نگاهی به چند کتاب خواندنی درباره زندگی و دیدگاه‌های شهید سید حسن نصرالله

سه روایت از اسوه مقاومت

علی‌الله سلیمی
نویسنده و منتقد ادبی


مقاطع مختلف زندگی، مبارزات، موضع‌گیری‌های مهم و سرنوشت‌ساز، مجموعه بیانات و سخنرانی‌های تاریخی سید حسن نصرالله و سرانجام شهادت مظلومانه او در قلب جبهه مقاومت، حکایت‌های بی‌شماری دارد که تنها بخشی از این روایات و حکایات در زمان حیات آن شهید بزرگوار بیان و مکتوب شده است. در گزارش پیش‌رو سه روایت شاخص را در این زمینه می‌خوانید.

سید عزیز
زندگی پرفراز و نشیب شهید سید حسن نصرالله، مقاطع مهم و تأثیرگذار بسیاری داشته که تنها برخی از آن وقایع در رسانه‌ها و آثار مکتوب منتشر شده است. در این بین اگر مجموعه نسبتاً کاملی را از وقایع مهم زندگی شهید نصرالله مرور کنیم، یکی از گزینه‌‌ها، کتاب «سید عزیز» است که حاصل ساعت‌ها گفت‌وگوی اختصاصی حمید داودآبادی، نویسنده و محقق ادبیات پایداری با دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال 1377 به شمار می‌آید؛ کتابی که در آن سید حسن نصرالله، زوایای ناگفته زندگی خود را با مخاطبان درمیان گذاشته است. نکته قابل توجه اینکه بسیاری از خاطرات و گفته‌های منتشر شده در این کتاب، برای اولین‌بار است که ذکر می‌شوند. پیاده کردن نوارهای ضبط شده از سید حسن نصرالله و ترجمه متون از عربی به فارسی بر عهده علیرضا موحدی بوده است. «سید عزیز»، نام این کتاب، از تقریظ مقام معظم رهبری بر نسخه قبل از چاپ آن گرفته شده است؛ ایشان نوشته‌اند:«هر چیزی که مایه شناخت و تکریم بیشتر آن سید عزیز شود، خوب و برای من مطلوب است.» نویسنده در مقدمه کتاب آورده است:«در این کتاب با اوضاع، احوال و روحیات شخصی سید حسن نصرالله که ذکر و یادآوری آنها برای خود وی جالب و جذاب بود، آشنا می‌شوید.» در بخشی از کتاب «سید عزیز» می‌خوانیم:«پدر و مادرم با ورود من به حوزه موافق نبودند. تلاش من برای راضی کردن پدر و مادرم به نتیجه نرسید. آنها تن به طلبگی من نمی‌دادند و من مجبور شدم نقشه‌ای بکشم. به آنان گفتم: در لبنان شغل چندانی وجود ندارد و اوضاع خوب نیست. اگر اینجا بمانم جنبش امل مرا برای جنگ می‌برد، ولی اگر به نجف بروم در دبیرستان درس خوانده و در کنار آن هم درس طلبگی می‌خوانم و بعد از تمام کردن دبیرستان به دانشگاه بغداد می‌روم و در دوره دکتری متخصص می‌شوم. این شد که پدر و مادرم با رفتن من به عراق موافقت کردند.» در پایان کتاب عکس‌هایی از کودکی تا بزرگسالی سید حسن نصرالله در لباس‌ها و موقعیت‌های گوناگون دیده می‌شود.

حزب‌الله و رهبری
سید حسن نصرالله
کتاب «حزب‌الله و رهبری سید حسن نصرالله» با عنوان فرعی؛ «هم‌افزایی دو منظومه فکری در اندیشه سید حسن نصرالله و ارزش‌های الهی در باور و دیدگاه‌های راهبردی در رهبری» به قلم مصباح محجوب و ترجمه محمدرضا میرزاجان از طرف مؤسسه فرهنگی و هنری «قدر ولایت» چاپ و منتشر شده است. موضوع اصلی این کتاب بررسی عناصر مهم رهبری سید حسن نصرالله و نقش آن در پیروزی‌های حزب‌الله است. در این مجموعه به بیش از سی‌و‌پنج خصلت که سید حسن را در رهبری حزب‌الله و پیشبرد اهداف آن موفق ساخته بود، اشاره شده است. در این کتاب علت محبوبیت و جایگاه بالای سید حسن نصرالله در لبنان و جهان عرب و کشورهای اسلامی، بخصوص ایران بررسی شده است. مطالب اثر در چهار فصل تدوین شده و سرگذشت رهبران مقاومت اسلامی و تشکیل، منش و مشی حزب‌الله لبنان در فصل نخست ذکر شده است. فصل دوم به ویژگی‌های رهبر حزب‌الله و نقش آن در پیروزی‌ها اختصاص دارد. تلاش‌های سید حسن نصرالله در عرصه جنگ‌ روانی و آزادی اسرا از زندان صهیونیست‌ها محورهای دیگر پژوهش حاضر است.

چرا سوریه؟
بخشی از دیدگاه‌های شهید سید حسن نصرالله درباره جریان مقاومت در منطقه را می‌توان در لابه‌لای سخنان وی در خصوص بحران سوریه مشاهده کرد که ایشان با صراحت؛ زمینه‌ها، پیدایش و تداوم آن را مطرح و بازکاوی می‌کنند. اگر علاقه‌مند به مطالعه در این زمینه هستید، کتاب «چرا سوریه؟» با عنوان فرعی؛ «سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های سید حسن نصرالله درباره سوریه» اثر قابل تأملی است که توسط سید حسین مرکبی گردآوری و ترجمه و از طرف انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است. این کتاب شامل ترجمه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شهید سید حسن نصرالله درباره بحران سوریه است. کتاب ۱۵ فصل دارد و همه مطالبی که سید شهید از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ درباره سوریه بیان کرده است را با حذف مطالب تکراری دربر می‌گیرد. مباحث سید حسن نصرالله در این کتاب پر از تحلیل، اخبار و تجارب خواندنی است و یکی از مصاحبه‌های درج شده در آن گفت‌وگویی است که «جولین آسانژ» بنیانگذار و سردبیر سایت «ویکی لیکس» با سید انجام داده بود. سید حسن نصرالله جنگ در سوریه را نه یک جنگ مذهبی که جنگ سیاسی می‌خواند. او درباره علت حمایت حزب‌الله از مواضع ایران در سوریه و همچنین حمایت از حکومت بشار اسد می‌گوید که ما نه از حکومت بشار اسد که از تمامیت ارضی سوریه دفاع و حمایت می‌کنیم. کتاب «چرا سوریه؟» با روایت سید حسن نصرالله از کتاب خاطرات «تونی بلر»، سه سال پیش از وقوع بحران آغاز می‌شود که بلر در آنجا از اراده جهان برای نابودی کشور و نه حکومت سوریه سخن گفته بود. این کتاب مراحل ورود نیروهای حزب‌الله، ایران و روسیه به نبرد سوریه و علت‌های آن را بیان می‌کند و از زمینه‌ها، انگیزه‌ها، هدف‌ها، پروژه‌ها، زمان‌بندی‌ها، طرف‌های درگیر، محدودیت‌ها، خط قرمزها، جایگزین‌ها، مسئولیت‌ها و حال و آینده سخن می‌گوید.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳