به رغم شکایت پایگاه میراث فرهنگی تخت جمشید

آثار هخامنشی همچنان درگیر معدنکاوی است

زیست بوم/ کوه رحمت همچنان به دلیل فعالیت‌های معدنکاوی توسط شهرداری مرودشت، تخریب می‌شود. آن‌قدر این کوه در ایام قدیم اهمیت داشت که باعث شد تا هخامنشی‌ها تخت جمشید را در دامنه آن بنا کنند و پادشاهان ساسانی به دلیل وجود معبد بزرگ آناهیتا در بخشی از این کوه در نزدیکی شهر باستانی استخر تاجگذاری خود را در آن انجام دهند. پیشتر علیرضا عسکری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید به «ایران» گفته بود: «معدن سنگ‌شکن مربوط به شهرداری مرودشت است که از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ فعالیت داشته و از همان ابتدا اداره میراث فرهنگی به ایشان تذکرهای لازم را داده و در طول این سال‌ها بارها از معدن شکایت شده است تا اینکه سال ۱۳۹۵ با همکاری استانداری فارس فعالیت آن متوقف می‌شود. در یک ماهه اخیر، مجدداً این معدن شروع به کار می‌کند اما دستور توقف آن صادر شده و موضوع در محاکم قضایی پیگیری می‌شود.»
حالا «محمدرضا زارع» شهردار مرودشت به ایلنا می‌گوید: تمام مجوزهای معدنکاوی از اداره آب منطقه‌ای استان، اداره میراث‌فرهنگی و منابع‌ طبیعی دریافت شده و هرساله نیز تمدید شده است. فعالیت‌های معدن در کوه رحمت به‌هیچ وجه از سوی یگان میراث‌فرهنگی و پایگاه تخت‌جمشید متوقف نشده اما‌ به‌دلیل اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته با دستور فرماندار مرودشت محدود شده است. دو روز پیش که یگان حفاظت تخت‌جمشید برای اجرای حکم و توقف فعالیت‌های معدن در محل حاضر شده بود، با مخالفت و مقاومت متولیان معدنکاوی در کوه رحمت مواجه شد. اما وی در مورد حکم توقف معدنکاوی توسط یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تخت‌جمشید هم می‌گوید: نزدیک به ۴۰ سال پیش مجوزهای معدنکاوی از اداره آب منطقه‌ای، اداره میراث‌فرهنگی استان فارس و منابع طبیعی اخذ شده است.
شهردار تأکید می‌کند: ما سه پرونده در این رابطه داریم که هرساله مجوز این پرونده‌ها برای فعالیت معدن از سوی همین نهادها و ادارات تمدید می‌شود و در این خصوص هیچ‌کس هیچ‌گونه اعتراضی ندارد.
به گفته زارع، در حال‌ حاضر یگان حفاظت و پایگاه میراث فرهنگی به‌هیچ وجه مانع فعالیت ما نشده‌اند و معدنکاوی در کوه رحمت توقفی نداشته است.
او می‌گوید: در حال‌ حاضر به‌دستور فرماندار مرودشت فعالیت‌های معدنکاوی در کوه رحمت محدود شده اما متوقف نشده است.
زارع در حالی می‌گوید فاصله کوه رحمت تا تخت‌جمشید ۲۵ کیلومتر است و کوه رحمت حریم درجه دو تخت جمشید محسوب می‌شود و شهرداری به‌خاطر بهره‌برداری شخصی و منفعت یک فرد فعالیت‌های خود را متوقف نمی‌کند که طبق قانون هیچ دستگاهی اجازه دخل و تصرف در حریم درجه دو آثار را براساس قوانین ملی و بین‌المللی ندارد.  فعالان میراث فرهنگی هم به ایلنا می‌گویند: پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید بابت فعالیت‌های معدنکاوی از شهرداری مرودشت شکایت کرده و فعالیت‌های معدن را متوقف کرده است اما ازسویی گفته می‌شود شهرداری مرودشت با مراجعه به شورای تأمین استان و دادستانی مرودشت حکم فعالیت محدود در کوه رحمت را دریافت کرده است.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳