اخبار

موشک سایه طوفان در انتظار مجوز بایدن
روزنامه تایمز در گزارشی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور اوکراین به امریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین دیدار با همتای امریکایی‌اش مدعی شد: «بایدن بعید است به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد از جمله موشک سایه طوفان را برای حمله به خاک روسیه بدهد.» تایمز همچنین با اشاره به اقدامات پیشگیرانه روسیه نوشت: «روسیه هواپیماها و سیستم‌های موشکی خود را از دسترس موشک‌های دوربرد غرب خارج کرده است.» مسأله صدور مجوز برای استفاده از موشک‌ها و تسلیحات دوربرد توسط اوکراین در حمله به خاک روسیه یکی از موضوعات مهم جنگ اوکراین است و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور مدت‌هاست تقاضای استفاده از این نوع تسلیحات را عنوان کرده اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا از ترس و نگرانی نسبت به رویارویی مستقیم با روسیه، در انجام چنین کاری تردید دارد.
 
ژاپن مدعی نقض حریم هوایی کشورش توسط روسیه شد
ژاپن مدعی شد که هواپیمای ارتش روسیه روز گذشته در سه نوبت حریم هوایی این کشور را در نزدیکی جزیره «ربون» واقع در هوکایدو نقض کرد و باعث شد ارتش در واکنشی اضطراری، هواپیمایی اعزام و اقدام به شلیک منور کند. «یوشیماسا هایاشی» سخنگوی فرماندار هوکایدو اعلام کرد، این نخستین‌بار است که هواپیمایی از ارتش ژاپن در واکنشی به نقض حریم هوایی منور شلیک می‌کند. «مینورا کیهارا» وزیر دفاع ژاپن نیز به خبرنگاران گفت، جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۳۵ ارتش ژاپن از طریق پیامی رادیویی و پیش از شلیک منور در جریان سومین نقض حریم هوایی کشور توسط هواپیمای روسی به ارتش روسیه هشدار دادند.
 
امریکا نگران اتحاد روسیه، چین، ایران
و کره شمالی
بلومبرگ در گزارشی مدعی شد دولت امریکا نگران افزایش همکاری‌ها میان روسیه، ایران، چین و کره شمالی و رسیدن آن به سطح نوعی اتحاد است که سلطه واشنگتن و متحدانش را به چالش بکشد. در حالی که مقامات ایران ادعای غرب مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و مسکو نیز آن را ادعایی «بی‌اساس» دانسته است، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با انتشار مطلب فوق مطرح کرد: امریکا مدت‌هاست به ایران هشدار داده موشک‌های بالستیک به روسیه نفرستد و به چین نیز گفته بود قطعات نظامی مورد نیاز برای جنگ مسکو در اوکراین را تأمین نکند. ایران در حال حاضر، همان کاری را انجام می‌دهد که واشنگتن خواسته بود انجام نشود و چین نیز به رویه خود ادامه می‌دهد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳