رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه تشریح کرد

تلاش حقوقی اعضای بریکس برای گفتمان‌سازی جدید جهانی

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

 بریکس اختصار نام کشورهایی چون برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. چندی قبل نهمین مجمع حقوقی کشورهای عضو گروه بریکس با تدوین نقشه راه همکاری مشترک اعضا در زمینه مسائل حقوقی برگزار شد. حدود یک‌هزار نفر از کشورهای عضو گروه بریکس شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و عربستان سعودی در این رویداد گردهم آمدند. رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه، در نشستی به تشریح اهداف اجلاس اتحادیه وکلا و حقوقدانان کشورهای عضو بریکس پرداخت. حسن عبدلیان‌پور گفت: سال گذشته جلسه‌ای داشتیم با رئیس اتحادیه وکلای کشور روسیه در وزارت دادگستری، وزیر دادگستری روسیه میهمان وزیر دادگستری کشور ما بود و توافقی صورت گرفت. وی افزود: دعوتنامه‌ای از روسیه که رئیس دوره‌ای بریکس است برای مرکز وکلا ارسال شد. موقعیت خوبی بود و مهم این بود که سیاست‌های حقوقی و کارشناسی مرکز را در آنجا مطرح کنیم. عبدلیان‌پور ادامه داد: ٣۶ مورد پیشنهاد ویژه به اعضای شرکت‌کنندگان دادیم، ما بحث دیپلماسی قضایی را مطرح کردیم و با استقبال و بازخوردهای بسیار خوبی روبه‌رو شدیم. وی در پاسخ به سؤال «ایران» درمورد پیشنهادهای ویژه ایران گفت: در این اجلاس چند هدف عمده را دنبال می‌کردیم و این حائز اهمیت است. هدفی که ما دنبال می‌کردیم، این بود که با کشورهای مسلمان بریکس تعامل داشته باشیم و بتوانیم بازخورد خوبی برای وکلا و کارشناسان کشور داشته باشیم. خدا را شاکریم که این اتفاق برای ما میسر شد. در اوج اقتدار نشست‌های دوجانبه با کشورهای عضو داشتیم.
وی افزود: هیأت‌هایی که شرکت کرده بودند از بهترین وکلای کشورهای خود بودند. رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه با بیان اینکه اجلاس حقوقدانان کشور‌های عضو بریکس موجب یک گفتمان‌سازی جدید جهانی شده است، ادامه داد: وقتی سند پایانی اجلاس را در اختیار ما قرار دادند، ۶ مورد نقد و پیشنهاد مطرح شد که در نهایت با اعمال درخواست‌های هیأت ایرانی به امضای اعضا رسید. یکی از موضوعاتی که به خواست ما در سند نهایی گنجانده شد، این بود که هر کشوری بر‌اساس قوانین داخلی خود رفتار کند.
رئیس مرکز وکلا افزود: اعضای بریکس پذیرفتند که هر کشوری بر‌اساس قوانین داخلی کشور خود موارد را اعمال کند تا در آینده دچار مشکلی نشویم.
وی تأکید کرد: در روسیه با دانشجویان ایرانی جلساتی برقرار شد تا مشکلات این دانشجویان به حداقل برسد، چرا که در خیلی از کشورها دانشجویان ایرانی پرونده دارند و به دلیل نداشتن وکیل ایرانی به مشکل برمی‌خورند، از این‌رو تلاش کردیم تا مشکلات دانشجویان را حل کنیم.
 
حمایت حقوقی از مردم مظلوم غزه
عبدلیان‌پور در پاسخ به این سؤال که قرارگاه حمایت حقوقی در مرکز وکلا که در جهت حمایت از مردم مظلوم غزه تشکیل شده بود، چه اقدامی انجام داده است، گفت: از سال گذشته اقدامات بزرگی در این خصوص انجام دادیم. از ژیل دوور وکیل فرانسوی و صاحبنام پیگیر مسأله فلسطین دعوت کردیم که به ایران آمد تا همراه با ۲۰۰ هزار وکیل گروه وکلای بین‌المللی بدون مرز و جبهه حقوقی متعهد، اقدامات حقوقی علیه رژیم اشغالگر و کودک‌کش انجام دهیم و در همین راستا، ریاست قوه قضائیه به‌عنوان وکیل مدافع مردم فلسطین در کنفرانس حقوق بشر اسلامی از این وکیل فرانسوی تجلیل کرد.
وی ادامه داد: ۳۰۰۰ سند در یک مقطع و هزار سند دیگر نیز در مقطع دیگر دراختیار وکلای مرکز قوه قضائیه قرار گرفت تا با دیدگاه‌های وکلای بین‌المللی برای طرح دعاوی علیه رژیم اشغالگر قدس در لاهه همراه شوند. عبدلیان‌پور اضافه کرد: با وکلای آفریقای جنوبی به عنوان سردمداران اقدام عملی علیه رژیم اشغالگر قدس نیز نشست‌های مشترکی برگزار کردیم تا با آنها همراه شویم همچنین به دادستان دادگاه بین‌المللی چند هزار وکیل مرکز نامه زدند و علیه رژیم صهیونیستی شکایت کردند.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تصریح کرد: این مرکز در این مقطع حساس سکوت نکرده و رسالت خود را در تاریخ به ثبت رسانده است که نتیجه مجموع اقدامات حقوقی در مجامع بین‌المللی صدور حکم جلب برای بنیامین نتانیاهو بوده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳