سخنگوی قوه قضائیه:

دستگاه قضایی از انتقال زندان‌ها استقبال می‌کند

گروه اجتماعی / اصغر جهانگیر روز سه‌شنبه در نشست مشترک سخنگوی قوه قضائیه و حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: این هفته نشانگر عرصه‌های شهادت‌طلبی توسط رزمندگان غیوری است که با دستان خالی در مقابل استکبار جهانی ایستادند و نشان دادند خون بر شمشیر پیروز است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اعلام آمادگی دولت برای اجرای مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه‌های شهید بهشتی که اجرای آن در دو دهه گذشته متوقف شده بود، گفت: در سال ۱۳۸۲ هیأت دولت مصوب کرد، زندان اوین به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار و در ازای آن دولت نیز متعهد شود که تعدادی بازداشتگاه ساخته و در اختیار سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور قرار دهد اما در همان سال با توجه به اینکه این مصوبه اجرایی نشد، مصوبه در دیوان عدالت اداری ابطال شد؛ از این‌رو اینکه گفته شده مصوبه از سال‌های قبل برای اجرا وجود دارد که اجرا نشده است، بخش ابتدایی آن درست اما این مصوبه ابطال شده است. جهانگیر اضافه کرد: در عین حال دستگاه قضایی از انتقال زندان‌ها استقبال می‌کند و نمونه آن زندان رجایی‌شهر بود که با دستور ریاست قوه قضائیه این زندان مهم تعطیل شد. وی با اشاره به اینکه سیاست کاهش جمعیت کیفری، سیاست قطعی دستگاه قضایی است، گفت: دستگاه قضایی راه‌های جدیدی را برای تحقق این سیاست دنبال کرده‌ که یکی از این راه‌ها استفاده از پابندهای الکترونیکی است.
 
در زمینه ارائه خدمات، تبعیضی میان زندانیان نداریم
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پس از صدور نامه فائزه هاشمی، نامه‌هایی مبنی بر تبعیض ارائه خدمات در زندان‌ها مطرح شده است، آیا تبعیضی میان زندانیان وجود دارد؟ گفت: در زمینه ارائه خدمات تبعیضی میان زندانیان نداریم.
وی با اشاره به تجربه خود در سازمان زندان‌ها و بازدید از زندان‌های دیگر کشورها تصریح کرد: کیفیت خدمات ارائه شده در زندان‌ها به نحوی است که در مقایسه با زندان‌های کشورهای دیگر بهتر هستیم.
جهانگیر درباره اعطای مرخصی به زندانیان اظهار داشت: بهره‌مندی زندانیان از مرخصی بر اساس چهارچوب‌ها و قواعدی معین است که مقام قضایی مشخص می‌کند؛ اگر به نوعی تشخیص دهند که مجرم حُسن‌رفتار دارد، سازمان زندان‌ها به وظیفه خود عمل می‌کند؛ از این‌رو در این بخش تفاوت‌هایی وجود دارد که به معنای تبعیض نیست بلکه به معنای اجرای قانون است.
 
آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: در این پرونده تمامی متهمان با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند، همچنین پرونده مسئولان سابق مس رفسنجان دنبال می‌شود و متهمان برای اخذ آخرین دفاع احضار شدند.
وی ادامه داد: ۲ نفر از متهمان حاضر شدند و 5 نفر از آنها در جلسه حاضر نشدند و از این حق خود استفاده نکردند.
جهانگیر اضافه کرد: ۲ نفر از افرادی که تحت عنوان رمال در این پرونده مطرح بودند، تفهیم اتهام شدند و دادستان مرکز استان هم گفت حداکثر ظرف یک ماه قرار نهایی پرونده صادر خواهد شد.
 عملیات پروژه هتل در ولنجک تنها ناظر بر ایمن‌سازی است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود دستور قضایی برای توقف پروژه بلندمرتبه‌سازی و احداث هتل در ولنجک اما این پروژه همچنان در حال اجراست، گفت: با دستور دادستان تهران عملیات این سازه متوقف اما در عین حال اجازه داده شده است با توجه به گودبرداری صورت گرفته و امکان وقوع حادثه برای همسایگان، ایمن‌سازی انجام شود. وی افزود: ادامه عملیات تنها ناظر بر ایمن‌سازی است و به معنای ادامه اجرای پروژه نیست بلکه تا زمان تعیین تکلیف نهایی اجرای این پروژه متوقف است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳