سپاه پاسداران ترور سردار نیلفروشان در ضاحیه بیروت را تأیید کرد

شهادت سردار استراتژیست در کنار سید مقاومت

روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور رسمی شهادت سردار عباس نیلفروشان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان ‌همراه با سیدحسن نصرالله را تأیید کرد. در این پیام سپاه پاسداران، آمده است که «سردار پرافتخار، مجاهد و مهاجر فی‌سبیل‌الله سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان، در حمله تروریستی رژیم سفاک صهیونی در شامگاه روز جمعه ششم مهرماه به همرزمان شهیدش پیوست.» با این پیام مشخص می‌شود که شهادت سردار مقاومت، عباس نیلفروشان، در کنار سید مقاومت سیدحسن نصرالله رقم خورده است.
در ادامه پیام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به بخشی از سوابق و مجاهدت‌های این سردار مجاهد در سنگر دفاع مقدس، جبهه مقاومت، امنیت کشور و دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) اشاره شده است. معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه، معاونت عملیات ستادکل سپاه، ریاست دانشکده و پژوهشکده علوم دفاعی (دافوس سپاه) و آموزش و تربیت نیروی انسانی، از جمله مسئولیت‌های مختلف سردار نیلفروشان در لباس سبز پاسداری بود.
سپاه پاسداران در این پیام ضمن محکومیت شدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان عزیز، شهادت این شهید گرانقدر را به محضر مقام معظم رهبری، خانواده معظم و همرزمان آنان و آحاد ملت ایران اسلامی بویژه استان اصفهان تبریک و تسلیت گفت.
 
حقیقت پیوند خون دو ملت
معنای حقیقی و راستین شهادت سردار نیلفروشان در جوار سید مقاومت، سیدحسن نصرالله را می‌توان از پیام سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان دریافت. سفارت کشورمان در بیروت شهادت دلاوران سپاه پاسداران در کنار دبیرکل حزب‌الله لبنان را نماد پیوند خونی ملت ایران و کشورهای منطقه دانست و تأکید کرد: شهادت سردار عباس نیلفروشان از دلاوران دلیر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران همراه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و برادرانش در مقاومت اسلامی لبنان در نبرد دفع تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان و حمایت از غزه، تأیید پیوند خونی ملت ما در مقابل تهدیدات و توطئه‌هایی است که امنیت و مصونیت کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد.
 
مروری بر زندگی و سوابق
سردار نیلفروشان
سپاه پاسداران در پیام خود شهادت این سردار مقاومت را به استان اصفهان تسلیت گفت، به این دلیل که سردار نیلفروشان متولد سال 1345 در شهر اصفهان بوده است. به گزارش تسنیم، سردار شهید نیلفروشان در 14سالگی و با دستکاری شناسنامه‌اش راهی جبهه‌های دفاع مقدس شد. یکی از نخستین تجربه‌های فرماندهی سردار نیلفروشان، فرماندهی دسته در لشکر 14 امام حسین(ع) بود. این لشکر که زیرمجموعه نیروی زمینی سپاه پاسداران محسوب می‌شود، در سال 1360 شکل گرفت. نخستین فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع) شهید خرازی بود.
سردار نیلفروشان تا سال 1362 در همین لشکر فعالیت داشت و پس از آن به لشکر 8 نجف اشرف پیوست. در این لشکر به عنوان همرزم شهید کاظمی تا پایان دفاع مقدس فعالیت داشت. با پایان دفاع مقدس، مسئولیت بخش عملیات همین لشکر را برعهده گرفت. سردار شهید نیلفروشان در سال 84 به نیروی زمینی سپاه پاسداران پیوست و مسئولیت معاونت عملیات این نیرو را برعهده گرفت.
پس از آن در دو مقطع به‌عنوان مسئول عملیات سپاه در لبنان به فعالیت پرداخت. با تشکیل قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) با حفظ سمت، جانشینی فرمانده کل سپاه در قرارگاه امام حسین‌(ع) را به‌عهده گرفت و پس از انتصاب سردار سلامی به فرماندهی‌کل سپاه، سردار عباس نیلفروشان از سال 1398 به سمت معاونت عملیات کل سپاه منصوب شد. این سردار شهید تا زمان شهادت، این مسئولیت را برعهده داشت. جالب‌توجه اینکه هنگام انتصاب به سمت معاونت عملیات کل سپاه، سردار نیلفروشان جانشین سردار محمدرضا زاهدی شده بود که پیش از وی، مسئولیت معاونت کل عملیات سپاه را به عهده داشت.
اما پس از شهادت سردار محمدرضا زاهدی، مستشار نظامی ایران در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه در 13 فروردین امسال، سردار نیلفروشان به‌عنوان فرمانده محور لبنان منصوب شد. 7 ماه بعد هم سردار نیلفروشان در حال انجام مأموریت‌های حمایت از جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان به فیض شهادت نائل آمد.
سردار نیلفروشان بعد از اتمام جنگ، تحصیلات خود را ادامه داد و مدرک دکترای مدیریت استراتژیک خود را از دانشگاه امام حسین(ع) اخذ کرد. این شهید با رتبه دانشیاری، یکی از اعضای هیأت علمی همین دانشگاه بود و همزمان در دانشگاه عالی دفاع ملی نیز تدریس می‌کرد.

 

برش

شهید نیلفروشان درباره اسرائیل چه گفته بود؟
این شهید مقاومت، هنگام تصدی مسئولیت معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، راهبرد رژیم صهیونیستی در قبال جمهوری اسلامی ایران را این‌طور تشریح کرده بود: «اسرائیل در سطح راهبردی به این باور رسیده است که امکان درگیری امریکا با ایران وجود ندارد و به این درک رسیده است که توان رویارویی با جمهوری اسلامی را ندارد، راهبرد جدید رژیم، راهبرد جنگ بین جنگ‌ها یا جنگ در منطقه خاکستری است. هدف اصلی راهبرد تضعیف مؤلفه‌های قدرت انقلاب اسلامی مانند مؤلفه‌های قدرت هسته‌ای، قدرت موشکی و پهپادی و قدرت منطقه‌ای ایران است. اصول کلی حاکم بر این راهبرد، جنگ اطلاعاتی و کنترل سطح جنگ زیر آستانه تحمل ماست، وظیفه اصلی ما در این راهبرد حفاظت اطلاعات است، ما باید برای مقابله با این راهبرد، حفاظت اطلاعات را مبنای کار خودمان قرار دهیم.»
شهید نیلفروشان تا پیش از شهادت، سابقه 7 سال فعالیت مستشاری در سوریه و لبنان را در کارنامه خود داشت. این سردار شهید همچنین نویسنده کتاب‌های «بالامبو»، «دکترین جنگ‌های نوظهور»، «دکترین نظامی با رویکرد جنگ ناهمگون» و «دفاع در اندیشه امام خمینی» است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳