چالش‌های کمبود انرژی در زمستان مدیریت می‌شود

آماده‌باش نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار

حدیث حدادی
خبرنگار

بعد از آنکه تابستان امسال با وجود بحران ناترازی برق طی شد، چندی پیش محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوراعلام کرد: از الان مشخص است که زمستان با ناترازی گاز هم روبه‌رو خواهیم شد. اگرچه بحران ناترازی در مباحث تأمین انرژی یکی از چالش‌های قابل توجه در شرایط کنونی به شمار می‌آید، اما مسئولان دولت چهاردهم سعی دارند این بحران را با ایجاد کمترین مشکل برای مردم مدیریت کنند.

تدابیرعملیاتی اعلام شود
 براساس پیش‌بینی‌های شرکت ملی گاز، در روزهای سرد زمستان بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز برای تأمین بخش‌های خانگی، تجاری، اداری، صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کشاورزی نیاز است که از این رقم در بیشترین میزان، امکان تأمین ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز را برای مصارف داخلی داریم که این موضوع نشان‌دهنده بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز است. همچنین پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی حاکی از آن است که امسال زمستان سختی پیش رو خواهیم داشت که این موضوع اگر اتفاق بیفتد روند مصرف گاز را دوچندان افزایش می‌دهد. مسئولان شرکت ملی گاز در نظر دارند با تخصیص فرآورده‌های نفتی به صنایع، نیروگاه‌ها و ایجاد محدودیت تخصیص گاز به پتروشیمی‌ها و صنایع بخشی از کمبود گاز در زمستان سال‌جاری را تأمین کنند. با توجه به موارد مذکور، ضرورت دارد تدابیرعملیاتی برای گذر از بحران ناترازی گاز در زمستان سال‌ جاری توسط مسئولان امر بیان شود تا بخشی از دغدغه‌های فعالان صنعت و مردم در این خصوص کاهش یابد.

همچنان توصیه به صرفه‌جویی
اگرچه با توجه به کاهش دمای گرما، کاهش مصرف پیش‌بینی می‌شد اما عباس علی‌آبادی وزیر نیرو اواخرهفته گذشته گفت: براساس الگوهای مصرف روزانه سال‌های قبل در شرایط حاضر باید تقاضای برق به حدود ۵۰ هزار مگاوات کاهش می‌یافت؛ اما روزهای گذشته تقاضای برق حدود ۶۳ هزار مگاوات بود که این موضوع نشان می‌دهد هنوز نیاز به مصرف برق زیاد است. علی‌آبادی افزود: از طرف دیگر واحدهای برقابی به دلیل کاهش بارش از مدار خارج شده و حسب پیش‌بینی‌ها پاییز خشکی در پیش داریم و بر این اساس، توصیه به صرفه‌جویی هنوز  روری است.
شفاف‌سازی وضعیت مخازن
ساناز جعفرزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی در گفت‌و‌گو با ایرنا ضمن مطلوب ارزیابی‌ نکردن وضعیت سوخت نیروگاهی گفت: امسال در هم‌سنجی با سال گذشته ۶ درصد گاز کمتری دریافت شده که این مسأله سبب شده مصرف گازوئیل ۱/۸ برابر سال گذشته شود. همچنین مصرف مازوت در نیروگاه‌ها نیز تقریباً ۲ برابر سال گذشته است.
جعفرزاده با بیان اینکه توانستیم اوج بار تابستان را با ضریب آمادگی مشابه سال گذشته یعنی بالای ۹۸ درصد آمادگی پشت سر بگذاریم، افزود: برای سوخت زمستان یک ملاحظه‌ای روی موجودی مخازن وجود دارد و تقریباً ۴۳ درصد مخازن خالی‌تر از سال گذشته است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان‌ کرد: اکنون موجودی مخازن نفت و گاز ۴۴ درصد است و ضرورت دارد محدودیتی که در تخصیص گاز نیروگاهی در شرکت ملی گاز وجود دارد، رفع شود.همچنین اگر در دو ماه مهر و آبان نتوانیم مصرف سوخت مایع بویژه نفت گاز را در نیروگاه‌ها صفر کرده و تمرکز روی ذخیره‌سازی انجام نشود، زمستانی سخت برای تولید پایدار برق نیروگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هفت - ۱۰ مهر ۱۴۰۳