رئیس‌جمهور در پایان سفر دو روزه به قطر به تهران بازگشت

غزه و لبنان؛ محور مذاکرات پزشکیان در اجلاس همکاری آسیا

سفر دو روزه رئیس‌جمهور پزشکیان به قطر، با حضور و سخنرانی در اجلاس مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا و گفت‌و‌گوهای دوجانبه در حاشیه این اجلاس به پایان رسید. روز نخست این سفر که بیشتر عصر چهارشنبه را شامل می‌شد، به گفت‌و‌گوی دوجانبه با امیر قطر و امضای 6 سند همکاری میان دو کشور اختصاص داشت.

حمایت از مقاومت
تا رهایی فلسطین
رئیس‌جمهور سخنرانی خود در اجلاس مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا را با اشاره به جنایات بی‌وقفه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین و لبنان آغاز کرد. وی حملات اخیر این رژیم به لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله را نقض حاکمیت و امنیت ملی لبنان و نقض همه اصول اخلاقی و حقوق بین‌الملل و اوج تبلور وحشیگری این رژیم آپارتاید دانست و تأکید کرد: سکوت در قبال جنگ‌افروزی‌های صهیونیست‌ها در غزه و لبنان موجب ترغیب و تشویق این رژیم یاغی در تداوم اقدامات تجاوزکارانه شده و خواهد شد.
پزشکیان با تصریح بر اینکه هرگونه تجاوز نظامی، انجام حملات تروریستی یا عبور از خطوط قرمز ایران با پاسخ قاطع نیروهای مسلح ما روبه‌رو خواهد شد، گفت: ایران به دنبال افزایش تنش یا کشاندن آتش جنگ به سایر نقاط نیست و این رژیم صهیونیستی است که اهداف شوم خود را در درگیر کردن سایر کشورها دنبال می‌کند.
رئیس‌جمهور در زمینه مسائل مربوط به گفت‌و‌گوهای همکاری آسیا نیز با اشاره به اینکه چینش جدیدی از توازن، معطوف به منطقه‌گرایی و تشکیل ائتلاف‌های جدید برای عبور از یکجانبه‌گرایی و‌ گذار تاریخی به نظم جدید بین‌المللی با عنوان «حکمرانی جهانی چندقطبی» در حال شکل‌گیری و تثبیت است، اظهار کرد: بازیگران آسیایی قادرند الگوی جدیدی از روابط سازنده در صحنه مناسبات نوین بین‌المللی مبتنی بر «عدالت و چندجانبه‌گرایی» را معرفی و نمایندگی کنند.
پزشکیان در پایان، با توجه به حساسیت تحولات منطقه‌ای و افزایش سطح تنش در غرب آسیا، تأکید کرد: مقاومت درخت تنومندی است که ریشه در گفتمان زنده عدالت‌خواهی دارد و ما حمایت از گروه‌های مقاومت را تا زمان رهایی فلسطین عزیز وظیفه انسانی خود می‌دانیم.
 
گفت‌و‌گوهای دوجانبه
بخش مهم دیگر این سفر، گفت‌و‌گوهای دوجانبه‌ای بود که در حاشیه این اجلاس صورت گرفت. از جمله «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در محل اقامت رئیس‌جمهور با پزشکیان دیدار کرد. پزشکیان در این دیدار، به اقدام اخیر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن اهداف نظامی و امنیتی رژیم اشاره و تأکید کرد: ما به هیچ عنوان از افزایش تنش و بحران در منطقه استقبال نمی‌کنیم و عملیات قاطعانه اخیر نیروهای مسلح ما نیز پاسخی مشروع به استمرار جنایات این رژیم پس از وعده دروغین آتش‌بس در غزه در ازای خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران بود. وی همچنین گفت: اگر امروز رژیم صهیونیستی به خود جرأت جنایت و نسل‌کشی در غزه را داده‌، ناشی از چنددستگی و بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی است و اگر ما در مقابله با این تجاوزگری متحد و یکپارچه نشویم، امروز غزه و لبنان و فردا نوبت دیگر شهرها و کشورهای اسلامی است.
 
عربستان: بنا داریم صفحه اختلاف دو کشور را ببندیم
وزیر خارجه عربستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم ولیعهد عربستان به پزشکیان گفت: ما بنا داریم صفحه اختلاف نظرها میان دو کشور را برای همیشه ببندیم و مانند دو کشور دوست و برادر به حل مسائل و توسعه روابط میان خود بپردازیم. ما به حکمت و درایت شما در کنترل شرایط و همچنین ایفای نقش در مسیر تحقق آرامش و صلح در منطقه اطمینان داریم.
دیدار با هیأت عالی حماس
هیات عالی‌رتبه جنبش حماس با حضور «محمد اسماعیل درویش» رئیس شورای جنبش حماس و خالد مشعل، دیگر عضو عالی‌رتبه این جنبش با رئیس‌جمهور دیدار کردند. پزشکیان در این دیدار از رفتار ریاکارانه امریکا و کشورهای غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی با ژست دموکراسی و ادعای دفاع از حقوق بشر انتقاد کرد و با اشاره به قول و وعده دروغ کشورهای غربی برای دعوت ایران به خویشتنداری و عدم پاسخ به ترور شهید هنیه در ازای آتش‌بس و توقف کشتار مردم بی‌گناه در غزه، گفت: آنچه که ما را به اینجا رسانده اختلاف میان کشورهای اسلامی است و اگر مسلمانان با یکدیگر متحد بودند، قطعاً رژیم صهیونیستی جرأت ارتکاب این جنایات را نداشت. محمد درویش هم از اهمیت تمدنی و تاریخی منطقه گفت و پس از اشاره به ضربات صهیونیست‌ها از عملیات طوفان‌الاقصی و نیز خسارت‌های واردشده به فلسطینیان، تأکید کرد: مردم فلسطین و مقاومت هرگز از هم جدا نخواهند شد و بار دیگر غزه را آباد خواهند کرد. خالد مشعل هم عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را عامل ترمیم و احیای بازدارندگی جبهه مقاومت دانست.
جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و نیز همکاری‌های دوجانبه، محور گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهور کشورمان و خانم «پائونگ‌ترن شیناواترا» نخست‌وزیر تایلند بود.
دیدار ایرانیان مقیم قطر با رئیس‌جمهور هم برگزار شد. پزشکیان در این نشست در اظهارنظری که می‌توان آن را واکنشی به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خطاب به ملت ایران دانست، تأکید کرد: خیلی مسخره است، رژیمی که همه هویت او 70 سال جنایت است بخواهد به ملت ایران با تمدن چندین هزار ساله رهنمود دهد.
رئیس‌جمهور پنجشنبه‌شب به تهران بازگشت. پزشکیان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها در فرودگاه به ابعاد این سفر، از جمله گفت‌و‌گوی رؤسای بانک مرکزی ایران و قطر اشاره کرد. وی با اشاره به جلسه رؤسای بانک مرکزی دو کشور برای آزاد کردن منابع ایران در این کشور و نیز اشاره به اینکه این موضوع در دیدارهای دیگر با مقامات قطری هم مطرح شده است، گفت: به تفاهمات خوبی در این زمینه رسیدیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد - ۱۴ مهر ۱۴۰۳