بازی بد داشته باشی، اما کم کم با بالا رفتن تجربه همه چیز عادی می‌شود. حتی بازی کنار ستاره‌های دنیا. در واقع زمان که می‌گذرد، والیبال زندگی‌ات می‌شود و ملکه ذهنت. روی غلتک می‌افتی. من هم مثل همه بازیکنان در حالت نرمال، بازی حرفه‌ای را دوست دارم.
چقدر از تجربه بازی در لیگ ایتالیا برای موفقیت در پلاس لیگا استفاده می‌کنی؟
 من اینجا از اولین بازی MVP شدم. هرچند کم تجربه نبودم اما صد درصد بازی در ایتالیا به من خیلی کمک می‌کند و برای کار بهتر از تجربیات آنجا استفاده می‌کنم تا با خیال راحت بازی کنم. توجه به لیگ ایتالیا بیشتر است، اما پلاس لیگا فرق می‌کند، لیگ خیلی سخت و پرهیجانی دارد. 16 تیم در آن بازی می‌کنند که اگر هر بازیکنی تنها یک فصل را خوب پشت سر بگذارد شک نکنید حرفه‌ای می‌شود.
انگار باشگاه اسکرا از بازیکنان ایرانی خیلی راضی است.
وقتی یک بازیکن در یک باشگاه خارجی بازی می‌کند، روی آینده باشگاه تأثیر زیادی دارد. میلاد عبادی‌پور به حدی در اسکرا حرفه‌ای با بازیکنان، هواداران و باشگاه رفتار کرده که ذهنیت قشنگی از بازیکنان ایرانی برای این باشگاه و هوادارانش نقش بسته است. میلاد کاری کرده که اسکرا خیلی راحت ایرانی‌ها را انتخاب می‌کند. در واقع میلاد با رفتارش راه را برای من باز کرد.
بین سری A ایتالیا و پلاس لیگای لهستان کدام لیگ سخت‌تر است؟
به نظرم پلاس لیگا از همه لیگ‌های دنیا سخت‌تر است. چرا که گزینه اول بازیکنان حرفه‌ای دنیاست و به خاطر حضور 16 تیم در آن بازیکنان از امریکا، ایتالیا، بلژیک، و حتی آسیا می‌آیند. از طرف دیگر حضور مربیان تاپ دنیا در اینجا سطح پلاس لیگا را بالا می‌برد. لیگ ایتالیا حدود 6 سال پیش خیلی پر‌ستاره بود، حالا هم خیلی خوب است اما در مقایسه با قبل پسرفت کرده، نمی‌دانم شاید به خاطر مبلغ پایین قراردادهاست که دیگر سوپراستارها نمی‌خواهند در آنجا بازی کنند. البته شاید چند ستاره آنجا نجومی پول بگیرند، اما بقیه بازیکنان جوان و استعداد خالص هستند.
به نظرت پیاتزا گزینه خوبی برای سرمربیگری تیم ملی است؟
پیاتزا بهترین انتخاب بود، چرا که او از مربیان بنام و با تجربه دنیای والیبال و با بازیکنان بزرگی هم کار کرده است. شک نکنید با انتخاب خوب فدراسیون، وقتی مربی با تیم چند سال کار کند، تیم ملی والیبال ما پیشرفت می‌کند.
پیاتزا گفته حضور در المپیک 2028 لس‌آنجلس و صعود به جمع 8 تیم برتر دنیا هدفش با تیم ایران است. به نظرت این اتفاق می‌افتد؟
تیم ملی والیبال ایران، در دنیا ثابت شده است. بازیکنان تکنیکی و فیزیکی ایران در دنیا شناخته شده هستند. ما دو سال خوب کار نکردیم و بد نتیجه گرفتیم، بازیکنان ما تنها باید به خودشان بیایند تا دوباره به روزهای اوج برگردیم، فکر می‌کنم پیاتزا راه را برای درخشش دوباره تیم ما هموارتر کند. اگر ما بازی خودمان را به نمایش بگذاریم شک نکنید، مثل قبل می‌شویم. البته به شرطی که فدراسیون هم با همان فرمان حواسش به تیم ملی باشد.
 قرعه آسان تیم ملی در قهرمانی جهان را باید به فال نیک گرفت؟ به نظرت نتیجه خوبی می‌گیرد؟
من که از دیدن قرعه آسان شوکه شدم. شکر که خدا برای‌مان خواست و در دور مقدماتی قرعه آسان داریم. به نظرم که باید به فال نیک گرفت. هر چند همه تیم‌ها در هر تورنمنتی دنبال نتیجه هستند.
 بنابراین از حالا برای پیش‌بینی نتیجه تیم ملی در قهرمانی جهان خیلی زود است. اول باید به دور دوم رقابت‌ها صعود و بعد درباره مراحل بعدی صحبت کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳