وزیر اقتصاد در مراسم معارفه رئیس سازمان بورس مطرح کرد

بورس باید مرکز تأمین اعتبار کشور شود

بازار سهام/ روز گذشته در حالی آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی بر گزار شد که عبدالناصر همتی در این مراسم بورس را به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین مالی و اعتباری اعلام کرد و خواستار بازگشت اعتماد به بازار سرمایه با ایجاد اقدامات سازنده شد.همچنین بورس باید مرکز تأمین اعتبار کشور باشد. در حال حاضر همه بار روی دوش سیستم بانکی است که باید اصلاح شود.
عبدالناصر همتی افزود: گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد با ادامه روند فعلی بعید است رقم رشد اقتصادی تا پایان سال حتی به چهار درصد هم برسد.
وی با اشاره به حکمرانی غلط اقتصادی، توضیح داد: برای توسعه اقتصاد به سرمایه نیاز داریم، اما اعتماد به بازار سرمایه از دست رفته است.
همتی تأکید کرد: بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری به چه دردی می‌خورد و سازمان بورس باید تلاش کند همه اقداماتش به رشد ارزش بازار منجر شود.
وزیر اقتصاد از رئیس جدید سازمان بورس خواست در زمان تدوین بودجه به طور جدی منافع بازار سرمایه را پیگیری کند. وی با بیان اینکه رئیس این سازمان سه وظیفه مهم دارد، افزود: رئیس سازمان بورس باید خودش وارد عمل شود و گرنه که خودمان هم می توانستیم این بازار را کنترل کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اقدام دیگر رئیس سازمان بورس باید برگزاری جلسات ماهانه با فعالین بازار سرمایه، مردم و رسانه‌ها باشد تا موضعگیری بورس مشخص شود.
همتی تصریح کرد: اقدام دیگر رئیس جدید سازمان بورس باید برخورد با فساد و شفاف سازی در این بازار باشد، زیرا گلایه از فساد در عملیات بازار سرمایه بسیار زیاد است. همتی با بیان اینکه ما واقعا کمبود سرمایه داریم، اظهارداشت: اگر قرار باشد در جایی مثل بورس اعتماد مردم برای سرمایه گذاری از بین برود با مشکل روبه‌رو می شویم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از مشکلات دیگر بازار سرمایه را ارزش پایین مارکت کپ دانست و افزود: اکنون کل ارزش مارکت کپ ما ۱۴۰ میلیارد دلار در بازار سهام ایران است، این درحالی است که ارزش یک شرکت در دنیا ۲ برابر این مبلغ است بنابراین این وضعیت قابل قبول نیست و باید اصلاح شود و عملکرد بورس باید آن را افزایش دهد.
نیاز 400 میلیارد دلاری
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در دولت چهاردهم ماموریت ما صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه است که ارتقای کارایی بازار در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.
حجت الله صیدی افزود: ظرفیت‌های بازار سرمایه زیاد است و ایمان دارم که این بازار جای جهش دارد و اکنون در آستانه آن جهش قرار داریم.
وی اظهار داشت: اکنون علاوه بر ثروت و توانمندی بنگاه‌ها، نیروهای توانمند در بازار، سرمایه گذاران و مدیران شایسته داریم که دلیلی ندارد بازار سرمایه ما توسعه پیدا نکند و حداقل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی نرسد.
صیدی با تأکید بر اینکه باید گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شود، ادامه داد: تصمیم دارم با انگیزه بالا در این حوزه فعالیت کنم شاید بتوانم نقش کوچکی در توسعه کشور ایفا کنم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه را به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر و نظارتی برشمرد و گفت: در این خصوص مأموریت ما صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه‌ است که این سه موضوع مانند اضلاع یک مثلث به یکدیگر متصل هستند. اما سؤال این است که کدام یک از این عوامل پیشران می‌تواند باشد یا متغیر مستقل‌تر؟
وی گفت: متغیر مهم ارتقای کارایی بازار است، یعنی تشکیل سرمایه بیشتر که علاوه بر افزایش سرمایه‌، حقوق سهامداران نیز حفظ می‌شود.
صیدی عوامل کاهش ریسک را شفافیت، مدیریت و اطلاعات دقیق عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از روش های مدیریت ریسک برخورد با تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه است. این عدم قطعیت و بی ثباتی در تصمیم گیری و تصمیم‌های ناگهانی به اقتصاد و بازار سرمایه و بازار پول ضربه می زند.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳