«ایران» از لزوم رعایت مقررات ترافیکی از اول مهر گزارش می‌دهد

تهران در اولین روز بازگشایی مدارس

مدارس ابتدایی ساعت فعالیت خود را به خانواده‌ها اعلام کنند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال نیز تعدادی از مدارس دو شیفته هستند، گفت: به دلیل تراکم زیاد کلاس‌ها، برای اینکه بتوانیم پوشش تحصیلی داشته باشیم و همه دانش‌آموزان در عین تراکم، بیش از حد دچار افت کیفیت نباشند، کلاس‌های برخی از مدارس دو شیفته هستند.‌ رضوان حکیم‌زاده، با بیان اینکه امسال بیش از ۷۰۰ هزار نفر از پیش‌دبستانی‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: مطمئناً این آمار در روزهای آینده افزایش پیدا می‌کند زیرا ممکن است برخی از خانواده‌ها آخر شهریور‌ماه مسافرت باشند و بعد از برگشت اقدام به ثبت‌نام فرزندشان کنند.‌ وی با بیان اینکه آمار دوره ابتدایی بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز ثبت‌نامی است، افزود: همچنین حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کلاس اولی امسال راهی مدارس می‌شوند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ساعت شروع به کار مدارس ادامه داد: با توجه به تنوع و شرایط مدارس بنا نداریم که خیلی در جزئیات تنظیم برنامه دخالت کنیم، بنابراین مدارس با توجه به شرایطی که دارند ساعت فعالیت را به خانواده‌ها اعلام و خبر می‌دهند، چرا که اگر ساعت مشخصی اعلام شود، بیشتر از اینکه به خانواده‌ها و مدارس کمک کند، کار آنها را سخت می‌کند.

مهسا قوی قلب
خبرنگار

امروز بعد از سه ماه تعطیلی، دانش‌آموزان راهی مدارس در نقاط مختلف پایتخت شدند، بدون شک بازگشایی مدارس در شهرهای بزرگ بویژه تهران یعنی افزایش ترافیک در سطح شهر. با این همه دانش‌آموزان و تمامی شهروندان می‌توانند با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی برای تردد روزانه، از این اتفاق ناخوشایند پیشگیری کنند یا حداقل گامی در جهت کاهش آن  بردارند.
سرهنگ فیروز کشیر، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به این که اولیا باید موارد مهم ترافیکی را به دانش‌آموزان آموزش دهند به «ایران» می‌گوید: فقط پیاده‌رو محل مناسب عبور دانش‌آموزان است، والدین آن دسته از دانش‌آموزانی هم که از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند، باید توجه داشته باشند که برای تردد فرزند خود به مدرسه، از سرویس‌های دارای مجوز و آموزش دیده استفاده کنند.
او همچنین در خصوص تردد دانش‌آموزان به مدرسه نکاتی را بیان می‌کند که به کار بستن آنها می‌تواند تا حدود زیادی از آسیب‌ها و اتفاق‌های در مسیر و راه مدرسه جلوگیری کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ با توجه به آغاز فعالیت مدارس اظهار می‌کند: به عنوان والدین باید برای پیشگیری از آسیب‌پذیری فرزند خود در مسیر مدرسه به خانه، قوانین و مقررات خاص و در عین حال ساده و قابل درک برای کودکان را وضع کرده و او را به اجرای دقیق آن ملزم کنید. از کودکان نمی‌توان انتظار داشت که توصیه‌های ایمنی را همواره به یاد داشته باشند و این وظیفه ماست که هنگام رانندگی به آنها که از ما الگو‌برداری می‌کنند، طریقه نظم و انضباط را آموخته و در اطراف مدارس با دقت بیشتری حرکت و تردد کنیم و به فرزندان خود بیاموزیم که هنگام خروج از مدرسه، دلیلی برای عجله کردن وجود ندارد و اگر کودک شما به سنی رسیده که خودش به تنهایی از مدرسه به خانه برمی‌گردد، اطمینان حاصل کنید که از محل‌ها و معابر امن برای عبور از عرض خیابان استفاده می‌کند.
سرهنگ کشیر در ادامه اضافه می‌کند: فرزندان خود را با تابلوهای راهنمایی و رانندگی آشنا کرده و نحوه عبور صحیح از عرض خیابان را به صورت عملی با آنان تمرین کنید و حتماً خطر مربوط به حرکت کردن از پشت خودروهای بزرگ و دور از میدان دید سایر رانندگان را به کودک خود گوشزد کنید. اگر فرزندتان برای رفت و آمد خود از سرویس مدرسه استفاده می‌کند، تمامی نکات ایمنی مربوطه را به وی گوشزد کنید. نکاتی از قبیل حضور بموقع در محل سوار شدن، لزوم توقف کامل خودرو هنگام سوار یا پیاده شدن، صحبت و شوخی نکردن با راننده و مسافران، بیرون نبردن سر و دست از پنجره و مواردی نظیر آن و همچنین برای تردد فرزند خود به مدرسه، از سرویس‌های دارای مجوز و آموزش دیده استفاده کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که سوار شدن دانش‌آموزان به تعداد بیش از حد ظرفیت خودرو در سرویس مدرسه ممکن است کاهش هزینه‌های شما را در پی داشته باشد، اما مصداق تخلف قانونی بوده و خطرآفرین خواهد بود.
به گفته او، به فرزندان خود بیاموزید که در مسیر مدرسه  از پیاده‌رو تردد کنند و مسیرهای اصلی را به کوچه‌های خلوت و مسیرهای میانبر ترجیح دهند. پیاده‌روها در فصل بازگشایی مدارس، سرشار از لبخندها و بازی‌های شاد کودکانه است؛ هوشیاری ما، به مسیــر دل‌انگیز مدرسه تا به خانه، رنگ و بویی از آرامش می‌بخشد.
 «کشیر» از والدین درخواست می‌کند که مصادیق رعایت کردن قوانین مدرسه و احترام به حقوق سایر دانش‌آموزان را به کودکان خود آموخته و به فرزندان خود تأکید و به آنها بیاموزند اگر در مسیر مدرسه دچار مشکل شدند، بلافاصله مسأله را با شما یا مسئولان مدرسه در میان بگذارند و هرگز به افراد غریبه اعتماد نکرده و در هر وضعیتی از سوار شدن به وسیله نقلیه آنها خودداری کنند.
سرهنگ کشیر در پایان با اشاره به اینکه نخستین روز سال تحصیلی، جشن تولد مدرسه است ، نظم و امنیت، هدیه پلیس راهور تهران بزرگ در این جشن باشکوه است که آن را عاشقانه به همه دانش‌آموزان و اولیا و مربیان عزیز تقدیم کرد.

طی یک هفته اتوبوس و مترو
برای دانشجویان و دانش‌آموزان
در تهران رایگان است
 اتوبوس و مترو برای دانشجویان و دانش‌آموزان از امروز به مدت یک هفته رایگان است.شهرداری تهران همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، اعلام کرد: استفاده از خدمات مترو و اتوبوس به مدت یک هفته برای دانشجویان و دانش‌آموزان رایگان خواهد بود.این اقدام شهرداری در راستای کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا و تسهیل دسترسی دانشجویان و دانش‌آموزان به مراکز آموزشی در روزهای ابتدایی مهرماه است.

 

بــــرش

بازسازی و نوسازی کنترلرهای هوشمند چراغ راهنمایی پایتخت در آستانه بازگشایی مدارس

با بازگشایی مدارس در مهرماه ۱۴۰۳، به منظور روان‌سازی ترافیک در تقاطعات و افزایش رضایت شهروندان، شرکت کنترل ترافیک تهران اقدام به نوسازی و بازسازی کنترلرهای هوشمند چراغ راهنمایی کرد. حمید برادران مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: علاوه بر تعمیر شناسگرهای معیوب و تعویض تابشگرهای ناقص، فرآیند شست‌و‌شوی تجهیزات نیز انجام شده است. این برنامه شامل تعویض کنترلرهای هوشمند فرسوده با نمونه‌های جدید است که ضمن داشتن استحکام و هماهنگی بیشتر با مبلمان شهری، عملیات تعمیر و نگهداری را ساده‌تر کرده و خرابی‌های کمتری خواهند داشت.برادران افزود: در برخی از تقاطعات علاوه بر نوسازی تجهیزات چراغ راهنمایی، سیستم کابل‌کشی تقاطع به شیوه دیتا لاین و استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال تغییر یافت.

 

بــــرش

سهمیه تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا
 تغییر نمی‌کند

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرد: سهمیه تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا تغییر نمی‌کند. پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران در مورد شروع اجرای طرح‌های ترافیکی که از امروز با توجه به تغییر ساعات کار ادارات آغاز خواهد شد، گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، طرح ترافیک برای روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰ (به‌استثنای روزهای تعطیل) اجرا می‌شود و در روزهای پنجشنبه‌ نیز طرح ترافیک فقط شامل طرح کنترل آلودگی هوا بوده که از ساعت ۶:۳۰ لغایت ۱۳:۰۰ اجرا می‌شود. کما فی السابق هر شهروند دارای پلاک با سرشماره شهر تهران، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد و در صورت اتمام ۲۰ روز سهمیه مذکور، «نصف تعرفه عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک» از وی دریافت می‌شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳