مدرس ایمنی در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد

الزام اجرای روند پیشگیرانه در ایمنی اشتغال

ایلیا پیرولی
خبرنگار


 بر‌اساس نظر کارشناسان حوزه کار، صرفاً تأمین تجهیزات ایمنی بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل مؤثر بر وقوع حوادث شغلی، باعث کاهش آمار این بخش و هزینه‌های آن نمی‌شود. بر این اساس، تأمین ابزار به‌روز کار، استانداردسازی آموزش ایمنی و ارائه آن به کارگران، رشد نظارت‌ بر کارگاه‌ها و همچنین شناسایی و رفع مشکل نقاط حادثه‌خیز کارگاهی به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد ایمنی کار معرفی می‌شوند.
 
حرکت برای تفکر تولیدمحوری
شهرام غریب، مدرس و کارشناس ارشد مدیریت ایمنی و مدرس تخصصی ایمنی در صنایع به «ایران» گفت: درواقع باید در حوزه ایمنی کار، رویکرد پیشگیرانه را به‌جای رویکردهای واکنشی در دستور کار قرار داد و کار را بر‌اساس صیانت و سلامت نیروی کار، ایجاد تکنولوژی‌های مبتنی بر ایمنی، ایجاد و ارتقای فرهنگ ایمنی کار، آگاه‌سازی، آموزش همه ارکان سازمان‌های بالادستی و تفهیم و البته در چهارچوب درست و اصولی دنبال کرد. غریب با بیان اینکه الزام مدیران ارشد باید از تفکر تولیدمحوری به سمت و سوی سرمایه‌محوری در حرکت باشد، افزود: سرمایه‌هایی مهم نظیر نیروی انسانی، تجهیزات، محیط‌زیست و اعتبار سازمان‌ها باید در اولویت قرار گیرد و چهارچوب این نگاه و رویکرد است که به رعایت اصول ایمنی، توسعه شاخص‌های این بخش و کاهش داده‌های آماری حوادث ناشی از کار و آسیب‌های شغلی و فوت نیروی کار می‌انجامد.
 غریب در ارتباط با ضرورت رویکرد سرمایه‌گذاری در حوزه ایمنی بیان داشت: حتی در وضعیتی که بخشی از مدیران حوزه صنایع و کارگاه‌ها به اصول ایمنی و ارتقای شاخص‌های ایمنی کار معتقد نباشند، حداقل کاهش هزینه‌های حوادث کار و آسیب‌های سرسام‌آور آن برای نیروی کار و چرخه تولید را به‌عنوان عاملی برای توسعه اقدامات مرتبط با ایمنی کار باید مورد توجه داشته باشند. او همچنین اضافه کرد: هزینه در حوزه ایمنی را باید با نگاه سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار داد، سرمایه‌گذاری در حفظ نیرو، تجهیزات محیط زیست و البته اعتبار شخصی و سازمانی، مواردی است که به دنبال رشد هزینه‌کرد درست در حوزه ایمنی محقق خواهد شد. این کارشناس ارشد مدیریت ایمنی تأکید کرد: مسئولان، بویژه افرادی که به‌تازگی در سمت‌های مدیریتی مشغول به‌کار شده‌اند، باید از موارد حادثه‌ای به عنوان هشداری برای برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه بهره ببرند. به عبارتی مدیران حوزه تولید و صنعت باید همه حوادث شغلی و داده‌ای این بخش را تلنگری بزرگ برای ایمنی بدانند. وی با بیان اینکه به شرط بهره‌مندی از مدیران دارای دانش و تجربه، شاهد کاهش هزینه‌های ناشی از حوادث شغلی بویژه در حوزه فعالیت صنایع خواهیم بود، افزود: در حوزه ایمنی دستورالعمل‌ها، روش‌های اجرایی و چشم‌اندازها بسیار مهم، حیاتی و ارزشمندند و در این ارتباط نکته اینجاست که دستورالعمل باید توسط متخصصان حوزه به نگارش درآید.
 
کاهش هزینه اضافه با اعمال جرایم
این مدرس ایمنی در صنایع اظهار داشت: در وضعیت تشریح شده حوزه ایمنی کار و بویژه در بخش ساختمان و صنعت، جریمه‌های سنگین عدم رعایت ضوابط و شرایط ایمنی کار، زمینه کاهش هزینه‌های هنگفت این بخش و کاهش حوادث را فراهم می‌کند؛ این در واقع یک قانون است. وی افزود: باید توجه داشت که در حوزه ایمنی همواره موارد مهم «همان مطالب آشنای روزمره و تکراری» هستند؛ پس نیاز است که همراه با ریزه‌کاری و تأثیرگذاری به بیان مطالب توجه خاص داشته باشیم. غریب توضیح داد: در حوزه ایمنی اصولی سازمان‌ها باید از مراحل پله‌ای شروع کرد که پیدایش تفکر ایمنی، مدیریت منسجم ایمنی، درگیر کردن تمام افراد با مسائل و موارد ایمنی در محیط کار، همکاری مداوم و ایجاد انگیزش و در نهایت به دست آوردن تداوم و پیشرفت در این زمینه را شامل می‌شود.
 
چند نکته قابل‌توجه
 کارشناس ارشد مدیریت ایمنی گفت: تأمین تجهیزات مدرن و غیرفرسوده، آموزش نحوه کار ایمن در استفاده از ابزارها و ماشین‌آلات، آموزش روش‌های حفظ ایمنی و اقدامات بهداشتی، آموزش اقدامات اولیه بعد از وقوع حادثه، استفاده از کارگران در بخش‌های مختلف کارگاه با توجه به مهارت و تخصص آنان، جاری‌سازی اصولی و درست دستورالعمل‌ها در محیط کار با نظارت و برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر مطابق روش‌های روز باید در دستور کار مسئولان و متولیان ایمنی قرار گیرد. وی ادامه داد: محافظت از افراد و ایجاد محیطی ایمن برای کار، محافظت از محیط زیست، حفظ اعتبار و آبروی سازمان را می‌توان بخشی دیگر از دلایل الزام اقدامات حوزه ایمنی محسوب کرد.
غریب اضافه کرد: اجتناب از هزینه‌های جدی حوادث، تداوم کسب‌وکار، اجتناب از جریمه‌های بالادستی، کاهش هزینه‌های بیمه، جلوگیری از کاهش اعتماد به‌نفس برای سرمایه‌گذاری از طریق شرکا؛ کدام یک مورد قبول و سودآور نیست و کدام موجب جلوگیری از هدر رفت هزینه نمی‌شود!؟ طبیعتاً همه موارد به نوعی در حوزه ایمنی تأثیرگذارند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳