حوادث جهان

10 کشته در تصادف اتوبوس و کامیون در هند
 برخورد یک دستگاه اتوبوس با یک کامیون در ایالت «مادیا پرادش» هند دست‌کم ۱۰ کشته و ۲۴ زخمی‌برجا گذاشت. به گزارش شینهوا، مقام‌های پلیس ایالتی تأیید کردند: شامگاه شنبه این حادثه رخ داد و 5 نفر در دم جان باختند و ۲۹ نفر دیگر به بیمارستان منتقل شدند. همچنین 5 نفر دیگر نیز در حین مداوا در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باختند. حال دو سرنشین نیز وخیم گزارش شده است. امدادگران برای نجات مسافران محبوس در داخل اتوبوس متلاشی شده از ماشین‌های خاکی و برش‌دهنده‌های فولادی استفاده کردند. پلیس دستور تحقیقات برای مشخص شدن علت دقیق این تصادف را صادر کرده است.
 
 طوفان «هلن» جان 64 نفر را در جنوب شرق امریکا گرفت
 به دنبال وزش باد شدید و بارش‌های سیل‌آسا ناشی از طوفان «هلن» که خسارت‌های بی‌سابقه‌ در بخش‌های وسیعی از جنوب شرق ایالات متحده برجا گذاشته، تاکنون دست‌کم ۶۴ نفر در حوادث مرتبط با این طوفان جان خود را از دست داده‌ و حدود سه و نیم میلیون نفر بدون برق مانده‌اند. به گزارش روزنامه «گاردین»، این طوفان و سیل تاریخی خسارت‌های شدیدی همانند انفجار بمب برجا گذاشته است. ترکیبی از بادهای شدید، باران شدید، سیل و گردبادهایی که طوفان هلن در پی داشت، احتمالاً میلیاردها دلار خسارت وارد کرده‌اند و بزرگراه‌ها و تعداد زیادی از خانه‌ها و مشاغل ویران شده‌اند. به گفته کارشناسان، گرمایش جهانی در وقوع و تشدید سریع طوفان‌ها نقش بسزایی دارد.
 
مرگ 9 مهاجر غیرقانونی در سواحل اسپانیا
  واژگونی قایق مهاجران غیرقانونی در نزدیکی جزیره ال هیرو اسپانیا، حداقل ۹ کشته و ۴۸ ناپدید داشت. به گزارش یورونیوز، سرویس امداد دریایی اسپانیا روز یکشنبه تأیید کرد ۲۷ نفر از این قایق نجات یافتند. شبکه تلویزیون عمومی‌اسپانیا گزارش داد که همه سرنشینان قایق مرد بودند و یکی از اجساد پیدا شده یک نوجوان ۱۲ تا ۱۵ ساله بود. در مجموع سه قایق مهاجر به نزدیکی جزیره ال هیرو در جزایر قناری رسیدند که یکی از آنها واژگون شد. دو قایق که حوالی نیمه شب به ال‌هیرو رسیدند در مجموع حامل ۱۵۱ نفر از جمله 6 کودک و 4 نوزاد بودند.
 
  22 مکزیکی قربانی طوفان «جان»
طوفان موسوم به «جان» در مناطقی از مکزیک ۲۲ کشته برجا گذاشته است. به گزارش روزنامه «گاردین»، ساکنان مناطق جنوب‌غربی مکزیک روز شنبه خانه‌های سیلزده خود را که بر اثر طوفان ویران شده و ۲۲ کشته نیز بر جای گذاشت، تخلیه کردند. به گفته رسانه‌های محلی در «گوئررو»، ایالتی که بدترین آسیب را از طوفان دیده و یکی از فقیرترین ایالت‌های مکزیک است، ۱۸ نفر کشته شدند. طوفان همچنین منجر به بارندگی‌‌های شدید شده است.
 
 سیل و رانش مرگبار زمین در نپال
مقام‌های نپال می‌گویند، سیل و رانش زمین ناشی از بارندگی‌های مداوم دست‌کم ۱۰۴ نفر را در این کشور کشته است و ۶۴ نفر دیگر نیز ناپدید شده‌اند. به گزارش روزنامه «گاردین»، یکی از مقام‌های پلیس محلی بامداد یکشنبه اعلام کرد: با ادامه مأموریت جست‌و‌جو و نجات ما در مناطق آسیب‌دیده، احتمال افزایش تعداد کشته‌ها وجود دارد. گفته می‌شود پایتخت نپال امسال شاهد بالاترین میزان بارندگی ثبت شده حداقل از سال ۱۹۷۰ بوده است. چندین جاده به دلیل رانش زمین ناشی از بارندگی مسدود شده است. همچنین سه بزرگراه بر اثر رانش زمین مسدود شده است و از تجهیزات سنگین برای باز کردن مسیرها استفاده می‌شود. بسیاری از خانه‌ها در کاتماندو زیر آب رفته و ساکنان مجبور به نقل مکان به طبقات بالاتر شدند. همچنین بیشتر مناطق کاتماندو برای مدتی بدون برق و اینترنت بوده است.
 
آتش سوزی خانه در فیلیپین 6 کشته داشت
 سازمان آتش‌نشانی فیلیپین روز یکشنبه اعلام کرد، ۶ نفر از جمله یک نوزاد ۶ ماهه و یک کودک یک ساله در آتش‌سوزی‌ای که قبل از طلوع صبح در یک خانه در پایتخت فیلیپین رخ داد، جان خود را از دست دادند. به گزارش شینهوا، افسر آتش‌نشانی رودریک آندرس گفت: آتش‌سوزی در طبقه دوم یک خانه چهار طبقه در منطقه توندو شهر مانیل در ساعت ۳:۵۰ بامداد به وقت محلی رخ داد. قربانیان در هنگام وقوع آتش‌سوزی در خواب بودند و در داخل ساختمان گرفتار شدند. همچنین یک کودک پس از پریدن از پنجره برای فرار مجروح شد. مهار آتش یک ساعت طول کشید و این سازمان در حال بررسی علت آتش‌سوزی است.

انفجار در کارگاه فشفشه‌سازی هند
 دست‌کم سه نفر از جمله دو زن و یک کودک بر اثر انفجار در داخل یک کارگاه فشفشه‌سازی در ایالت شمالی‌هاریانا هند جان خود را از دست دادند و ۷ نفر دیگر زخمی‌شدند. به گزارش ایندیا تودی، این انفجار که باعث آتش‌سوزی گسترده‌ای شد، در روستای ریدهائو در منطقه سونیپات در‌هاریانا رخ داد. به گفته مسئولان، این کارگاه به طور غیرقانونی در خانه‌ای در وسط منطقه مسکونی روستا اداره می‌شد. 3 جسد کاملاً سوخته و 7 نفر مجروح به بیمارستان منتقل شده‌اند. بدین ترتیب صاحبخانه دستگیر شده است و در حال بررسی موضوع هستیم. بر اساس گزارش‌ها، در زمان انفجار حدود ۱۰ نفر در کارگاه مشغول به کار بودند. انفجارهای تصادفی در کارگاه‌ها و مغازه‌های دارای فشفشه هندی رایج است، زیرا مالکان معمولاً استانداردهای ایمنی را نادیده می‌گیرند.

ریزش معدن طلا جان 12 نفر را گرفت
 در پی رانش زمین در یک معدن سنتی در منطقه سولوک در استان سوماترای غربی اندونزی، ۱۲ معدنچی کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی‌شدند. به گزارش شینهوا، یک امدادگر ارشد روز یکشنبه گفت، رانش زمین که به دلیل بارندگی شدید رخ داد، به خاطر دسترسی نداشتن به محل و زمین‌های چالش‌برانگیز، عملیات امداد و نجات را بشدت با مشکل مواجه کرده است. عبدالمالک، رئیس اداره جست‌و‌جو و نجات استانی، گفت که تلاش‌ها برای یافتن دو معدنچی ناپدید شده ادامه دارد، اگرچه وضعیت آنها مشخص نیست. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۱ نفر دیگر به دلیل جراحات وارده تحت مداوا هستند. امدادگران، محل دو معدنچی باقیمانده را شناسایی کرده و در تلاش هستند تا آنها را از چاه معدن خارج کنند.  بیش از ۲۲۹ نفر از دفتر نجات محلی ، مقام‌های محلی و مردم به معدنچیان حادثه دیده کمک کردند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳