۲۱۶ هزارتن مرغ و طیور در سال‌ جاری تولید شده است

صادرات 35 هزار تن مرغ به 14 کشور جهان

امین محمودی
خبرنگار

افزایش تولید مرغ برای جلوگیری از کمبود در بازار و رسیدن به قیمت مصوب در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و از سوی دیگر این وزارتخانه نیز برای کاهشی شدن قیمت این کالای پروتئینی در کشورمان صادرات مرغ را متوقف کرده است. به طوری که در 6 ماهه نخست سال‌جاری به طور متوسط هر ماه 140 تا 150 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور صورت گرفته است که این میزان مازاد بر نیاز کشورمان بود. طبق آمار در فروردین ماه ۱۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه، اردیبهشت ۱۵۵ میلیون و ۸۴۱ هزار قطعه، خرداد ۱۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه، تیرماه ۱۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه، مرداد ۱۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه و در شهریور ۱۴۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفت.

عرضه فراتر از تقاضا
همچنین صادرات مرغ در شش ماهه نخست برای جلوگیری از اشباع بازار و زیان مرغداران در دستور کار قرار گرفته بود، به طوری که می‌توان گفت در سال‌جاری تولید ماهانه گوشت مرغ نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته که همین امر منجر به فزونی عرضه در برابر تقاضا و رونق صادرات مرغ به بازارهای هدف شده است. براساس آمارهای گمرک در 5 ماهه نخست سال‌جاری، حدود 35 هزار تن مرغ و قطعات آن به ارزش 24 میلیون دلار روانه کشورهای دیگر شد. البته طی این مدت تولیدات مرغداران ایرانی به 14 کشور جهان شامل ازبکستان، افغانستان، تایلند، پاکستان، ترکمنستان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کره‌جنوبی، لائوس، مالزی، هنگ کنگ و ویتنام صادرات داشته‌اند که بخش زیادی از آن به عراق بوده است.

روند قابل تأمل
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، وزن گوشت ذبح شده انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۳ به ۲۱۶ هزار و ۲۵۴ تن رسید که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ با ۲۰۹ هزار و ۸۰۴ تن، ۹۷/۰۲ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داد. گوشت بوقلمون ۲ هزار و ۸۱۷ تن و سایر انواع طیور با ۳٬۶۳۳ تن، به‌ ترتیب ۱/۳ درصد و ۱/۶۸ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقدار عرضه گوشت طیور در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ۱۶ درصد، بوقلمون ۶۰ درصد، بلدرچین ۴۷ درصد و شترمرغ ۳۴ درصد، اما افزایش سایر انواع طیور ۶ درصد کاهش داشته است.

تولید مازاد بر نیاز و خرید حمایتی
با این حال به نظر می‌رسد میزان عرضه مرغ در مهر ماه سال‌جاری نیز افزایشی باشد به طوری که در این خصوص محمد علی کمالی سروستانی می‌گوید: برآوردها حاکی از آن است که میزان تولید مرغ مهرماه مازاد بر نیاز کشور انجام شود. مشاوراتحادیه مرغداران گوشتی با تأکید بر جمع‌آوری و خرید حمایتی مرغ از سطح بازار افزود: براساس برآوردهای صورت گرفته در مهرماه ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن گوشت مرغ تولید خواهد شد که پشتیبانی امور دام برای خرید ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ مازاد باید آمادگی داشته باشد. مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری راهگشای تنظیم بازار نیست، بیان داشت: مدیریت تولید تنها راهگشای مشکلات تنظیم بازار است و هیچ گاه قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند مشکلات مرغداران را مرتفع کند، به عبارت دیگر قیمت‌گذاری دستوری کارایی لازم را در بازار ندارد و امنیت تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی درباره آینده بازار صادرات مرغ در ۶ ماهه دوم سال بیان داشت: اگر تأمین نهاده‌های دامی و جوجه یکروزه به طور مستمر انجام شود، قطعاً می‌توانیم صادرات را ادامه دهیم. کمااینکه برنامه‌ریزی صادرات ماهانه ۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی را داریم. مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در ۶ ماهه دوم سال به طور متوسط ماهانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی خواهیم داشت، هرچند در ایام پایانی سال به دلیل ایام ماه رمضان و شب عید تا حدی میزان جوجه‌ریزی افزایش می‌یابد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳