بسترهای رونق جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم می‌شود

آغاز ماراتن اقتصادی دولت

 ایلیا پیرولی
خبرنگار


سفر رئیس‌جمهور به نیویورک فرصتی برای گشایش‌های اقتصادی و سیاسی در سطح کلان بود که در آن تلاش شد با تکیه بر دیپلماسی، بن‌بست مذاکرات شکسته شده، تحریم‌ها به چالش کشیده شده و موانع پیش پای رشد و توسعه کشورمان برطرف شود. در ادامه نیز  پیش‌بینی می‌شود با رفع موانع تحریمی، مناسبات اقتصادی و تجاری بهبود یافته و بسترها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق اقتصادی فراهم شود. رئیس‌جمهور و هیأت همراه در نخستین تجربه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حضوری پرقدرت از توان دستگاه دیپلماسی کشورمان را به نمایش گذاشتند و به جهانیان نشان دادند ایران قدرتمند با حفظ احترام و جایگاه خود در صدد بازتعریف نقش جهانی و منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های بین‌المللی است. همزمان با حضور هیأت ایرانی در نیویورک، در آن سوی کره خاکی، هیأتی دیگر از ایران به ریاست عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، مشغول مذاکره در سمرقند در آسیای میانه بود. وزیر اقتصاد که برای شرکت در نهمین اجلاس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا به ازبکستان سفر کرده بود، در حاشیه این اجلاس، دیدارهای دوجانبه متعددی را با مقامات سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف داشت. همتی در این سفر با وزیر اقتصاد مصر، وزیر دارایی چین، رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، وزیر دارایی هند، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ازبکستان، وزیر اقتصاد قطر، وزیر اقتصاد تاجیکستان و وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان دیدار و رایزنی کرد. براین اساس، انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای مثبت تلاش‌های دستگاه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور در عرصه‌های مختلف بویژه توسعه پایدار اقتصاد باشیم.

الزام حضوری فعال در عرصه دیپلماسی
عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه و خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران در خصوص دستاورد رایزنی‌های اقتصادی و سیاسی به «ایران» گفت: حضور در نشست‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی و پیگیری دیپلماسی اقتصادی، قطعاً مؤثر است و می‌تواند به گسترش تعاملات اقتصادی کمک کند. تعاملات بین‌المللی می‌تواند تسهیلگر توسعه و رشد اقتصادی باشد به طوری که بستر فعالیت اقتصادی، افزایش مبادلات اقتصادی و افزایش صادرات را فراهم می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه دولت باید در عرصه دیپلماسی اقتصادی حضوری فعال داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که نباید مذاکرات اقتصادی با سایر کشورها را به دلیل وجود تحریم‌ها متوقف کرده و آن را منوط به رفع تحریم‌ها کنیم؛ باید تعاملات خود را در حوزه اقتصادی و تجاری گسترش دهیم و آماده باشیم تا به محض رفع تحریم‌ها حضوری پرقدرت در عرصه مبادلات اقتصادی و تجاری جهانی داشته باشیم.

 از ظرفیت مردمی اقتصاد استفاده شود
جعفر قادری، نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به «ایران» گفت: باید از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی نهایت استفاده را ببریم، البته با وجود همه فشارهای امریکا می‌توانیم با همسایگان و برخی کشورهای آسیایی، آفریقایی، امریکای لاتین و حتی اروپایی تعاملات اقتصادی و تجاری داشته باشیم.
وی دیپلماسی اقتصادی و حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات دوجانبه اقتصادی را مسیری کارآمد برای استفاده از ظرفیت‌های موجود دانسته و تصریح می‌کند: تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سایر کشورها را نباید قطع کنیم، نیاز داریم با طیف وسیعی از کشورها کار کرده و از همه ظرفیت‌های آنها بهره بگیریم، ما برای دستیابی به فناوری، جذب سرمایه‌گذاری و ورود به بازار سایر کشورها نیاز به دیپلماسی اقتصادی داریم.
این نماینده مجلس در ادامه به نکته قابل تأملی در مسیر دیپلماسی اقتصادی اشاره کرده و می‌گوید: برای تأثیرگذاری بهتر دیپلماسی اقتصادی و تعاملات تجاری بهتر است از ظرفیت مردمی اقتصاد استفاده کرده و بخش خصوصی را وارد این عرصه کنیم، زیرا بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی تأثیر کمتری از تحریم می‌پذیرد.

 

بــــرش

قطار دیپلماسی متوقف نمی‌شود
قطار دیپلماسی سیاسی- اقتصادی قرار نیست در ایستگاه‌های نیویورک و سمرقند متوقف شود و بزودی شاهد حضور سایر هیأت‌های عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی دولت چهاردهم در سایر کشورها خواهیم بود. در این راستا، در روزهای جاری معاون‌ اول رئیس‌جمهور نیز عازم پاکستان و ارمنستان شده است. در اوایل آبان ماه نیز در اجلاس بریکس شاهد حضور پررنگ هیأت ایرانی خواهیم بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت - ۱۱ مهر ۱۴۰۳