حوادث جهان

درگیری خونین بین دو کارتل مواد مخدر مکزیک
مقام‌های محلی یک ایالت مکزیک اعلام کردند که پس از دستگیری رهبر یکی از کارتل‌های مواد مخدر و بردن وی به امریکا، درگیری‌ها بین دو کارتل مواد مخدر منجر به کشته شدن ۵۳ و ناپدید شدن ۵۱ نفر شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آغاز درگیری بین دو جناح قدرتمند کارتل سینالوا به عنوان یک باند مواد مخدر، از ماه ژوئیه (تیر) آغاز شد که یک قاچاقچی شناخته شده و رهبر یکی از کارتل‌های مواد مخدر به نام اسماعیل ال مایو زامبادا در امریکا دستگیر شد. گفته می‌شود زامبادا ۷۴ ساله، از سوی یکی از اعضای ارشد کارتل لوس چاپیتوس، ربوده و سپس به امریکا منتقل شده است.
 از زمان شروع درگیری‌ها در تاریخ ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور)، تیراندازی‌ها، زندگی روزمره را در برخی مناطق ایالت سینالوا مختل کرده و مدارس تعطیل و مغازه‌ها و رستوران‌ها نیز مجبور به تعطیلی زودتر از ساعت معین شده‌اند.
 روبن روشا مویا فرماندار سینالوا روز جمعه گفت که در روزهای اخیر بیش از ۴۰ نفر دستگیر شده‌اند.
 آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک، امریکا را به دلیل ربودن زامبادا تا حدی مسئول بی‌ثباتی جاری در کشورش معرفی کرده است.
  با وجود این، کن سالازار سفیر امریکا در مکزیک، ماه گذشته گفت که مقام‌های امریکایی از کشف زامبادا در خاک ایالات متحده شگفت زده شده‌اند. وی افزود: هیچ یک از منابع یا کارکنان امریکایی در ربوده شدن این فرد دخیل نبوده است.
 
برخورد 2 قطار در پراگ با 25 مجروح
 برخورد دو قطار در پراگ دست کم ۲۵ مجروح برجا گذاشت.
 به گزارش یورونیوز، پلیس چک روز پنجشنبه اعلام کرد که دو قطار در پراگ در مسیر نزدیک پل با خیابان کوپروا با هم برخورد کردند و چندین نفر در محل حادثه زخمی شدند.
 خدمات نجات پزشکی و نیروهای امداد و نجات پراگ گفت که آنها ۲۵ نفر را نجات دادند که اکثر آنها به اندام یا سرشان آسیب رسیده بود.
 راه آهن چک اعلام کرد که حدود ۲۰۰ مسافر را از طریق یک قطار ویژه جابه‌جا کرده است.
 رسانه‌های محلی گزارش دادند که یکی از قطارهای مسافربری با قطار در حالت توقف برخورد کرده است.
 پلیس گفته تست تنفس یکی از رانندگان قطار مثبت اعلام شد.
 
 مرگ سه معدنچی در خوهان افغانستان
 سه معدنچی در معدن طلا بر اثر رانش گل در شمال افغانستان جان خود را از دست دادند.
 به گزارش شینهوا، مدیر اطلاعات و فرهنگ استان بدخشان، روز جمعه گفت: معدنچیان مشغول استخراج طلا از یک معدن طلا در ولسوالی خوهان بودند که ناگهان یک تپه فروریخت و این سه نفر در دم جان باختند. یک رویداد مشابه چند ماه پیش باعث کشته شدن دو معدنچی در ولایت تخار همسایه بدخشان شد.
 به گفته مردم محلی، نبود تدابیر ایمنی، معدنچیان غیر ماهر، نبود ماشین‌آلات لازم و استخراج معادن با روش‌های سنتی و قدیمی، اغلب منجر به مرگ کارگران معدن در افغانستان می‌شود.
 
ورود اتوبوس به ریل راه‌آهن با 17 مصدوم
 17 نفر بر اثر تصادف یک اتوبوس با خودروی سواری در منطقه کارلووی واری در غرب جمهوری چک زخمی شدند.
 به گزارش یورونیوز، سخنگوی آتش‌نشانی منطقه‌ای روز جمعه به خبرگزاری چک گفت که اتوبوس در اوایل صبح پس از برخورد با خودرو به داخل ریل راه‌آهن رفت. راننده اتوبوس، ۱۵ مسافر و راننده خودرو به دلیل جراحات جزئی تحت مداوا قرار گرفتند. گمان می‌رود راننده خودرو در حالت مستی رانندگی می‌کرده است. کارکنان اداره راه آهن، اتوبوس را با استفاده از دو جرثقیل خارج کردند و پلیس در حال بررسی علت این حادثه است.
 
ناپدید شدن یک هواپیمای شخصی در طوفان ایتالیا
 یک هواپیمای شخصی کوچک که از مودنا در شمال مرکزی ایتالیا به سمت فرانسه حرکت می‌کرد، در مه شدید بر فراز کوه‌های آپنین ناپدید شد.
 به گزارش یورونیوز، مقامات در حال جست‌و‌جو در زمین و از طریق بالگرد برای یافتن هواپیما و سه مسافر آن هستند، اگرچه نبود دید، عملیات را دشوار کرده است.
 همچنین جسد یک آتش‌نشان نیز در جنوب ایتالیا پس از اینکه با وسیله نقلیه خود در حال رانندگی بود و توسط سیل ناگهانی برده شد، پیدا شد.
 طوفان بوریس، که تاکنون حداقل ۲۱ کشته برجا گذاشته و هزاران نفر را مجبور به جابه‌جایی از محل سکونت خود در اروپای مرکزی کرده است، به مرکز ایتالیا رسید و منجر به حوادث شدیدی شد. مقام‌ها در ایتالیا اعلام کردند که بیش از ۱۰۰۰ نفر در پی طوفان «بوریس» در شمال شرق این کشور ناچار به ترک خانه‌های‌شان شدند.
     
حمله مردی با چاقو به عابران در روتردام هلند
پلیس هلند از حمله یک مرد ۳۸ ساله به عابران در روتردام خبر داد. در جریان این حمله یک نفر کشته و یک نفر دیگر بشدت زخمی شد. مظنون به این حمله دستگیر شده است.
پلیس هلند در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس دراین باره نوشت: یک مرد با چاقو به رهگذران حمله کرد و در این حادثه یک شهروند جان خود را از دست داده و یک  نفر دیگر بشدت زخمی شده‌ است.
مقامات امنیتی اکنون از بازداشت این مهاجم خبر داده‌اند. هنوز انگیزه قاتل برای این حمله خونین مشخص نشده است.