رئیس شورای تأمین دام درگفت‌و‌گو با «ایران»خبر داد

ذخایر گوشت قرمز در بالاترین حد

وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر با افزایش واردات نهاده‌های دامی به کشور و تولید قراردادی گوشت قرمز به دنبال آن است که عرضه گوشت قرمز در کشور بدون هیچ گونه کمبود یا التهابی روبه‌رو شود. به طوری که میزان واردات گوشت قرمز برای عرضه در فروشگاههای زنجیره‌ای افزایش یافته و با قیمت ارزان حدود 300 هزارتومانی برای همه اقشار مردم به وفور در دسترس است. همچنین بر اساس آمار وزارت جهاد، با توجه به تولید متوسط سالانه 900 تا 950 هزار تن گوشت قرمز در کشورمان، با واردات حدود 100 هزار تن گوشت قرمز وارداتی نیاز مصرف کنندگان به طورکامل تأمین می‌شود.

امین محمودی
خبرنگار

ثبات دربازارحکمفرماست
منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: قیمت گوشت قرمز طی روزهای اخیر با کاهش محسوسی روبه‌رو شده به طوری که قیمت لاشه گوسفندی و گاوی با کاهش 50 هزار تومانی روبه‌رو شده است.وی افزود: این امر به این دلیل صورت گرفت که موجودی گوشت قرمز در کشورمان بسیار مناسب است و هم‌اکنون ذخایر گوشت قرمز به بالاترین حد خود رسیده است.
رئیس شورای تأمین دام کشور خاطر نشان کرد: هم‌اکنون هیچ التهابی چه در بخش کمیت و چه در بخش کیفیت در بازار گوشت قرمز وجود ندارد و ثبات بر این بازار حکمفرماست.
این مقام صنفی به شرایط مطلوب تولید دام کشور پرداخت و بیان کرد: هم‌اکنون میزان دام موجود در کشور بی‌نظیر است و با توجه به وارداتی که طی ماه‌های گذشته صورت گرفته به راحتی می‌توان نیاز مصرفی یک میلیون تنی گوشت قرمز در کشور را تأمین کرد و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.همچنین می‌توان گفت بخشی از میزان دام موجود در کشور را نیز می‌توان به صورت مدیریت شده صادر کرد.

 رشد چشمگیر دام
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هم‌اکنون 17 میلیون رأس دام مولد خصوصاً در مناطق غربی و جنوبی کشورمان وجود دارد که با توجه به زایش آنها در فصل پاییز به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده شاهد رشد چشمگیر تعداد دام در کشور باشیم.رئیس شورای تأمین دام کشور تأکید کرد: از طرف دیگر بد نیست بدانیم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار رأس گوساله پروار آماده کشتار است، همچنین جمعیت دام سبک ۷۰ میلیون رأس است که ۱۱ تا ۱۲میلیون رأس دام سبک آماده کشتار است و از طرفی پیش‌بینی می‌شود که با زایش‌های پاییز ۸ میلیون رأس دیگر بر جمعیت دام افزوده شود.

شفاف‌سازی روند قیمت و توزیع
این مقام صنفی، قیمت کنونی هرکیلو دام سبک را ۲۵۰ هزارتومان و گوساله را ۱۷۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: اکنون قیمت هرکیلو لاشه گوسفندی درب کشتارگاه ۵۵۰ هزارتومان است‌ که با استمرار روند واردات، کاهش قیمت دام پیش‌بینی می‌شود که به نرخ متعادل در بازار دست یابیم.پوریان از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در بازار خبر داد و گفت: بنابر آمار ماهانه ۵ تا ۶ هزارتن گوشت منجمد تنظیم بازار با نرخ کمتر از ۳۰۰ هزارتومان در بازار توزیع می‌شود.این مقام صنفی افزود: واردات گوشت‌های منجمد تنظیم بازاری عمدتاً از کشورهای پاکستان، مغولستان، رومانی و استرالیا صورت می‌گیرد.

 

بــــرش

تداوم تولید قراردادی
 رئیس شورای تأمین دام تأکید کرد: نسبت به سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که گوشت بیشتری از دام‌های کشور به دست آمده است.پوریان به تولید قراردادی گوشت قرمز در بین عشایر کشور نیز پرداخت و گفت: تولید قراردادی گوشت قرمز از ابتدای سال ۱۴۰۲ کلید خورد به طوری که یک سری واحدها چه عشایری، چه روستایی و حتی چه پرواری، از وزارت جهاد نهاده مدت دار دریافت کرده و به تولید قراردادی گوشت قرمز پرداختند که به نظر می‌رسد با توجه به استقبال دامداران، وزارت جهاد کشاورزی باید به این کار تداوم بخشیده و آن را توسعه دهد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد - ۱۴ مهر ۱۴۰۳