گفت‌و‌گوی «ایران» با اکبر شیخی، شاعر آیینی، مداح اهل بیت(ع) و مدیر محتوایی برنامه «حسینیه معلی»

ترسیم‌ عشق مردم ایران به اهل بیت(ع) در حسینیه معلی

معصومه غفاری
خبرنگار


شاید این روزها بیش از هر زمان دیگری جامعه و نسل جوان ما نیازمند شکلی نو برای آشنایی با مرام و مسلک اهل بیت عصمت و طهارت باشند و به نظر می‌رسد برنامه «حسینیه معلی» در این راستا با شکل و رخی تازه توانسته باشد نظر مخاطبان جوان را به خود جلب کند. گفته می‌شود این برنامه با هدف ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) ساخته و پرداخته شده و با رویکردی جدید در برنامه‌سازی آیینی-‌مذهبی با به ‌کار بردن خلاقیت، جسارت و کشف آیین‌های‌ نو از اقوام، اقشار، سنن، فرهنگ و گویش‌های مختلف، توانسته چهره‌ای تازه و متنوع از برنامه‌های مذهبی را به تصویر بکشد، به گونه‌ای که به ذائقه و قلب مخاطبانش خوش نشسته است. در این برنامه میزبانان و میهمانان که بسیاری از آنها را اساتید دانشگاه، نخبگان، فرهنگیان و نیز عموم جامعه به خود اختصاص داده‌اند، دور هم جمع شده‌اند تا با ایجاد حال و هوای معنوی، تصویری زیبا از رنگ و بوی اهل بیتی خلق کنند.
«اکبر شیخی» مدیر محتوایی این برنامه بر این باور است که با توجه به لزوم وجود این برنامه در حوزه‌های مختلف کشور، به نظر می‌رسد ما در بسترهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیاز به برنامه‌هایی همچون معلی داریم و ضرورت ساخت آن احساس می‌شود. شرح گفت‌و‌گوی «ایران» با اکبر شیخی را در ادامه می‌خوانید.

آشنایی با مکتب حسین‌(ع)
در حسینیه معلی
«شیخی» در آغاز این گفت‌و‌گو با اشاره به چرایی خلق و ساخت برنامه «حسینیه معلی»، گفت: در دنیایی که تمام کشورها برای دیده ‌شدن داشته‌هایشان برنامه‌ای خلق می‌کنند تا دستاوردهای خود را در آن به نمایش بگذارند، برنامه «حسینیه معلی» نیز مانند جنبه‌های دیگر نظام یک هدف مقدس و والا را در نظر گرفته و در بستر این برنامه تلاش کرده تا آن را به نمایش بگذارد. ما در این برنامه به جای اینکه مخاطبان را به سمت خود سوق دهیم، همگان را به سمت آن هدف مقدس و نقطه مشترک یا همان آشنایی با مکتب امام حسین(ع) و اهل‌بیت سوق داده‌ایم. چند نکته در این هدف خودنمایی می‌کند؛ اول اینکه همه ما انسان‌ها در نهایت به دنبال دستیابی به معرفت هستیم و در این راستا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در هیأت‌ها بیشتر باید شعور حاکم باشد تا شور و به دنبال معرفت باشیم و تفکر به حسین‌بن علی(ع)؛ تا شکل‌ها و غالب‌ها، اما نکته مهم این است که اتفاقاً اولین المان‌های معرفت را می‌توان در بطن آحاد مردم پیدا کرد، چراکه مردم کشور ما به صورت نرم و خُرد معرفت را از اهل بیت عصمت و طهارت تغذیه کرده‌اند و فقط در عاشورا در عزای سید‌الشهدا و در شعبان به میلاد امام حسین و اهل بیت نپرداخته‌اند.

 عشق به اهل بیت در روح و جان مردم ما ریشه دارد
وی در ادامه افزود: با نگاهی به احوالات مردم کشورمان خواهیم دید که این ملت با اهل بیت(ع) زنده هستند و زندگی می‌کنند. معلی نیز در همین راستا ساخته شده و در آغاز، بنا را به مدح اهل بیت پیامبر(ص) گذاشته است تا اثبات کند مردم ما فقط با اهل بیت(ع) شاد یا عزادار نیستند، بلکه عشق به اهل بیت در روح و جان این مردم ریشه دوانده است و همان‌گونه که شاهدیم این مردم در نقاط مختلف زندگی از امامان شیعه درس گرفته‌اند و عشق به ایشان در تار و پود جانشان گره‌ خورده است. از لحظه تولد، تربت در کام گذاشتن تا عزاداری سید‌الشهدا و یاد ‌کردن از این بزرگوار در زمان نوشیدن آب، گوه این مهم است که مردم ما بدون اینکه بدانند و بخواهند، حتی اهل بیت را زندگی می‌کنند و «حسینیه معلی» به دنبال ترسیم و به نمایش گذاشتن این شکوه و عظمت است.

حضور خواص و عوام در معلی
این مداح اهل بیت در باب انتقال پیام‌های عاشورایی برنامه معلی به مخاطبان، عنوان کرد: در معلی تلاش شده تا هم از خواص، مانند اساتید و مداح‌های شاخص به عنوان میزبان و میهمان دعوت شود و هم تلاش کرده‌ایم عموم جامعه را در سطح بالایی در این برنامه مشارکت دهیم، چراکه تاریخ نشان می‌دهد خواص همیشه بستر‌ساز بوده‌اند، اما این حرکت توسط عوام بالفعل شده است و بدون حضور آنها هر حرکتی عقیم خواهد ماند. همان‌طور که می‌بینیم در زمان امیرالمومنین علی(ع) بهترین مسیر دفاع از دین، ولایت، نبوت و توحید از سوی حضرت زهرا(س) ترسیم شد و خواصی مانند سلمان نیز دنباله‌رو همین مسیر شدند، اما عوام حرکت نکرده و امام شیعیان را تنها گذاشتند. لذا در معلی تلاش شده است تا به دو جنبه خواص و عوام پرداخته شود و پیام عاشورایی و اهل بیتی به این طریق به مخاطبان منتقل شود. زمانی فکر می‌کردیم فقط هیأتی‌ها به دنبال امام حسین(ع) هستند، اما معلی اثبات کرد آحاد مردم با شکل و روش‌های مختلف چه در شادی‌ها و چه در عزاداری‌های اهل بیت(ع) و در طول زندگی خود با این خاندان اخت شده و از آداب و سیره اهل بیت(ع) پیروی می‌کنند.

پرداختن به سنن، فرهنگ و گویش مختلف در معلی
شیخی اظهار کرد که پرداختن به سنت‌های مردم با اقشار، گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف در برنامه معلی، موضوع اصلی ما بوده و تلاش شده در عالی‌ترین سطح به آن پرداخته شود و چقدر این سنت‌ها جدای از زیبایی‌هایشان توأم با حکمت هستند.
ای کاش بشود معلی را در دو معنای طولی و عرضی گسترده کرد تا بهتر و بیشتر به متن این حکمت‌ها رسید.

معرفی سیره اهل بیت(ع) به جهانیان
مدیر محتوایی برنامه «حسینیه معلی»، تصریح کرد: این برنامه نیز مانند تمام کارهای تولید شده با دشواری‌هایی روبه‌رو بوده و هست که امیدواریم این مشکلات رفع شوند تا طبق فرمایش رهبری، سیره اهل بیت و منطق حسین‌بن‌علی(ع) به سراسر مردم جهان معرفی شود و مردم بدانند که می‌توانند عاشق اهل بیت باشند و کسانی که بی‌خبرند، همین بی‌خبری مسیر فساد را برای فاسد‌ان و فاسقان جهان مانند صهیونیست‌ها هموار کرده است.

پرداختن به آیین‌های مذهبی اقوام
شیخی افزود: در برنامه معلی تلاش شده آیین‌های مذهبی تمام اقوام ریز و درشت کشف، بررسی و احیا شود و شاهدیم گاهی از دل این آیین‌های به ظاهر کوچک، فلسفه‌ای بزرگ هویدا می‌شود که ناخودآگاه اشک از چشمان هر انسان آگاهی جاری می‌شود. هر چند پردازش این آیین‌ها در نقاط مختلف کشور و منطقه با مشکلات بسیاری روبه‌رو است، اما عوامل «حسینیه معلی» با عشق به کشف، پردازش و احیای آنها پرداخته‌اند تا با چکش‌کاری لازم بتوانند آنها را در این برنامه به نمایش بگذارند.

فصل شعبان معلی در دست ساخت است
وی در پایان با اشاره به ساخت فصل شعبان معلی، گفت: همیشه و در طول سال به دو معلی برای ایام سوگواری و شادی پرداخته‌ایم. مخاطبان نیز توقعات بسیاری از برنامه معلی دارند اما واقعیت این است که برنامه معلی به تنهایی نمی‌تواند تمام انتظارات مخاطبان از صدا‌و‌سیما را محقق کند و از آنجایی که برنامه‌ای مانند معلی در سالیان فعالیت صدا‌وسیما کم بوده و حالا قیام کرده، همه انتظار دارند تمامی کمبودها در این حوزه از سوی معلی برآورده شود که البته این کاری دشوار است و شاید نیاز است معلی‌هایی در عرصه‌ها و بسترهای مختلف ساخته شود تا بتواند نیاز مردم را تأمین کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳