ارتش یمن با ۲۳ موشک بالستیک به۳ ناوشکن جنگی امریکا در دریای سرخ حمله کرد

ضربه سنگین به عقبه اسرائیل

یافا در محاصره ناامنی؛ مقاومت تمام سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهد

گروه جهان

بعد از حمله بالستیکی روز چهارشنبه حزب‌الله به مقر موساد در تل آویو، مقاومت یمن نیز طی یک عملیات ترکیبی و منحصر بفرد این منطقه را در عمق سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد. علاوه بر آن، در عملیات گسترده و بی‌نظیر دیگری توسط مقاومت یمن، ۳ ناوشکن جنگی امریکا در دریای سرخ توسط ده‌ها موشک بالستیک مورد اصابت قرار گرفتند. در همین رابطه، روز گذشته سرتیپ یحیی سریع ضمن سخنرانی در راهپیمایی بزرگ مردم صنعا در حمایت از غزه و لبنان اعلام کرد: «در یک عملیات نظامی استثنایی، سه ناوشکن امریکایی متخاصم را در دریای سرخ که در حال انجام مأموریت برای حمایت و پشتیبانی از دشمن اسرائیلی بودند، هدف قرار دادیم.» وی ادامه داد: «این عملیات مشترک بین نیروی دریایی و یگان موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن، با ۲۳ موشک بالستیک و بالدار و پهپاد انجام شد و به یاری خداوند متعال، موشک‌ها و پهپادها به صورت مستقیم به ناوشکن‌های امریکایی اصابت کردند.»
یحیی سریع تأکید کرد: «این عملیات گسترده‌ترین عملیات در چهارچوب نبرد «فتح موعود و جهاد مقدس» برای اعلام پشتیبانی از نبرد طوفان‌الاقصی و پاسخ به تجاوز امریکا و انگلیس به خاک یمن بوده است که همزمان با حمله موشکی به عمق قلمرو رژیم صهیونیستی در یافا (تل آویو) و عسقلان انجام شد.»
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان خاطر‌نشان کرد: «ما آماده انجام عملیات‌های بیشتر برای حمایت از ملت فلسطین و مقاومت اسلامی لبنان هستیم.»
پیش از این، ارتش یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هدف نظامی صهیونیستی را در تل‌آویو با موشک بالستیک «فلسطین ۲» مورد حمله قرار داده است. در همین رابطه، ‌یحیی سریع اظهار داشت: «ما هدفی حیاتی را در منطقه اشغالی عسقلان با پهپاد یافا مورد حمله قرار دادیم. هر ۲ عملیات در یافا (تل‌آویو) و عسقلان اهداف خود را با موفقیت محقق کردند.»

تعمیق سرگردانی و هراس در سرزمین‌های اشغالی
در حالیکه ارتش اشغالگر مدعی شلیک تنها یک موشک بالستیک از یمن بود، اما رسانه‌های عبری از اصابت سه موشک از یمن خبر دادند و اذعان کردند که بیش از ۱۷ صهیونیست زخمی شده‌اند و افزودند که آژیر خطر در تل‌آویو و دیگر شهرک‌های جنوب آن، در شهرک گوش دان، در دشت ساحلی و شارون در شمال آن به صدا درآمد. رسانه‌های صهیونیستی همچنین گزارش دادند که فعالیت فرودگاه بن گوریون پس از شلیک موشک به سمت «مرکز» (مرکز فلسطین اشغالی) متوقف شد. برخی گزارش‌ها حاکی است چند هواپیما مسیر پروازی خود را تغییر داده و در اردن فرود آمده‌اند. پس از پرتاب موشک‌هایی از یمن و رسیدن به مرکز اسرائیل بیش از ۲ میلیون شهرک‌نشین به پناهگاه‌ها گریختند. طبق اذعان گزارش رسانه‌های عبری، بر اثر وحشت و ازدحام جمعیت شهرک‌نشینان در هنگام فرار به پناهگاه‌های تل آویو، چندین تن زخمی و مصدوم شدند. منابع ارشد یمنی به المیادین فاش کردند که این عملیات بیش از یک نقطه را هدف قرار داد و پیامی به اشغالگران اسرائیلی ارسال کرد که «دشمن باید یافای اشغالی (تل‌آویو) را ناامن بداند.» همچنین نصرالدین عامر نایب رئیس سازمان رسانه‌ای انصارالله به شبکه قدس گفت که ادعای ارتش اشغالگر مبنی بر رهگیری موشک شلیک شده توسط نیروهای مسلح یمن کذب محض است.
در واکنش به این حملات منحصر بفرد، کمیته‌های مقاومت در فلسطین ضمن تبریک عملیات مقاومت یمن بیان داشتند: «ورود موشک پربرکت یمنی «فلسطین 2» به تل آویو اشغالی و راهپیمایی یافا به سمت عسقلان، در روزهای آتی رژیم صهیونیستی را تحت تأثیر قرار داد و میزان توان مقاومت یمن و ارتش سرافراز آن را به نمایش گذاشت. این حملات توانست ارتش رژیم صهیونیستی و سیستم امنیتی و دفاعی آن را سردرگم کند.»

بازدارندگی صفر جبهه امریکایی-انگلیسی-صهیونیستی
تصاعد حملات غافلگیرانه مقاومت یمن و هدفگیری موفقیت‌آمیز آن با وجود حملات ممتد امریکا و انگلیس و همچنین حملات تلافی جویانه اسرائیل بیانگر واقعیت عدم بازدارندگی آنها در مقابل یمن است. اهمیت این موضوع وقتی چندین برابر می‌شود که امریکا تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای فراوانی را برای شکل‌دهی یک ائتلاف جهانی علیه یمن با بهانه حفاظت تجارت دریایی کلید زد. اما پس از چندی تنها چندین کشور به طور محتاطانه در آن شرکت کردند و اکنون نیز امریکا با مشارکت انگلیس به طور مستقیم خاک یمن را هدف قرار داده. علاوه بر آن، تغییر موازنه قوا به نفع یمن نه تنها در آب‌های دریای سرخ و دریاهای پیرامون، بلکه در سرزمین‌های اشغالی هراس و وحشت زیادی را در بین جامعه و مقامات صهیونیستی برانگیخته است. بمباران مستقیم خاک یمن توسط جنگنده‌های اسرائیلی پس از اصابت پهپاد یافا به تل آویو در ماه‌های گذشته شاهدی بر این امر است.
مهار توأمان پدافند امریکا و رژیم صهیونیستی
اصابت موشک‌ها به ناوهای جنگی امریکایی و همچنین عمق سرزمین‌های اشغالی نشان داد که پدافندهای چند لایه و ادعایی امریکا و اسرائیل تا چه میزان در برابر این حملات شکننده هستند. در جریان حملات روز گذشته یمن در تل‌آویو، شبکه ۱۴ عبری از پدافند هوایی اشغالگران انتقاد و تأکید کرد که «اخیراً در جنوب بسیار ضعیف بوده است» و تأکید کرد که این موضوع باعث نگرانی است چرا که «از یمن موشک‌هایی شلیک شد که توسط رادارهای خارج از اسرائیل (فلسطین اشغالی) قابل شناسایی نیست، بنابراین هر زمان که بخواهند می‌توانند به تل‌آویو حمله کنند.» از این رو، اسرائیل که تا این زمان، پدافند را چون چتر نجاتی برای سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌کرد، در برابر خطری غیر قابل شکست قرار گرفته که امنیت را در کل سرزمین‌های اشغالی مختل کرده است.

ضربات کاری‌تر یمن در راه است
نکته مهمی که در بیانیه مقاومت یمن وجود دارد این است که آنها‌ عملیات‌های روز گذشته را تنها محدود به پاسخ حملات مشترک امریکا و انگلیس در خاک یمن اعلام کردند. آنها در ادامه ذکر کردند که در راستای دفاع از فلسطین و غزه آماده عملیات‌های دیگری هستند. به تعبیری مقاومت یمن با ضربه کاری که به طور مشترک هم به امریکا و هم رژیم صهیونیستی وارد کرد، هشدار داد که در ازای تداوم جنگ در لبنان و غزه، حملات نافذتری را ترتیب خواهد داد. عملی شدن تهدیدات یمن و موفق بودن حملات این گروه مقاومت البته برای مقامات امریکایی و صهیونیستی گزاف بوده و موجی از هراس را برای آنها به دنبال داشته است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و چهار - ۰۷ مهر ۱۴۰۳