رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

اجرای سند چشم‌انداز با روش‌ها و سیاست‌های جدید

مراسم تودیع و معارفه وزیر راه و شهرسازی با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، در محل این وزارتخانه برگزار شد. در این مراسم فرزانه صادق مالواجرد، از تلاش برای اجرای دقیق برنامه‌های بالادستی مسکن و حمل‌و‌نقل سخن گفت و مهرداد بذرپاش، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف راه و مسکن ارائه کرد.
 
نیازمند تغییر اساسی در روش‌ها
رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر راه و شهرسازی، حرکت در مسیر تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را چهارچوب و محور اصلی برنامه‌ها و اهداف دولت چهاردهم برشمرد و اظهار داشت: در ایام انتخابات به ما گفته می‌شد که برای اداره کشور برنامه ندارید و وقتی عنوان می‌کردیم برنامه ما اجرای سند چشم‌انداز است می‌گفتند زمان آن گذشته در حالی که بنده به این سند عمیقاً باور دارم و معتقدم که تحقق آن مشمول گذر زمان نخواهد شد.
رئیس‌جمهور تأکید کرد قرار است بر اساس این سند در منطقه بهترین باشیم، اما با روش‌های فعلی قطعاً موفق نخواهیم شد به این هدف برسیم و نیازمند تغییر اساسی در روش‌ها هستیم.
پزشکیان داشتن نقشه‌راه را از ملزومات توسعه متوازن و اصولی کشور عنوان کرد و افزود: ما باید بدانیم برای توسعه متوازن، می‌خواهیم چه شهری، با چه امکانات و منابع و مصارفی داشته باشیم؛ موضوعی که متأسفانه در توسعه شهر تهران رعایت نشده و با روند فعلی قطعاً ادامه زندگی در تهران غیرممکن خواهد شد.
رئیس‌جمهور در ادامه با ذکر خاطره‌ای از دوران مدیریت خود در وزارت بهداشت و درمان و ایستادگی در برابر رویکردهای سلبی نسبت به مدیریت بانوان اظهار داشت: ما قصد داریم باور توانستن را در همگان فارغ از جنسیت، قومیت و مذهب زنده کنیم و یقین داریم اگر اراده کنیم، قطعاً در رسیدن به اهداف موفق خواهیم شد.
پزشکیان احترام به همه اقشار جامعه از نخبگان و اندیشمندان و فرهیختگان تا سرمایه‌داران و صنعتگران و تولیدکنندگان با هر گرایش و سلیقه‌ای حول محور وفاق ملی را رمز موفقیت در پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: هر کس برای سربلندی و عزتمندی این کشور تلاش کند، با ماست ولو اینکه به بنده رأی نداده باشد.  رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه انگیزه آبادانی و پیشرفت کشور نه در حرف، بلکه در عمل ما اثبات خواهد شد، گفت: در دولت چهاردهم هیچ مدیری به صرف اینکه در دولت‌های قبل بوده، یا با ما اختلاف سلیقه دارد، حذف نخواهد شد، بلکه ملاک و معیار توانمندی، تخصص و شایستگی است و با تمام توان از همه مدیران دارای این ویژگی‌ها حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.
مثبت شدن رشد منفی مسکن
‌ در سه سال گذشته طبق آمار رسمی، بخش مسکن از رشد منفی 9/6 در سال ۱۴۰۰ به مثبت 1/7 در سال ۱۴۰۲ رسید.
مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش مسکن و ساختمان به گواه مرکز آمار از منفی 9/13 در سال ۹۹ به مثبت 4/3 در سال ۱۴۰۳ رسید.
بذر‌پاش افزود: ۱۰۰ هزار قطعه زمین شامل ۵۰ هزار قطعه در شهرها و ۵۰ هزار قطعه در روستاها تأمین شد و در مدار ساخت قرار گرفت. همچنین از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر که به دولت سیزدهم به ارث رسیده بود ۱۳۸ هزار واحد امسال تحویل مردم شد. وزیر سابق راه و شهرسازی بیان ‌داشت: احداث ۲۷ شهر ساحلی در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید که عملیات اجرایی سه شهر آغاز شد.

 

برش

تقویت بخش مسکن و حمل و نقل در جلسات شورای عالی
فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه وشهرسازی گفت: حضور رئیس‌جمهور در این مراسم برای من بسیار باارزش است و امیدوارم بتوانم گام‌های مؤثری در بخش مسکن و حمل‌ونقل بردارم‌. صادق مالواجرد اظهار داشت: جناب آقای رئیس‌جمهور حضور شما در شورای عالی مسکن و حمل‌ونقل برای ما بسیار مهم و با‌ارزش است و امیدواریم این سیاست‌ها ادامه یابد‌. وزیر راه وشهرسازی تأکید کرد: شوراهای مهم در حوزه حمل‌ونقل و مسکن از جمله ایمنی، مسکن و راهبری نقش مؤثری در تقویت بخش مسکن و حمل‌ونقل دارد که حضور رئیس‌جمهور در این بخش‌ها مؤثر است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳