«ایران» از افتتاحیه نهمین نمایشگاه دارو وصنایع وابسته گزارش می‌دهد

پله پله تا تأمین مواداولیه دارو در کشور

با همکاری دولت۱۰ همت برای جبران نقدینگی دارو تخصیص یافت

محدثه جعفری
خبرنگار


نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما «دارو و صنایع وابسته»11 مهرماه در مصلای امام خمینی(ره) با حضور محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو و جمعی از مدیران این سازمان و 25 سفیر از کشورهای مختلف افتتاح شد. نهمین دوره این نمایشگاه همچون سال‌های گذشته متشکل از تمامی زنجیره تولید و توزیع دارو اعم از شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه، شرکت‌های تأمین‌کننده خارجی و شرکت‌های فعال در عرصه ماشین‌آلات و تجهیزات است که حضور پررنگی خواهند داشت. در ایران فارما دستاوردهای بسیاری در حوزه زیرساخت‌های صنعت داروسازی، مواد اولیه، ماشین‌آلات داروسازی و فناوری‌های نوین این صنعت عرضه می‌شود و به نوعی این رویداد سه روزه که با حضور ۴۱۴ شرکت ایرانی و ۳۲۳ شرکت خارجی از ۲۵ کشور است، کارنامه یکساله صنعت داروسازی تلقی خواهد شد. همچنین امسال این نمایشگاه دارویی میزبان دو پاویون بزرگ هند و چین هم است.

خودکفایی یعنی تأمین مواداولیه دارویی در داخل کشور
محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمراسم افتتاحیه نمایشگاه «ایران فارما» عنوان کرد: نقدینگی یکی از چالش‌های پیش روی صنعت داروسازی است که با همکاری رئیس‌جمهور برای حل این مشکل اقداماتی را انجام دادیم به طوری که مقرر شده است نیازهای ارزی را با کمک بانک مرکزی و با ارائه تسهیلات برای جبران نقدینگی در نظر بگیریم.
وی افزود: اکنون حدود ۱۰ همت در راستای کاهش کمبود نقدینگی وارد سیکل عرضه و پرداخت شده و این کار با کمک بانک مرکزی و ارائه تسهیلات ارزی و ریالی صورت خواهد گرفت.
ظفرقندی با بیان اینکه کمبودهای دارویی زیبنده مردم ما نیست عنوان کرد: انتظار داریم همه کنشگران در این عرصه تلاش کنند تا ضمن تأمین نیاز داخل صادرات دارو هم به حد قابل قبولی برسد و در این راستا آنچه در عرصه خودکفایی واقعی، مورد نیاز است، تأمین مواداولیه دارویی در داخل کشور است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه طبق قانون برنامه زمانی می‌توانیم در مرزهای پیشرفت علمی قرار بگیریم که سالیانه یک میلیارد دلار صادرات داشته باشیم، افزود: علم داروسازی روز به روز در حال گسترش است و ما باید در مرزهای علمی دارویی دنیا حرکت کنیم و داروهای شیمی درمانی و های‌تک جدید را تولید کنیم.

99 درصد نیاز کشور به دارو از تولید داخل تأمین می‌شود
سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو هم در افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته با اشاره به تأمین 99 درصدی نیاز کشور از طریق تولید داخل گفت: این نمایشگاه یک رویداد ملی و بین‌المللی است و تولیدات کشور خودمان در آن عرضه می‌شود و بُعد بزرگ آن حس اقتدار ملی است. در نتیجه آن، وفاق بین همه اعضای زنجیره و در همه بخش‌ها بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته همه اقلام دارویی قیمت‌گذاری شدند که این روند مدتی توقف پیدا کرده بود اما در یک ماه گذشته، به‌جز قرص‌ها، قیمت‌گذاری سایر اشکال دارویی به اتمام رسیده و ابلاغ شده است. همچنین با تصویب شورای هماهنگی سران قوا، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی کشور اضافه شد که از این مبلغ 8 همت به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش بابت مطالبات پرداخت شد و ۶‌همت نیز برای شرکت‌های پخش دارویی در روزهای آینده واریز می‌شود.
محمدی از ارائه تسهیلات بانکی به شرکت‌ها خبر داد و افزود: در جلسات اخیر با بانک مرکزی، تسهیلات پنج ماهه جاری است و شرکت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند همچنین تسهیلات چهار ماهه نیز در دست اجرا است و شرکت‌ها می‌توانند درخواست‌های خود را ارائه دهند. رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص تخصیص ارز برای خرید ماشین‌آلات تا سقف ۲۰۰ میلیون دلار با معرفی از سوی سازمان هم گفت: این مهم‌اکنون امکان‌پذیر شده و تسهیلات ریالی به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال نیز در حال پیگیری است و بانک مرکزی وعده داده است که این مبلغ به شرکت‌های دارویی پرداخت شود.

 

بــــرش

توسعه صادرات از اهداف «ایران فارما»

محمد عبده‌زاده رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی در خصوص محورهای اصلی نمایشگاه ایران فارما به «ایران» گفت: شعار امسال نمایشگاه «همه بازیگران صنعت دارو زیر یک سقف» در راستای شعار وفاق ملی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم شرایط تأمین پایدار کشور و توسعه صادرات را در راستای اهداف برنامه هفتم به سرانجام برسانیم. این نمایشگاه با دو رویکرد مشخص برگزار می‌شود؛ صنعت داروسازی ایران از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند و همچنین با توجه به توسعه دانش داروسازی و عمق آن در کشور، بحث انتقال دانش فنی و تولیدات مشترک برون مرزی را با حضور شرکای خارجی در دستور کار دارد و حضور سفرای کشورهای مختلف در نمایشگاه ایران فارما در همین راستاست تا زمینه همکاری با کشورهای خارجی و صادرات دارو را فراهم سازیم. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود طی این سه روز نمایشگاه حدود ۴۰ هزار بازدیدکننده تخصصی داشته باشیم. عبده‌زاده در خصوص نگاه ویژه این نمایشگاه به بخش دانشجویی هم پرداخت و گفت: فضای کسب و کار در داروخانه‌ها اشباع شده است و باید جوانان را به سمت صنایع داروسازی و آرایشی و بهداشتی سوق دهیم که این امر نیازمند آموزش است که فضای این نوع از نمایشگاه می‌تواند دید بهتری را برای آینده دانشجویان این عرصه داشته باشد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳