10 زن مسافر، قربانی واژگونی اتوبوس بوشهر - مشهد

گروه حوادث : واژگونی اتوبوس بین شهری در جاده یزد به طبس منجر به مرگ 10 زن و مجروح شدن 36 مسافر دیگر شد.

سردار حسن مؤمنی، رئیس پلیس راه کشور درباره جزئیات حادثه واژگونی اتوبوس در استان یزد گفت: ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه بامداد سه‌شنبه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که با 52 مسافر از بوشهر عازم مشهد مقدس بود، در کیلومتر ۱۳۰ محور یزد - طبس واژگون شد. در بررسی اولیه مشخص شد که اتوبوس از مسیر اصلی جاده منحرف و وارد مسیر انحرافی شده و سپس از آنجا وارد یک جاده اختصاصی مربوط به معدن شده و در آن‌ جاده واژگون می‌شود. واژگونی اتوبوس باعث مرگ 10 مسافر که همگی زن بودند، شد و 36 مسافر دیگر نیز مجروح شدند. علت اصلی این حادثه از سوی کارشناسان در حال بررسی است. رحیم حاجی‌ده‌آبادی رئیس پلیس راه استان یزد نیز درباره این حادثه گفت: کارشناسان در بررسی‌های اولیه، توجه نکردن راننده اتوبوس به جلو را علت‌تامه واژگونی اتوبوس عنوان کرده‌اند؛ با این حال تحقیقات تکمیلی ادامه دارد. دکتر«فریبرز آیتی فیروزآبادی» مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد نیز گفت: تا زمان احراز هویت قربانیان، این اجساد در پزشکی قانونی باقی می‌مانند و پس از احراز هویت، تحویل خانواده‌های آنها می‌شود. برای این افراد پس از آزمایش‌ها و معاینه‌های لازم و تأیید علت فوت، جواز دفن صادر می‌شود.  محمد عشقی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر یزد نیز دراین باره گفت: یک دستگاه اتوبوس در کیلومتر۲۰ جاده ساغند به رباط پشت بادام در استان یزد واژگون شد و تیم‌های امدادی هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. وی با بیان اینکه این حادثه ۱۰ فوتی داشت، افزود: اجساد در اتوبوس گیر افتاده بودند که توسط نجاتگران هلال‌احمر و با استفاده از ست‌های نجات رهاسازی و تحویل عوامل ذیربط شدند. پنج نفر نیز سالم بوده‌اند اما مصدومین این حادثه به بیمارستان شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد منتقل شدند.

نبود رصد لحظه‌ای در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی
 از آنجا که یکی از عوامل تأثیرگذار در این حادثه حرکت اتوبوس در جاده‌ای بود که اصلاً برای تردد اتوبوس مناسب نبوده و جاده‌ای معدنی شناخته می‌شود باید درباره علت این اتفاق تحقیق کرد تا مشخص شود چرا اتوبوس وارد این مسیر انحرافی شده و اینکه چرا حرکت وسایل نقلیه عمومی به شکل برخط و لحظه‌ای رصد نمی‌شود؟  سردار حسن مؤمنی درباره این نقص در سیستم حمل‌و‌نقل جاده‌ای و عمومی کشور گفته رصد مسیر حرکت و نوع رانندگی اتوبوس‌ها و دیگر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی پس از مراجعه به هر ایستگاه پلیس یا مراکز پلیس راه رصد می‌شود و ارتباط مستقیم و لحظه‌ای میان پلیس و راننده وجود ندارد. شاید اگر این مشکل در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشورمان برطرف شود، کمتر شاهد چنین فجایع هولناکی در جاده‌ها باشیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳