افزایش ثبات در بازار طلا با سیستم حراج

حباب سکه بزودی می‌ترکد

سارا مرادخانی
خبرنگار


بر اساس آمار ارائه شده توسط گمرک و بانک مرکزی در حال حاضر ذخایر طلای کشور در سطحی قرار دارد که بانک مرکزی برای توزیع گسترده سکه در بازار برای کاهش حباب سکه اعلام آمادگی کرده است. همچنین با برگزاری نوزده دوره حراج سکه و پنجاه و چهار دوره حراج شمش طلا توسط مرکز مبادله ارزو طلای ایران طی سال 1402تاکنون مسئولان امر سعی کرده‌اند ثبات نسبی در بازارسکه و طلا کشورمان برقرار کنند.

در آمد زایی 46 هزار میلیارد تومانی
اگرچه طی این حراج‌ها در مجموع 323 هزار و 440 قطعه انواع سکه طلا در اختیار خریداران قرار گرفته است، اما در حراج 9 مهرماه سال‌جاری نیز 4 هزار و 548 قطعه سکه به متقاضیان اختصاص یافت.
 به گفته مسئولان امراین روند همچنان برای برقراری ثبات بازارسکه ادامه دارد.البته در عین حال، طی 54 دوره حراج شمش طلا در مرکز مبادله، 10 هزار و 385 کیلوگرم شمش مورد دادو‌ستد قرار گرفت که در نتیجه آن 46.3 هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شد.بر اساس آمار اعلام شده توسط گمرک، در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳، حدود ۴۳ تن شمش طلا به ارزش ۲/۵ میلیارد دلار به کشور وارد شده است که این میزان واردات طلا ۶ برابر نیمه نخست سال ۱۴۰۲ است.
این گزارش می‌افزاید: از فروردین تا شهریور ماه سال ۱۴۰۳، مجموعاً ۴۲/۸ تن شمش طلا به ارزش دو و نیم میلیارد دلار به کشور وارد شده است. این در حالی‌است که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، تنها ۷/۳ تن شمش طلا به ارزش ۴۶۶ میلیارد دلار به کشور وارد شده بود.

طلا حباب قیمتی ندارد
محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و سکه به «ایران» گفت: واردات شمش طلا در حال حاضر توسط بازرگانان و فعالان تجاری در ازای ارز صادراتی به دلیل محدودیت‌های موجود ارزی انجام می‌شود. این شمش‌ها در بازار در حال فروش است، تاکنون نیز موفقیت‌آمیز بوده و تأثیر بسیار مثبتی در بازار طلا داشته است. البته در عین حال با حراج‌هایی که در مرکز مبادله برگزار می‌شود، این تأثیر مثبت ادامه داشته و طلا نیزهیچ حباب قیمتی ندارد، چرا که قیمت طلا به اونس جهانی و قیمت ارز وابسته است.
وی در خصوص حباب سکه نیزافزود: حراج سکه یک اتفاق مثبت و خوب محسوب می‌شود که باید ادامه یابد، چرا که این مسأله می‌تواند حباب سکه را کاهش دهد، باید پذیرفت هر چه عرضه سکه بیشتر شود کسانی که برای سرمایه‌گذاری سکه را خریداری می‌کنند مجبور به فروش آن می‌شوند و این مسأله سبب از بین رفتن حباب سکه خواهد شد.

تأمین نیاز‌های سکه و طلا بدون چالش
اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان کرد: بانک مرکزی با توجه به وظایف تعریف شده در حوزه تنظیم گری بازار طلا در ماه‌های اخیر دو اقدام بسیار مهم را در این حوزه از طریق مرکز مبادله طلا و ارز ایران انجام داده است. اول حراج شمش طلای رفع تعهد صادراتی صادرکنندگان درمرکز مبادله که از دی‌ماه 1402 تاکنون بیش از 10.3 تن شمش طلا متعلق به صادرکنندگان را از طریق این مرکز به بازار مصرف مصنوعات طلا تزریق کرده که در واقع نیاز صنعت مصنوعات طلا و فعالان صنعت طلا بوده و این مسأله به صورت مداوم در حال پیگیری و انجام است و مرکز مبادله به طور مرتب هر هفته دو حراج شمش طلا برگزار می‌کند.
بالسینی بیان کرد: دومین کاری که بانک مرکزی انجام می‌دهد، حراج سکه هر دوشنبه توسط بانک مرکزی و از طریق مرکز مبادله ارز و طلاست. بر این اساس در طول ماه‌های گذشته این مرکز 19 حراج سکه برگزار کرده و بیش از 335 هزار قطعه انواع سکه به متقاضیان شرکت کننده در حراج به صورت مستقیم تحویل داده است. وی افزود: این عرضه‌ها از طریق سامانه‌ای است که همه مردم به آن سامانه دسترسی و امکان ثبت سفارش و خرید دارند.سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأکید کرد: با توجه به ذخایر مطلوب سکه و طلا، برنامه حراج‌ها تداوم خواهد داشت تا متقاضیان بازار سکه و طلا بدون چالش نیازهای خود را از مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأمین کنند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت - ۱۱ مهر ۱۴۰۳