قاضی‌ای که دغدغه محیط زیست دارد

دادستان سبز

زیست بوم/  جا به جایی محمد کریمی، دادستان سابق مرکز مازندران به واکنش فعالان حوزه محیط زیست منجر شد. کریمی با حکم رئیس قوه قضائیه به دادگاه کیفری ۱ استان مازندران منتقل شد.
کریمی یک سرمایه بزرگ در جایگاه مدعی‌العموم بود. بسیار به حوزه محیط زیست و منابع طبیعی توجه ویژه می‌کرد. حالا او به دادگاه کیفری 1 رفته است که جرایم محیط زیستی در صلاحیت آن نیست. جرایم محیط زیستی جرایم درجه ۶ و ۷ هستند؛ جرایمی که در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ است و به دادگاه کیفری ۱ منتهی نمی‌شود. دادگاه کیفری ۱ به جرایمی که مجازات آن قصاص نفس، سلب حیات، نفی بلد، قطع عضو و حبس بالای 10 سال است رسیدگی می‌کند. همین موضوع آه از نهاد فعالان حوزه محیط زیست برآورد.
در این بین فعالان حوزه محیط زیست نیز از دغدغه مندی این قاضی خاطرات بسیار خوبی دارند.
او رد پای پررنگی در جلوگیری از تخریب محیط زیست شمال دارد. کریمی از سال 1399 به‌عنوان دادستان مرکز استان مازندران، همچنین دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال مازندران منصوب شد. این مقام قضایی در زمان مسئولیت خود به‌عنوان دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال چندین پرونده جنجالی و بسیار مهم را پیگیری کرد. نقش او در پیگیری و ممانعت از واگذاری غیرقانونی و تغییر کاربری اراضی ۹۰هکتاری حسین آباد بهشهر، به‌نام پتروشیمی میانکاله بی‌بدیل است. 
او کسی بود که با عوامل قطع چهار هزار نهال و درخت در منطقه الیمالات نور برخورد قانونی کرد. جلوی واگذاری غیرقانونی نهالستان ۶۵ هکتاری در چمستان را گرفت. اجازه تغییر کاربری اراضی ۱۸۰ هکتاری بهدشت و ۱۰۶ هکتاری کراتکتی را نداد. ۴۵هکتار از اراضی هنرستان کشاورزی چمستان و برگشت به منابع طبیعی را اعاده داد. همچنین کریمی اراضی ملی در شهرک ساحل قناری را آزادسازی کرد. از تعرض به اراضی ملی حفاظت شده نوشهر تحت عنوان جاده ماشلگ به ویسر جلوگیری کرد. برخورد با مدیر متخلف منابع‌طبیعی مازندران- ساری و برخورد با چندین مدیر اختلاسگر و متعرض به اموال عمومی را هم در پرونده سبز خود دارد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳