استارت مناظره معاونان ترامپ و هریس با حملات موشکی ایران

ترکش وعده صادق 2 در نیویورک

تنها مناظره 90 دقیقه‌ای «دی جی ونس»،معاون دونالد ترامپ و «تیم والز»،معاون کامالا هریس درحالی در رسانه‌های امریکایی پر مخاطب شد که خبر حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی به تیتر یک رسانه‌های دنیا تبدیل شد، مناظره‌ای که لحظه آخر سمت و سوی سؤالاتش تغییر کرد و «ایران» محور اصلی بده بستان‌های سیاسی نفر دوم هر حزب سیاسی در انتخابات ریاست جهوری 2024 شد.
مناظره هر دو معاون معرفی شده از سوی نامزدهای انتخاباتی با سؤالی درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل و اینکه آیا آنها از هرگونه حمله اسرائیل به ایران حمایت می‌کنند یا خیر شروع شد، سؤالی که البته پاسخش از قبل برای مخاطبان این مناظره مشخص بود.
هر دو نفر در یک موضوع با هم نظر مشترک و هماهنگی را برای مخاطبان خود به نمایش گذاشتند، فرماندار مینه‌سوتا از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و گفت: ما به حمایت از اسرائیل برای دفاع از خودش ادامه می‌دهیم و قرار نیست از سوی دموکرات‌ها برای اسرائیل نگرانی وجود داشته باشد. هرچند جمهوریخواهان به رهبری ترامپ بارها تکرار کرده‌اند اگر هریس پایش به کاخ سفید باز شود عمر اسرائیل تمام خواهد شد.
جی‌دی ونس زوج انتخاباتی «دونالد ترامپ» اما نظر دیگری  برای حمایت از رژیم صهیونیستی ارائه داد. او با اعتماد به نفسی جالب گفت تنها راه پایان‌دادن به هرج‌ومرج در جهان، بازگشت ترامپ به کاخ سفید است و ترامپ به رغم اعلام نظرش برای پایان جنگ در خاورمیانه، اما قرار نیست پشت اسرائیل را خالی کند.
داستان حمایت از موجودیت اسرائیل و اقدامات جنایتکارانه او در حملات یکسال اخیر در غزه و همچنین حملات موشکی و پیجری در لبنان طی مناظره معاونان نامزدهای انتخابات 5 نوامبر امریکا، اما اینبار با اعلام خبر عملیات وعده صادق 2 از سوی ایران، رنگ و لعاب دیگری به خودش گرفت.

حرف اول برای امریکا حمایت از اسرائیل است
هر دو نفر تلاش کردند از این اتفاق برای سنگین‌تر کردن کفه ترازوی آرای خود در جریان رقابت این انتخابات به نفع خود بهره‌برداری کنند، معاون کامالا هریس در واکنش به پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی به دنبال ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران گفت: «به حمایت از اسرائیل در دفاع از خود در برابر تهدیدات ایران ادامه خواهیم داد.» تیم والز البته بالا گرفتن این تنش‌ها را از بی‌کفایتی دوران حضور ترامپ در قدرت سیاسی امریکا دانست و گفت: «دوره ریاست جمهوری ترامپ از نظر مهار ایران فاجعه‌آمیز بود.»
در مقابل دی جی ونس هم کوتاه نیامد و اقدامات ایران علیه اسرائیل در دو عملیات وعده صادق 1 و 2، را حاصل سوء مدیریت جو بایدن در مقام ریاست جمهوری و کامالا هریس در جایگاه معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده دانست. ونس تأکید کرد «ایران بدون انفعال دولت بایدن نمی‌توانست کاری را که انجام داد، اجرا کند.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳