صادرات محصولات کشاورزی به بیش از 5 میلیارد دلار رسید

رشد 30 درصدی ارزش صادرات شیلات

امین محمودی
خبرنگار


صنایع کشاورزی همزمان با افزایش تحریم‌ها علیه ایران، توانسته به موفقیت‌های زیادی برسد. در این روند، تولید و صادرات رشد قابل‌توجهی داشته، به طوری که کشورمان در حال حاضر با افزایشی 10 میلیون تنی شاهد تولید 130 میلیون تن محصول کشاورزی است و از طرف دیگر صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به بیش از 5 میلیارد دلار رسیده است.
هدفگذاری 300 هزار تنی
اگر چه همزمان با کاهش ارزآوری زعفران و نوسانات مختلف در بازار صادرات پسته (افزایش یا کاهش صادرات)، ارز‌آوری دو صنعت فرآورده‌های لبنی و محصولات شیلاتی خودنمایی می‌کنند اما آمارهای گمرک حاکی از آن است که صادرات محصولات شیلاتی به بیش از 650 میلیون دلار رسیده است. البته هدفگذاری صورت گرفته برای ارزآوری صادرات محصولات شیلاتی این‌گونه است که باید به صادرات یک میلیارد دلاری این محصولات نائل شویم. بر اساس این گزارش، در سال گذشته شاهد بودیم با صادرات ۲۱۰ هزار تن محصول شیلاتی به بیش از ۵۰ کشور هدف، رکورد ۶۵۰ میلیون دلاری صادرات آبزیان از لحاظ ارزشی شکسته شد. سازمان شیلات نیز اعلام کرده تحقق صادرات ۳۰۰ هزار تنی انواع آبزیان را به ارزش حدود ۷۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ‌جاری به عنوان هدف خود بجد پیگیری خواهد کرد.

ارزآوری 144 میلیون دلاری
 آمارهای گمرک نشان می‌دهد در پنج ماهه نخست امسال بیش از ۱۱۸ هزار و ۸۲۹ تن محصولات شیلاتی به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار صادر شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 82 هزار و 400 تن محصول شیلاتی به ارزش 143 میلیون و 900 هزار دلار صادر شده بود. به همین دلیل می‌توان گفت صادرات این محصولات در سال ‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی حدود 45‌درصد و از لحاظ ارزشی بیش از 30‌درصد رشد داشته است.

تداوم روند صعودی صادرات
 سید حسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: در صدر فهرست اقلام اصلی صادراتی شیلات، به ترتیب ارزش، انواع ماهیان دریایی ۴۰.۷ درصد، خوراک آماده آبزیان ۲۱.۴ درصد و میگو ۱۷.۱ درصد قرار دارند.
رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: صادرات انواع ماهیان دریایی در پنج‌ماهه نخست ۱۴۰۳ بیش از ۴۲ هزار و ۳۰۲ تن و به ارزش بیش از ۷۶.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۵۹ درصد وزنی و بیش از ۶۶ درصد ارزشی، رشد داشته است. وی ادامه داد: صادرات خوراک آماده آبزیان از ۲۸ هزار و ۶۲۷ تن به ارزش ۲۳.۶ میلیون دلار در پنج ماهه سال گذشته به ۴۷ هزار و ۷۵۴ تن به ارزش ۴۰ میلیون دلار در مدت مشابه امسال افزایش داشته که از نظر وزنی ۶۶.۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۹.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. حسینی درباره روند صادرات خاویار، کپورماهیان و قزل‌آلا افزود: مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات این گونه‌ها، همچنان از روندی صعودی نسبت به پنج ماهه سال ۱۴۰۲ برخوردار بوده، به طوری که در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ مقدار صادرات خاویار به حدود ۲۳۲۸ کیلوگرم، کپورماهیان به ۹۶۵۱ تن و قزل‌آلا به ۵۷۱۱ تن رسیده است.

 پیشتازی انواع تن ماهیان
وی ادامه داد: مجموع واردات انواع نهاده‌های آبزی‌پروری و مواد اولیه صنایع شیلاتی در پنج ماهه نخست  امسال ۲۱ هزار و ۸۳۲ تن معادل ۶۰.۹ میلیون دلار برآورد شده که سهم انواع تن ماهیان به عنوان اصلی‌ترین کالای شیلاتی وارداتی صنعت کنسرو به مقدار ۲۱ هزار و ۶۱ تن و به ارزش ۴۹.۶ میلیون دلار در ایام باد‌های موسمی (مونسون) و فصل عدم دریاروی صیادان ایرانی به آب‌های دور می‌رسد. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال، مدیریت سازمان شیلات ایران در امر واردات و تأمین مواد اولیه صنایع کنسروسازی در فصل مونسون، تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی کنسرو ماهی تن در طرح عید تا عید و همچنین ایجاد ثبات قیمت کنسرو تن برای مصرف‌کنندگان واقعی، اقشار کم‌درآمد و دانشجویان را با قیمت مناسب این محصول در بازار اجرایی کرده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳